کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

مراحل درمان ترک تریاک

مراحل درمان ترک تریاک

افرادی که به تریاک وابستگی جسمی دارند، به شدت در معرض خطر برگشت به اعتیاد هستند. شما قبل از شروع مراحل اصلی درمان ترک تریاک، به گام‌های کوچک شخصی نیاز دارید، تا از نظر روحی در شما آمادگی لازم را ایجاد کند.

این گام‌های کوچک اما مهم به شما کمک می‌کند تا در مواجهه با چالش‌های ترک تریاک، آمادگی لازم را داشته باشید. به طور کلی تشخیص درمان مناسب برای ترک اعتیاد به تریاک کار دشواری است.

بسیار مهم است که نیازهای فردی هر مصرف کننده، با روش پیشنهاد شده ترک اعتیاد همخوانی داشته باشد، تا موفقیت درمان در درازمدت تضمین شود. بنابراین برای انتخاب شیوه درمان و انجام آن نیاز به مشورت با متخصص این حوزه را دارید.

در مطالب قبلی با تریاک و تاریخچه، عوارض، علائم و روش‌های مصرف و ترک آن آشنا شدیم و دیدیم که ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟ در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با آن و این که ببینیم مراحل درمان ترک تریاک کدام است؟ با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 تریاک چیست؟ تاریخچه تریاک در ایران و جهان

علائم و عوارض مصرف تریاک در کوتاه مدت و بلند مدت

آیا می‌دانید ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟

علائم ترک تریاک و شیره تریاک

شکل ظاهری، فرآورده‌ها و روش مصرف تریاک

راه‌های ترک تریاک

مراحل آغاز ترک تریاک

اگر مسئله اعتیاد به تریاک زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده و ترک آن به یکی از اولویت‌های زندگی شما تبدیل شده است و می‌خواهید هر چه زودتر نسبت به ترک آن اقدام کنید. برای شروع، مراحل درمان ترک تریاک به صورت زیر است:

۱- یک برنامه مشخص ایجاد کنید.

برای شروع کردن ترک اعتیاد به تریاک، یک هدف قدرتمند را تعیین کنید. برای تلاش و تسلیم نشدن برنامه ریزی کنید. تصمیم گرفته‌اید، اقدام به ترک تریاک نمایید و قطعاً بهبود خواهید یافت.

۲- هدف خود را یادداشت کنید.

فهرستی از تمام دلایلی که تمایل به هوشیار بودن و استفاده از روش‌های ترک تریاک دارید، تهیه کنید. این فهرست می‌تواند شامل: بودن در کنار افرادی که دوستشان دارید، دستیابی به اهدافی که در گذشته داشتید و هر چیز دیگری باشد که زمانی که هوشیار هستید، بتوانید انجام دهید.

۳- هدف خود را با خانواده و دوستان در میان گذاشته، از آنها کمک بخواهید.

توجه داشته باشید که فرایند ترک اعتیاد تریاک  و مشتقات آن ممکن است، تدریجی باشد و هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. در نتیجه ممکن است دچار لغزش شده و مجبور شوید در مرحله‌ای از فرایند از نو شروع کنید.

اگر با عود مجدد روبرو شدید، دوباره امتحان کنید. به هر حال ممکن است چند بار تلاش کرده، اما اگر پشتکار داشته باشید بهبودی شما زندگی جدیدی را برایتان رقم خواهد زد.

برای سم زدایی و توان‌بخشی برنامه ریزی کنید. اولین قدم در درمان اعتیاد به مواد مخدر مانند تریاک این است که اجازه دهید تریاک از بدن شما خارج شود. پس از آن، باید دوره توان‌بخشی را پشت سر بگذارید که به شما کمک می‌کند پس از سم زدایی به دنیای عادی برگردید.

سپس به برنامه‌ای نیاز دارید که به شما در جلوگیری از عود کمک کند. برنامه ریزی از قبل برای این کار به شما کمک می‌کند، تا از هر گونه ایجاد فاصله‌ای در درمان خود جلوگیری کنید. در غیر این صورت شما را در معرض خطر عود مجدد قرار خواهد داد.

سم زدایی و انجام توان‌بخشی

بهترین روش برای ترک اعتیاد به تریاک، انجام سم زدایی و مراحل توان‌بخشی است؛ در طول سم زدایی، از بدن خود مراقبت کنید. ترک شیره تریاک ممکن است باعث شود، احساس تهوع، بی‌خوابی، تعریق و اضطراب و همچنین احساس ناخوشایندی داشته باشید.

 نزدیک توالت بمانید. مواد افیونی باعث یبوست می‌شوند و سم زدایی ممکن است حرکات روده شما را بیشتر و غیر قابل پیش‌بینی کند.

 برای خوابیدن کمک بگیرید. می‌توانید از پزشک خود برای کمک به خواب شبانه خود دارو بخواهید. چرا که ترک تریاک ممکن است خوابیدن را برای شما سخت کند.

اگر علائم شدیدی مانند استفراغ یا آسپیراسیون (استنشاق محتویات معده در ریه‌ها) را تجربه می‌کنید، با پزشک ترک اعتیاد تماس بگیرید، یا برای درمان به بیمارستان مراجعه کنید.

مراحل درمان ترک تریاک

مدت زمان لازم و مراحل درمان ترک تریاک به عوامل مختلفی مانند: شدت اعتیاد، سلامت جسمی و روانی فرد و روش درمان بستگی دارد. به طور متوسط، روند ترک تریاک می‌تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

با این حال، زمان آن می‌تواند بسته به هر شخص متفاوت باشد و تحت تأثیر عواملی مانند سن فرد، سلامت کلی و سابقه است. به هر حال مراحل درمان ترک تریاک به طور کلی به صورت زیر است:

– روز سوم درمان

معمولاً وقتی به روز سوم فرایند ترک تریاک تدریجی می‌رسید، دردها و علائم ترک خودشان را نشان می‌دهند. اگر به کلینیک تخصصی مراجعه کنید، نگرانی ای از این بابت نخواهید داشت.

چرا که تحت نظر پزشک قرار دارید و داروهای لازم برایتان تجویز خواهد شد، تا ترک تریاک بدون خماری و درد انجام شود. مهم است که با اراده قوی به ادامه مسیر پیش رو فکر کنید.

– روز ششم درمان

این مرحله مرحلهٔ مهمی است. افرادی که بتوانند روند درمان را تا روز ششم ادامه دهند، به مرحله خوبی رسیده‌اند. در این روز مقدار قابل توجهی سم از بدنتان خارج شده و در این مرحله می‌توانید در نظر بگیرید که مهم‌ترین قسمت ماجرا را پشت سر گذاشته‌اید. البته دوره نقاهت هم چنان ادامه دارد.

داشتن رژیم غذایی مناسب برایتان دارای اهمیت زیادی است. ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم باعث می‌شود، تا مقاومت بدنتان افزایش یابد و راحت‌تر بتوانید دوره درمان را به اتمام برسانید.

– روز دهم درمان

حالا شما در مرحله پایانی ترک قرار دارید. روز دهم را می‌توان روز پایانی ترک تریاک در نظر گرفت. بنابراین مدت زمان ترک را چیزی حدود ۱۰ روز در نظر بگیرید.

البته مراقبت‌ها هم چنان ادامه دارد. بعد از ترک اعتیاد، پیشنهاد ما به شما استفاده از ایمپلنت نالتروکسان با هدف کاهش حس نشئگی و میل به مصرف مجدد مواد مخدر است. از این دارو به عنوان یک داروی مکمل برای تکمیل درمان اعتیاد استفاده می‌شود.

دریافت مشاوره

بهترین روش ترک تریاک و شیره در کنار سم زدایی، رفتاردرمانی است. رفتار درمانگران می‌توانند به شما کمک کنند، تا روش‌هایی که شما را به مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد، بیاموزید.

آن‌ها به شما کمک می‌کنند حالات، اعمال و الگوهای فکری که منجر به عود می‌شوند، را شناخته و کنترل استرس، رسیدن به آرامش و حل مسئله را به شما آموزش دهند.

روان درمانی توسط روان‌شناس ترک اعتیاد را تجربه کنید. افسردگی، اضطراب و سندروم پس از ترک حاد، اغلب با اعتیاد همراه هستند.

اگرچه روان درمانی نمی‌تواند جایگزین برنامه جامع ترک اعتیاد شود، اما می‌تواند به شما در مقابله با مشکلات مربوط به اختلالات روانی که در روند بهبودی شما اختلال ایجاد می‌کند، کمک کننده باشد.

مراحل درمان ترک تریاک در مراکز تخصصی

برای ترک تریاک چه مدت باید بستری باشیم؟ کسانی که سابقه برگشت به اعتیاد را دارند، اکیداً توصیه می‌شود که مدت طولانی‌تری در کلینیک اقامت کنند و برنامه‌های درمانی فشرده را ادامه دهند.

همچنین درمان طولانی‌تر به بیمارانی پیشنهاد می‌شود که به چند ماده مخدر معتاد بوده، یا به عارضه جسمی یا روانی دامن زننده به اعتیاد مبتلا هستند.

زمان بیشتر این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند تا ساز و کارهای دفاعی خود را در برابر مشکلات و موقعیت‌هایی که آن‌ها را به سوءمصرف مواد ترغیب می‌کند، قبل از ورود به دنیای واقعی قوی‌تر کنند. مراحل درمان ترک تریاک در مراکز تخصصی ترک به صورت زیر است:

  • مشاوره فردی
  • درمان روانپزشکی ترک اعتیاد یکپارچه
  • درمان‌های جایگزین مانند هیپنوتیزم درمانی
  • مشاوره گروه درمانی ترک اعتیاد
  • آموزش مهارت‌های زندگی
  • مشاوره سلامت و تغذیه

چنانچه برای تشخیص روش مناسب درمان اعتیاد به تریاک به کمک پزشک ترک اعتیاد نیاز دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره از متخصصین مجرب ما با شماره کلینیک طلوعی دیگر تماس حاصل فرمایید، یا فرم تماس با ما را تکمیل کنید.

مشاوران ما در تمام ساعات شبانه‌روز در خدمت شما هستند و در نهایت رازداری و بدون تحمیل کمترین هزینه یا تعهدی، به سؤالاتتان پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک