کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

ایمپلنت نالتروکسان چیست؟

ایمپلنت نالتروکسان

افرادی که به مصرف مواد مخدر اعتیاد شدید دارند، به دلیل سختی‌ها و مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آید، به دنبال راهی برای ترک مواد مخدر هستند. در ادامه این مطلب با هم با متد جدید ترک اعتیاد، یعنی ترک از طریق کاشت ایمپلنت نالتروکسان آشنا شویم.

در حال حاضر برای ترک اعتیاد از شیوه‌ها و متدهای مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان به دو نوع از مهمترین انواع آن یعنی روش‌های سنتی و درمان با استفاده از دارو اشاره کرد.

بعضی روش‌ها دیگر قدیمی شده‌اند و احتمال بازگشت اعتیاد در آن‌ها همواره وجود دارد. اما در این مطلب می‌خواهیم شما را با روشی آشنا کنیم که توسط کشورهای پیشرفته در دنیا انجام می‌شود و احتمال بازگشت میل به مصرف مواد مخدر در آن در کمترین میزان ممکن قرار دارد.

اگر شما هم به دنبال راهی با کمترین میزان عوارض برای رهایی از مصرف مواد مخدری هستید که برای شما انواع و اقسام بیماری‌ها نظیر مشکلات گوارشی، مشکلات پوستی و بدن درد را به همراه آورده است، با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 

نالتروکسان چیست؟

داروی ضد مخدر نالترکسون که با نام‌های تجاری ReVia و Vivitrol نیز شناخته می‌شود، دارویی است که در درجه اول برای مدیریت وابستگی به الکل یا داروهای اپپوئیدی استفاده می‌شود.

این دارو با تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان داروی مکمل برای درمان و ترک اعتیاد الکل و مواد افیونی همچون ترک هروئین، ترک تریاک و ترک مرفین مورد استفاده قرار می‌گیرد. نالترکسون از اثر لذت بخشی مواد افیونی و الکل در مغز جلوگیری می‌کند.

به طور کلی مکانیسم اثر نالتروکسان به این ترتیب است که با اتصال به گیرنده‌های اوپیوئیدی مغز، باعث جداسازی و مهار اثر مواد مخدر از این گیرنده‌ها می‌شود.

در نتیجه مصرف کننده حالت سرخوشی و نشئگی را پس از مصرف الکل و مواد مخدر احساس نمی‌کند و به این ترتیب ولع و میل کمتری به مصرف مواد دارد.

 فرد وابسته به مواد مخدر نباید قبل از سم‌زدایی، نالترکسون دریافت کند. مصرف هم‌زمان الکل و مواد اعتیاد آور مانند هروئین و تریاک در زمان مصرف این دارو باعث بروز عوارض شدیدی همچون حالت تهوع و استفراغ در مصرف کننده می‌شود. به همین جهت در زمان مصرف بیمار نباید هیچ وابستگی به مواد اعتیاد آور داشته باشد.

این دارو از طریق دهان یا از طریق تزریق به عضله مصرف می‌شود. اثرات در عرض ۳۰ دقیقه شروع می‌شود و کاهش میل به مواد افیونی ممکن است چند هفته طول بکشد.

 

انواع نالتروکسان

نالتروکسان به طور کلی در فرم‌های مختلفی همچون قرص، آمپول و ایمپلنت ارائه می‌شود که درمانگران با توجه به شرایط بیمار اقدام به تجویز صورت مناسب آن می‌کنند.

  • قرص

قرص نالتروکسان با نام دیپِید یا رِویا در زمانی که فرد بستری شده استفاده می‌شود و در حالت معمول بیمار روزی یک عدد قرص را از طریق دهان مصرف می‌کند.

  • آمپول

استفاده از آمپول نالتروکسان با نام ویویترول برای ترک اعتیاد نیز رایج است و خیلی از مراکز ترک اعتیاد آن را تجویز می‌کنند. آمپول نالتروکسان که نام تجاری آن ویویترول (Vivitrol) است به صورت ماهیانه در عضله تزریق می‌شود.

  • ایمپلنت

جدیدترین روش مصرف داروی نالتروکسان استفاده از ایمپلنت آن است که در حال حاضر در کلینیک‌ها از آن استفاده می‌شود.

 

ایمپلنت نالتروکسان چیست؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلات بیماران بعد از درمان و انجام سم‌زدایی و ترخیص، میل به مصرف مجدد است که در موارد بسیاری باعث لغزش و مصرف مجدد مواد اعتیاد آور می‌شود.

با انجام ایمپلنت نالتروکسان این مشکل به علت کاهش میل مصرف کننده به استفاده مجدد، به طور کامل رفع می‌شود، به همین علت است که می‌گوییم، ایمپلنت نالتروکسان، تضمین عدم بازگشت به اعتیاد است.

ایمپلنت نالتروکسان یکی از جدیدترین روش‌های ترک اعتیاد در سراسر جهان است و برخی از کلینیک‌های معتبر در دنیا از روش کاشت ایمپلنت نالتروکسان استفاده می‌کنند که بیمار نتیجه کاملاً مطلوبی را دریافت خواهد کرد.

پزشک برای انجام این کار طی یک جراحی سرپایی ایمپلنت نالتروکسان را در دیواره شکمی و زیر پوست بیمار می‌کارد و باعث می‌شود، تا مواد اختلال کننده در گیرنده‌های عصبی آزاد شده و به جای مواد مخدر قرار گیرند.

این ایمپلنت از اثر لذت بخشی مواد مخدر و الکل در مغز جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا بیماران بعد از ترخیص از مرکز ترک اعتیاد هیچ‌گونه تمایل به مصرف مجدد مواد نداشته باشد. ماندگاری اثر این دارو بیش از ۶ ماه است.

مهم‌ترین ویژگی استفاده از ایمپلنت نالتروکسان، اثرگذاری خودکار دارو است و از آنجایی که تأثیرگذاری این دارو نیازمند مصرف منظم است، به کمک این روش مشکل فراموشی مصرف دارو در زمان مشخص از بین خواهد رفت.

این نکته از آن جهت با اهمیت است که بعد از ترک اعتیاد، مقاومت بدن در برابر مواد اعتیادآور کاهش چشمگیری پیدا می‌کند به همین دلیل شدت اوردوز برای بیمارانی که اقدام به مصرف مجدد می‌کنند، بسیار بالا است.

از دیگر مزیت‌های انجام ایمپلنت نالتروکسان این است که بیمارانی که نالتروکسان مصرف می‌کنند، نمی‌توانند احساس سرخوشی ناشی از مصرف مواد را تجربه کنند، بنابراین حتی اگر بیمار دچار لغزش شود و دوباره مواد مصرف کند، هیچ لذتی از مصرف مواد نخواهد برد.

کاهش میل به مصرف مجدد خطر اوردوز را از بین خواهد برد. این روش در واقع می‌تواند تضمینی برای جلوگیری از عود اعتیاد باشد.

 

ایمپلنت نالتروکسان و جلوگیری از بازگشت به اعتیاد

ایمپلنت نالتروکسان ترکیبی دارویی است که تحت بی‌حسی موضعی در بدن قرار داده می‌شود. برای جا گذاری ایمپلنت لازم است که پزشک جراح، برشی کوچک را در پایین شکم در مقابل استخوان لگن ایجاد کند؛ این زخم در پایان جراحی با سه یا چهار بخیه بسته می‌شود.

ایمپلنت نالتروکسان دارو را بسته به دوز مورد استفاده به آهستگی طی سه تا شش ماه آزاد می‌کند که مانع از اثرگذاری مواد مخدری مانند هروئین، متادون، مورفین، کدئین و اکسی‌کدون می‌شود.

همچنین ولع بیمار برای مصرف مواد اعتیاد آور را از بین می‌برد و به این ترتیب بیمار راحت‌تر می‌تواند دوران ترک اعتیاد را طی کند. توصیه می‌شود که شش ماه بعد از جای‌گذاری اولین ایمپلنت، ایمپلنت دوم نیز در بدن بیمار قرار داده شود.

نالتروکسان صرفاً زمانی باید مصرف شود که سم‌زدایی مواد مخدر به پایان رسیده باشد. بیماران باید در کنار کاشت نالتروکسان از دیگر برنامه‌های ترک اعتیاد نیز بهره گیرند تا جنبه‌های روان‌شناختی سوق‌دهنده به اعتیاد شناسایی و مدیریت شود.

برای آشنایی بیشتر با خدمات کاشت ایمپلنت نالتروکسان در بیمارستان تخصصی طلوعی دیگر، به این لینک مراجعه کرده و یا جهت دریافت مشاوره رایگان درباره ایمپلنت نالتروکسان با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

4 پاسخ

  1. ایا میشه برای جلوگیری از وسوسه با اینکه چند سال وصرف نکردیم از این دارو استفاده کنیم؟

    1. برای این مورد می‌تونید، با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای آشنایی بیشتر با خدمات کاشت ایمپلنت نالتروکسان در بیمارستان تخصصی طلوعی دیگر و دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

    2. جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک