کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

علائم مصرف ماشروم و مجیک ماشروم با چه داروهایی تداخل دارد؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که دنیا از دید یک فرد مصرف کننده ماشروم چه گونه است؟ دنیایی که در آن همه چیز تغییر می‌کند، علائم مصرف ماشروم بسیار گسترده است  از رنگ‌ها و صداها گرفته  تا ادراک زمان و مکان، دنیایی که در آن ممکن است احساس کنید با تمام وجود زنده هستید، یا اینکه در حال سقوط و نابودی هستید.

ماشروم یا قارچ‌های جادویی، یک ماده روان‌گردان است که می‌تواند باعث ایجاد توهمات دیداری و شنیداری، تغییر در ادراک، خلق‌ و خو و سایر تغییرات ذهنی شود. اثرات این ماده معمولاً بین ۲ تا ۸ ساعت طول می‌کشد.

در این مطلب از کلینیک تخصصی ترک اعتیاد طلوعی دیگر، به بررسی علائم مصرف ماشروم می‌پردازیم. این علائم می‌توانند به صورت مثبت یا منفی باشند، و شدت آنها به عواملی از جمله مقدار مصرف‌شده، وضعیت ذهنی فرد و محیط مصرف بستگی دارد.

 

علائم مثبت و منفی  مصرف ماشروم

قارچ‌های جادویی قارچ‌هایی هستند که حاوی سیلوسایبین هستند، ماده‌ای توهم زا که می‌تواند ادراک، خلق و خو و شناخت فرد را تغییر دهد. 

سیلوسایبین در اکثر کشورها غیرقانونی است و بسته به دوز، شرایط فرد و محیط می‌تواند اثرات و خطرات مختلفی داشته باشد.

علائم مثبت مصرف قارچ ماشروم

  • افزایش احساس شادی و لذت
  • بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس
  • افزایش خلاقیت و تفکر باز
  • بهبود بینش و آگاهی
 

علائم مصرف ماشروم مجیک معمولاً بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه پس از مصرف شروع می‌شود و بین ۴ تا ۶ ساعت باقی می‌ماند. 

با این حال، برخی از افراد ممکن است اثرات طولانی‌تر یا شدیدتری را تجربه کنند، به خصوص اگر دوز بالایی مصرف کنند یا سابقه مشکلات سلامت روانی داشته باشند. اثرات قارچ جادویی غیر قابل پیش‌بینی است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، حتی اگر همان مقدار قارچ را مصرف کند.

قارچ ماشروم اعتیادآور در نظر گرفته نمی‌شوند، اما می‌توانند باعث تحمل شوند، به این معنی که فرد برای دستیابی به اثرات مشابه نیاز به مصرف بیشتر آنها دارد. آنها همچنین می‌توانند با سایر روان‌گردان‌ها مانند LSD و مسکالین باعث تحمل متقابل شوند.

قارچ‌های ماشروم مجیک همچنین می‌توانند باعث تحریک یا بدتر شدن شرایط زمینه‌ای سلامت روان مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی یا افسردگی شوند.

بنابراین، افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی این اختلالات را دارند باید از مصرف قارچ جادویی خودداری کنند.

 

علائم منفی مصرف ماشروم

  • توهمات دیداری و شنیداری ناخوشایند
  • تغییر در ادراک زمان و مکان
  • افزایش اضطراب و ترس
  • بروز افکار پارانوئید
  • افکار خودکشی
 
علائم مصرف ماشروم

در ادامه هریک از علائم منفی مصرف ماشروم را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم:

۱. توهمات دیداری یا شنیداری

یکی از شایع‌ترین علائم مصرف قارچ ماشروم، توهمات دیداری و شنیداری است. توهمات دیداری می‌توان شامل دیدن اشیا یا تصاویری که وجود ندارد، یا تغییر شکل اشیا و تصاویر واقعی باشد. توهمات شنیداری می‌توان شنیدن صداهایی که وجود ندارد، یا تغییر صداهای واقعی باشد.

  •  دیداری

توهمات دیداری در مصرف قارچ ماشروم می‌تواند بسیار متنوع باشد. برخی از افراد ممکن است اشیا یا تصاویری را ببینند که وجود ندارد که شامل موارد زیر است:

  • حیوانات
  •  افراد
  •  یا اشیای خیالی

 برخی دیگر ممکن است اشیا و تصاویر واقعی را به شکل دیگری ببینند، مانند تغییر اندازه، رنگ، یا شکل آنها، توهمات دیداری در مصرف قارچ ماشروم معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از مصرف شروع می‌شوند و ممکن است تا ۶ ساعت یا بیشتر ادامه داشته باشد. شدت توهمات دیداری معمولاً با افزایش دوز قارچ ماشروم افزایش می‌یابد.

  • شنیداری

توهمات شنیداری در مصرف قارچ ماشروم نیز می‌تواند بسیار متنوع باشد. برخی از افراد ممکن است صداهایی را بشنوند که وجود ندارد، مانند صدای صحبت کردن، موسیقی، یا صداهای غیرمنطقی. برخی دیگر ممکن است صداهای واقعی را به شکل دیگری بشنوند، مانند تغییر صدا، یا شنیدن صدایی که در آن مکان وجود ندارد.

توهمات شنیداری در مصرف قارچ ماشروم معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از مصرف شروع می‌شود و ممکن است تا ۶ ساعت یا بیشتر ادامه داشته باشد. شدت توهمات شنیداری معمولاً با افزایش دوز قارچ ماشروم افزایش می‌یابد.

عواقب توهمات دیداری و شنیداری

توهمات دیداری و شنیداری می‌توانند تأثیرات منفی بر فرد داشته باشند. برخی از افراد ممکن است دچار احساس خطر، ترس یا وحشت شوند. برخی دیگر ممکن است دچار توهمات مضر شوند، مانند شنیدن صداهایی که به آنها دستور می‌دهند به خود یا دیگران آسیب  وارد کنند.

در موارد نادر، توهمات دیداری و شنیداری ناشی از مصرف قارچ ماشروم می‌تواند باعث بروز اختلالات روانی دائمی شود.


۲. تغییر در ادراک زمان و مکان یکی از علائم مصرف ماشروم است.

یکی از شایع‌ترین تغییرات ادراک زمان در اثر مصرف قارچ ماشروم، تجربه زمان‌بندی غیرخطی است. افراد مصرف‌کننده ممکن است احساس کنند که زمان بسیار سریع یا بسیار کند می‌گذرد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک دقیقه برای آنها یک ساعت به نظر برسد، یا برعکس. این تغییرات ممکن است به صورت ناگهانی یا تدریجی برای آن‌ها رخ دهد.

در برخی موارد، افراد مصرف کننده ممکن است احساس کنند که زمان متوقف شده است. آنها ممکن است احساس کنند که در یک لحظه خاص گیر کرده‌اند و نمی‌توانند به جلو یا عقب حرکت کنند. این تجربه می‌تواند بسیار ترسناک یا حتی وحشتناک باشد.

علائم مصرف ماشروم
  • تغییر در مکان ادراک

تغییر در مکان دیگری نیز یکی از شایع‌ترین تغییرات در اثر مصرف قارچ ماشروم است. افراد مصرف‌کننده ممکن است احساس کنند مکان‌هایی که در آن‌ها هستند در حال تغییر است. به عنوان مثال، ممکن است یک اتاق به نظر آنها بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شود، یا ممکن است احساس کنند که در مکانی کاملاً متفاوت هستند.

در برخی موارد، افراد مصرف‌کننده ممکن است احساس کنند که از بدن خود جدا می‌شوند و می‌توانند از بیرون به خود نگاه کنند. این تجربه به عنوان تغییر حالت آگاهی شناخته می‌شود.

  • علت این تغییرات

علت دقیق تغییرات ادراک زمان و مکان در اثر مصرف قارچ ماشروم هنوز به طور کامل مشخص نیست.

 با این حال، تصور می‌شود که این تغییر ناشی از سیلوسایبین، ماده فعال موجود در قارچ ماشروم، بر مغز است.

سیلوسایبین فعالیت بر روی ناحیه‌ای از مغز، از جمله قشر مخچه، هیپوکامپ و قشر پیشانی تأثیر می‌گذارد. این نواحی از مغز نقش مهمی در پردازش زمان، مکان و ادراک دارند.

 

۳. افزایش اضطراب و ترس یکی از علائم مصرف ماشروم است.

مصرف قارچ ماشروم که به آن قارچ سیلوسایبین نیز می‌شود، می‌تواند باعث افزایش اضطراب و ترس شود. این حالت معمولاً در افراد تازه‌کار که برای اولین بار قارچ ماشروم مصرف می‌کنند، شایع‌تر است.

دلایل مختلفی برای افزایش اضطراب و ترس در اثر مصرف قارچ ماشروم وجود دارد. یکی از مواردی که قارچ ماشروم می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در فعالیت‌های مغز شود که  منجر به افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک می‌شود.

 مسئول سیستم عصبی سمپاتیک پاسخ «جنگ یا گریز» بدن است و می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب، تعریق و اضطراب شود.

دلایل دیگری که می‌تواند باعث افزایش اضطراب و ترس در اثر مصرف قارچ ماشروم شود، این است که این قارچ‌ها می‌توانند باعث تحریک احساسات و عواطف شوند. این تحرک می‌تواند باعث شود که افراد افکار و احساسات مانند ترس، نگرانی و وحشت را تجربه کنند.

افراد تازه‌کار که برای اولین بار قارچ ماشروم مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر افزایش اضطراب و ترس هستند. این افراد معمولاً در مصرف مواد روان‌گردان  تجربه کمتری دارند و ممکن است با تغییرات ناشی از مصرف قارچ ماشروم کنار بیایند.

علائم مصرف ماشروم

۴. بروز افکار پارانوئید یکی از علائم  مصرف ماشروم است.

مصرف قارچ‌های ماشروم که به نام‌های قارچ‌های روان گردان یا سیلوسایبین نیز شناخته می‌شود، می‌تواند باعث طیف وسیعی از عوارض جانبی، از جمله بروز افکار پارانوئید شود. این موارد معمولاً در دوزهای  که به این نوع قارچ‌ها حساسیت دارند، بیشتر دیده می‌شود.

افکار پارانوئید در اثر مصرف قارچ ماشروم ممکن است به اشکالی مختلفی بروز کند. برخی از افراد ممکن است که احساس کنند رفتارها و اعمال آن‌ها توسط دیگران در حال کنترل است در موارد شدید، ممکن است دچار  توهماتی شوند که در آن افراد یا اشیا غیرواقعی را می‌بینند یا می‌شنوند.

علل بروز افکار پارانوئید در اثر مصرف قارچ ماشروم هنوز به طور کامل مشخص نشده است. برخی از کارشناسان  معتقدند که این عوارض ناشی از تغییر در فعالیت مغز است. این تغییر نمی‌تواند باعث شود که افراد نسبت به محیط اطراف خود حساس‌تر شوند و در نتیجه احتمال بروز افکار پارانویدی در آنها افزایش یابد.

افراد مصرف‌کننده قارچ ماشروم که دچار پارانوئید می‌شوند، باید سعی کنند تا آرامش خود را حفظ کنند و از انجام اقداماتی که ممکن است خطرناک باشد، خودداری کنند. این افراد همچنین می‌توانند با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنند و با مراجعه به یک متخصص از راهنمایی‌های آن  حمایت کنند.

 

 

۵. افکار خودکشی یکی از علائم مصرف ماشروم است.

افکار خودکشی، فکر کردن به آسیب رساندن به خود یا خودکشی است. این افکار می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد. افکار خودکشی می‌تواند ناشی از مشکلات مشکلات روانی، زندگی، و سوءمصرف مواد باشد.

مصرف قارچ ماشروم و افکار خودکشی

مصرف قارچ ماشروم می‌تواند باعث بروز افکار خودکشی در برخی افراد شود. این افکار معمولاً در افراد مبتلا به بیماری‌های روانی، مانند اسکیزوفرنی، شایع‌تر است.

علت بروز افکار خودکشی در اثر مصرف قارچ ماشروم

علت دقیق بروز افکار خودکشی در اثر مصرف قارچ ماشروم هنوز به طور کامل مشخص نیست. با این حال، برخی از عوامل احتمالی عبارتند از:

  • تغییرات در عملکرد مغز: مصرف قارچ ماشروم می‌تواند باعث تغییر در عملکرد مغز شود. این تغییرات می‌تواند باعث بروز افکار خود کشی شود.
 
  • افزایش اضطراب و ترس: مصرف قارچ ماشروم می‌تواند باعث افزایش اضطراب و ترس شود. این می‌تواند فرد را به سمت آسیب و صدمه زدن به خود بکشاند.
 
  • بروز توهمات و هذیان‌ها: مصرف قارچ ماشروم باعث بروز توهمات و هذیان‌ها می‌شود. این می‌تواند فرد را به سمت خودکشی  بکشاند.
علائم مصرف ماشروم

راه‌های ظهور از بروز افکار خودکشی در اثر مصرف قارچ ماشروم

برای کاهش خطر بروز افکار خودکشی در اثر مصرف قارچ ماشروم، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • از مصرف بیش از حد قارچ ماشروم خودداری کنید.
  • در محیط ایمن و آرام قارچ ماشروم مصرف کنید.
  • اگر سابقه بیماری‌های روانی دارید، قبل از مصرف قارچ ماشروم با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.
 

مجیک ماشروم با چه داروهایی تداخل دارد؟

تداخل دارویی مجیک ماشروم

مجیک ماشروم با بسیاری از داروها، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی یا حتی مرگ شود.

 

۱. داروهای ضد افسردگی

مجیک ماشروم با تعداد زیادی از داروهای ضد افسردگی از جمله داروهای غیر قابل انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRIs)، بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRIs)، و مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، تداخل دارد. این تداخل می‌تواند باعث افزایش خطر بروز سندرم سروتونین شود.

سندرم سروتونین یک واکنش جدی است که می‌تواند منجر به علائمی مانند موارد زیر شود:

  • تب
  • تعریق
  • لرزش
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع
  • تشنج
  • از دست دادن هوشیاری
 

۲. داروهای ضد روان‌پریشی

مجیک ماشروم با بسیاری از داروهای ضد روان‌پریشی، از جمله داروهای آنتی سایکوتیک‌های نسل اول (FGA)، آنتی سایکوتیک‌های نسل دوم (SGA)، و داروهای ضد روان‌پریشی آتیپیک، تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز عوارض جانبی جدی، مانند تشنج شود.

 

 

۳. داروهای ضد اضطراب

مجیک ماشروم با بسیاری از داروهای ضد اضطراب، از جمله بنزودیازپین‌ها، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRIs) و مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز عوارض جانبی جدی، مانند تشنج شود.

 

 

۴. داروهای ضد تشنج

مجیک ماشروم با برخی از داروهای ضد تشنج، از جمله داروهای مهارکننده‌های بتا، مهارکننده‌های کانال سدیم، و مهارکننده‌های کانال پتاسیم، تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی داروهای ضد تشنج شود.

 

 

۵. داروهای قلبی

 

مجیک ماشروم با برخی از داروهای قلبی، از جمله داروهای مسدودکننده‌های بتا، داروهای مسدودکننده‌های کانال کلسیم و داروهای دیورتیک تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز عوارض جانبی جدی، مانند کاهش فشار خون شود.

 

 

۶. داروهای ضد انعقاد

مجیک ماشروم با برخی از داروهای ضد انعقاد، از جمله داروهای وارفارین، داروهای ضد پلاکت، و داروهای مهارکننده‌های پروتئین S، تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز خونریزی شود.

 

۷. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)

مجیک ماشروم با برخی از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند آسپرین، ایبوپروفن، و ناپروکسن، تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز خونریزی شود.

 

۸. داروهای ضد درد

مجیک ماشروم با برخی از داروهای ضد درد، مانند کدئین، مورفین و ترامادول، تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز عوارض جانبی جدی، مانند سرکوب تنفسی شود.

 

۹. داروهای هورمونی

مجیک ماشروم با برخی از داروهای هورمونی، از جمله داروهای ضدبارداری خوراکی، داروهای جایگزینی هورمونی و داروهای ضد آندروژن تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به تغییر اثربخشی این داروها شود.


سایر داروهای دیگر

مجیک ماشروم با برخی از داروهای دیگر، از جمله داروهای ضد التهابی، داروهای ضد ویروسی و داروهای شیمی درمانی تداخل دارد. این تداخل می‌تواند منجر به تغییر اثربخشی این داروها شود.

برای جلوگیری از تداخل دارویی، مهم است که قبل از مصرف مجیک ماشروم، تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

سخن پایانی

مصرف ماشروم می‌تواند باعث ایجاد علائم مختلفی شود، از جمله علائمی که باعث ایجاد احساس شادی و لذت و بهبود خلق‌وخو تا علائمی مانند توهمات دیداری و شنیده‌ای، تغییر در زمان و مکان، افزایش اضطراب و ترس، بروز عواطف پارانوئید و حتی افکار خودکشی شود.

برای جلوگیری از عوارض جانبی مصرف ماشروم، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • از مصرف بیش از حد ماشروم خودداری کنید.
  • در محیط ایمن و آرام مشروم مصرف کنید.
  • اگر بیماری‌های روانی وجود داشته باشد، قبل از مصرف ماشروم با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.
 

در صورتی که بعد از مصرف ماشروم، علائم منفی شدید را تجربه کرده‌اید، مهم است که سریعاً به دنبال کمک باشید. می‌توانید با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. همچنین می‌توانید با شماره تلفن‌های ملی از خودکشی تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک