کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

تأثیرات هروئین بر بدن

تأثیرات هروئین بر بدن

مواد مخدر از هر نوعی که باشد تأثیرات منفی خود را بر بدن خواهد گذاشت. اما هروئین یکی از آن مواد خطرناک است که اثرات فراوان و نگران‌کننده‌ای دارد. تأثیرات هروئین بر بدن بیش از آن است که تصور کنید و علاوه بر اثرات جسمی، اثرات روانی بسیاری نیز دارد.

با گذشت زمان، بدن شما نسبت به هروئین تحمل پیدا می‌کند. این به آن معنی است که مغز شما به نوعی به سیم‌کشی مجدد خواهد پرداخت تا زمانی که با هروئین مواجه شد احساس “طبیعی” داشته باشد.

در واقع بدن شما با هروئین و دوپامین موجود در هروئین سازگار شده و بلافاصله بعد از مصرف آن، احساس سرخوشی و لذت نخواهید کرد. بنابراین برای تجربه حس لذت و یا هر چیز دیگری باید دوزهای بیشتری از هروئین را مصرف کنید.

یکی از راه‌های تشخیص ایجاد تحمل نسبت به هروئین این است که وقتی آن را مصرف نمی‌کنید، احساس غیرعادی خواهید داشت.

در مطالب قبلی با هروئین و تاریخچه آن در ایران و جهان آشنا شدیم و دیدیم که هروئین چه شکلی است؟ و به بررسی رابطه اختلالات تغذیه‌ای و مصرف هروئین و عوارض و علائم مصرف و ترک آن پرداختیم. در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با این ماده مخدر و این که ببینیم هروئین چه تأثیراتی بر بدن می‌گذارد،‌ با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

هروئین چیست؟ تاریخچه هروئین در ایران و جهان

هروئین چه شکلی است؟

مصرف هروئین و اختلالات تغذیه‌ای

اثرات و عوارض مصرف هروئین و تأثیر آن بر مغز

علائم مصرف هروئین

عوارض و علائم ترک هروئین

 

تأثیر هروئین چقدر طول می‌کشد؟

اثرات هروئین بدون در نظر گرفتن اینکه به چه صورتی مصرف شده، به طور معمول بسته به میزان مصرفی بین سه تا پنج ساعت طول می‌کشد.

افرادی که وابسته به هروئین هستند، باید هر شش تا ۱۲ ساعت هروئین مصرف کرده تا از بروز نشانه‌های ترک جلوگیری کنند. علائم اولیه ترک شدید هستند و شامل آبریزش بینی، عطسه کردن، اسهال، استفراغ، بی‌قراری و اشتیاق مداوم برای هروئین است.

همچنین در زمان ترک هروئین راست شدن مو‌های پوست (دانه‌دانه شدن پوست) و حرکات غیرارادی پا رخ می‌دهد. علائم ترک هروئین در طول چند روز به اوج خود می‌رسد.

این علائم معمولاً بین پنج تا ۱۰ روز برطرف می‌شود. سایر علائم ترک شامل بی‌خوابی، اضطراب و تمنای شدید دارو ممکن است برای مدت بیشتری طول بکشد. ترک هروئین مرگبار نیست، اما ممکن است بسیار ناراحت‌‌ کننده باشد.

 

تأثیرات هروئین بر بدن و چهره

هروئین هم مانند بسیاری دیگر از مواد مخدر اثرات سویی بر چهره‌ی افراد می‌گذارد. تأثیرات هروئین بر بدن در طولانی مدت آن‌چنان شدید است که تغییرات ظاهری زیادی در فرد به وجود می­آید.

فرد مصرف کننده به عفونت و زخم‌های پوستی متعددی مبتلا می‌شود و هم چنین اثرات سوء دیگری بر چهره شخص مانند آبریزش بینی و چشم، تغییر رنگ پوست، لاغری و همچنین شل شدن پوست به وجود می‌آید.

شدت این عوارض تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، برای مثال میزان و مدت مصرف هروئین می‌تواند بر شدت این عوارض تأثیر بگذارد. قطعاً کسی که به مدت طولانی‌تری هروئین مصرف کرده است، بیش‌تر با این عوارض روبرو خواهد شد.

یکی از عوارض هروئین بر چهره تغییر در چشم‌ها است، مصرف کننده اغلب چشم‌های قرمز و خونی دارد. لخته شدن خون در چشم‌ها یکی از تأثیرات هروئین بر بدن و ظاهر فرد محسوب می‌شود.

پلک‌ها در اثر مصرف این ماده مخدر افتادگی پیدا می‌کنند. یکی از تأثیرات منفی هروئین بر ظاهر کوچک کردن مردمک چشمان است. به این حالت مردمک ته سنجاقی نیز گفته می‌شود.

هروئین همچنین کاهش وزن شدیدی را به همراه دارد که می‌تواند روی صورت تأثیر بگذارد، از جمله گود افتادن در گونه، سیاهی زیر چشم و شقیقه‌های توخالی.

تأثیر این ماده مخدر بر دندان‌ها یکی دیگر از تأثیرات هروئین بر چهره محسوب می‌شود. مشکلات دهان و دندان ناشی از مصرف این ماده هم بسیار زیاد است. شکستگی دندان‌های فرد مصرف کننده یکی از این معضلات به شمار می‌رود.

این ماده مخدر همچنین می‌تواند باعث ریزش شدید مو و از سوی دیگر جلوگیری از رشد طبیعی مو شود. یکی از عوارض این ماده مخدر تأثیر منفی بر ساقه مو است. ساقه مو معتاد به هروئین به شدت ضعیف می‌شود.

در نهایت مصرف هروئین می‌تواند باعث بی‌حسی و تورم در صورت و سایر قسمت‌های بدن شود که می‌تواند نشانه‌ای از آسیب عصبی باشد و ممکن است منجر به تغییرات دائمی در صورت و سایر قسمت‌های بدن شود.

 

عوارض هروئین بر مغز

تأثیرات هروئین بر بدن تنها به تغییر چهره و ظاهر ختم نمی‌شود، اثرات مخرب ماده مخدر هروئین بر مغز اغلب به صورتی است که تا مدت زمانی طولانی با فرد باقی خواهد ماند.

در واقع می‌توان گفت از اولین و مهم‌ترین تأثیرات هروئین بر بدن، آسیب به مغز فرد است. مصرف مکرر هروئین ساختار فیزیکی و فیزیولوژیکی مغز را تغییر داده و موجب اختلالات جبران ناپذیر و عدم تعادل طولانی مدت در سیستم عصبی و هورمونی می‌شود.

با وجود این که تأثیر هروئین بر مغز به تدریج اتفاق می‌افتد، اما تأثیرات روان‌شناختی اولیه هروئین بر روی مغز شامل اختلال در تصمیم گیری و پاسخ توأم با استرس و عدم توانایی در تنظیم رفتار بدن است.

برخی از این آثار شامل، ضعف در مهارت تصیم گیری، از دست دادن تفکر انتقادی یا مهارت انتقادپذیر بودن، اعتیاد و بسیاری موارد دیگر می‌شود.

اثرات مخرب مخدر هروئین بر مغز می‌تواند منجر به رفتارهایی مانند انجام رفتارهای پرخطر مانند برقراری رابطه جنسی محافظت نشده، رانندگی در حالت مستی، پرخاشگری نسبت به دیگران، دروغگویی، و… شود.

مصرف هروئین می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی مغز و سیستم عصبی مرکزی داشته باشد. برخی از رایج‌ترین عوارض مصرف هروئین بر روی مغز عبارت‌اند از:

کاهش عملکرد ذهنی: مصرف هروئین می‌تواند عملکردهای شناختی از جمله حافظه، توجه و تصمیم گیری را مختل کند.

تغییرات خلق و خو: استفاده از هروئین می‌تواند باعث تغییراتی در خلق و خوی فرد شود، از جمله احساس شادی، سرخوشی و آرامش و همچنین احساس اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری.

کاهش انگیزه: اعتیاد به هروئین همچنین می‌تواند انگیزه را و توانایی فرد برای تجربه لذت را کاهش داده و منجر به احساس کسالت، بی‌علاقگی و دل‌زدگی شود.

کاهش تنفس: هروئین می‌تواند تنفس را کند کرده که این امر می‌تواند منجر به افسردگی تنفسی، آسیب مغزی و یا حتی مرگ شود.

مصرف طولانی مدت هروئین همچنین می‌تواند تغییرات دائمی در مغز ایجاد کند، از جمله تغییرات ساختاری، تغییرات در شیمی مغز و کاهش عملکرد مغز. این تغییرات می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات روانی و رفتاری از جمله افسردگی، اضطراب و اختلالات شخصیتی شود.

 

تأثیرات هروئین بر بدن و مشکلات قلبی

از دیگر تأثیرات هروئین بر بدن، آسیب جدی به قلب و بروز بیماری‌های قلبی است. مصرف هروئین می‌تواند به لایه داخلی و دریچه‌های قلب آسیب رسانده و احتمال ابتلا به عفونت‌های قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید، قلب و رگ‌های خونی قسمتی از سیستم قلبی عروقی است که وظیفه اصلی آنها انتقال اکسیژن و مواد مغذی، تنظیم دمای بدن و محافظت از فرد در برابر عفونت‌ها است.

 سوء مصرف هروئین بر سلامت قلب به شدت تأثیرگذار است و سیستم قلبی عروقی را دچار اختلال خواهد کرد. هروئین حاوی سموم است و زمانی که فرد این مواد را تزریق می‌کند، رگ‌ها و جریان خون در سیستم قلبی عروقی وی مسدود خواهد شد. در ادامه لیستی از بیماری‌های قلبی ناشی از اعتیاد به هروئین و عوارض هروئین بر قلب را به طور مختصر می‌بینید:

نارسایی قلبی: یکی از عوارض هروئین برای قلب، کاهش فشار خون است که منجر به نارسایی قلب خواهد شد.

بی‌نظمی ضربان قلب: مصرف هروئین موجب آریتمی قلب یا نامنظمی ضربان قلب نیز می‌شود. این اتفاق در میزان خون پمپاژ شده از قلب اختلال ایجاد کرده و عملکرد مغز و سایر اعضای بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تجمع مایعات در ریه: آدم ریوی یا تجمع مایعات در شش‌ها نیز یکی دیگر از عوارض هروئین بر بدن است. زمانی که قلب قادر به انتقال مداوم خون به اندام‌های بدن نباشد، برگشت خون به رگ‌ها و ریه‌ها اتفاق افتاده و جریان طبیعی اکسیژن از طریق ریه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. آدم ریوی می‌تواند منجر به حمله قلبی، نارسایی کلیه‌ها و مرگ شود.

 

مشکلات پوستی ناشی از مصرف هروئین

مصرف هروئین بر روی پوست نیز تأثیرات شدیدی دارد. یکی از این تأثیرات تغییر رنگ پوست است. رنگ پوست مصرف ‌کنندگان هروئین به ‌مرور به رنگ زرد رنگ پریده  در می‌آید. علاوه بر این پوست صورت و بدن لکه‌دار می‌شود و حساسیت پوستی نیز در مبتلایان به هروئین دیده می‌شود.

پیری پوست هم یکی دیگر از عوارض مهم هروئین بر پوست به حساب می‌آید. مصرف کننده پوستی پر از چین و چروک دارد. پوست این افراد دارای لکه‌های مختلف تیره است که در سراسر پوست به وضوح دیده می‌شوند.

با مصرف هروئین فشرده یا همان کرک ایرانی به دلیل ترشح هیستامین ممکن است در پوست کهیر ایجاد شود. خارش‌های شدید دقیقاً بعد از تزریق دارو رخ می‌دهد و می‌تواند تا چند روز ادامه پیدا کند.

در نتیجه معتاد به هروئین به طور مداوم پوست خود را خراش می‌دهد. زخم‌هایی که در اثر خارش شدید حاصل می‌شوند زود التیام نمی‌یابند. پوست مصرف کننده هروئین مملو از بثورات است. نقاط تاریک زیادی را می‌توان بر بدن این افراد دید.

پوست در اثر مصرف هروئین همواره خشک است. این خشکی به لب‌ها نیز سرایت می‌کند. لب‌های زخمی و ترک خورده یکی دیگر از تأثیرات منفی و زیان‌بار این ماده مخدر به حساب می‌آیند. مصرف کنندگان هروئین به آکنه نیز مبتلا می‌شوند.

هروئین باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. به همین علت رشد باکتری‌ها و در نتیجه پیدایش آکنه را به همراه دارد. علاوه بر مسدود شدن منافذ تعریق زیاد نیز می‌تواند به گسترش باکتری‌های مضر و آسیب‌های پوستی منتهی شود.

آبسه یکی دیگر از عوارض هروئین بر پوست است. مصرف کنندگان هروئین حساسیت‌های پوستی را تجربه می‌کنند. وجود زخم‌های متعدد از عوارض دیگر مصرف هروئین به شمار می‌رود.

احتمالاً تأثیر بر پوست به طور عمده در کسانی رخ می‌دهد که از فرم تزریقی این ماده مخدر استفاده می‌کنند. عفونت پوستی از مشکلاتی است که در این قشر دیده می‌شود. ضایعات نکروزه نیز در مصرف‌کنندگانی که دارو را به شکل زیرجلدی تزریق می‌کنند قابل‌ مشاهده است.

بعد از مصرف به شکل تزریقی ممکن است عفونت‌های باکتریایی اطراف محل تزریق رخ دهد. گانگرن یا گسترش عفونت به بخش‌های دیگر نیز دیده شده است. پوست ممکن است پس از مصرف هروئین دانه‌ دانه شود و موهای بدن سیخ شوند.

 

عوارض هروئین بر مو

علاوه بر تأثیر هروئین بر صورت، اختلالات مصرف مواد می‌تواند بر رشد طبیعی مو نیز تأثیر بگذارد و مانع رشد آن شود. برخی از آزمایش‌های دارویی از نمونه‌های مو استفاده می‌کنند، زیرا عناصر باقی‌مانده از مواد غیرقانونی می‌توانند برای مدت طولانی در موها جمع شوند و باقی بمانند.

اغلب ریزش و کاهش سلامت مو ناشی از یکی دیگر از علائم مصرف هروئین است. استرس می‌تواند به طور قابل توجهی بر بدن و ذهن تأثیر بگذارد و باعث شود برخی از آنها پوست سر را بخراشند یا موهای خود را بچینند.

 

عوارض هروئین بر دندان

تأثیر هروئین بر بدن به سلامت دهان و دندان هم کشیده می‌شود. مصرف مواد مخدر مختلف تأثیر متفاوتی بر سلامت دهان و دندان دارد. هروئین از جمله موادی است که به طور غیر مستقیم بر دندان‌ها تأثیر می‌گذارد.

به عبارت دیگر با اعتیاد به هروئین تمایل به خوردن و آشامیدن نوشیدنی‌های شیرین، آبنبات و شیرینی‌جات افزایش می‌یابد. افراط در مصرف خوراکی‌های شیرین نیز عامل مهمی برای خرابی‌های دندان و بیماری‌های لثه است.

همچنین مصرف هروئین باعث خشکی دهان، قارچ و انواع عفونت‌های دهانی، ضعیف شدن مینای دندان و پوسیدگی دندان‌ها نیز خواهد شد.

مشکلات دندانی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند از عوامل پزشکی و روانی نیز ناشی شود. مصرف هروئین باعث ایجاد اضطراب و استرس شدید می‌شوند.

بسیاری از افراد مضطرب از انقباض رنج می‌برند، وضعیتی که در آن به شدت فک خود را گاز می‌گیرند و دندان‌هایشان ضعیف می‌شود.

اختلال مصرف مواد اغلب باعث ایجاد اختلالات اضطرابی می‌شود و افراد را به فشردن دندان‌های خود و احتمالاً شکستن دندان در اثر فشار مداوم سوق می‌دهد.

 

تأثیرات هروئین بر بدن و ماهیچه و استخوان‌ها

آسیب به سیستم اسکلتی عضلانی شامل ماهیچه، استخوان، تاندون و مفاصل یک نگرانی جدی است. این آسیب می‌تواند بر نحوه راه رفتن و حرکت و ظاهر فرد تأثیر بگذارد.

اختلالات مصرف مواد می‌تواند اثرات قابل توجهی بر روی سیستم اسکلتی عضلانی به دو دلیل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند. به‌ طور غیرمستقیم، ماهیچه‌ها می‌توانند به دلیل خستگی مزمن و اختلالات خواب، آتروفی یا شکسته شدن آن‌ها را در کسانی که اختلال مصرف مواد دارند، تجربه کنند.

هنگامی که این فرایند اتفاق می‌افتد، افراد احساس درد و گرفتگی می‌کنند و در استفاده از عضله دچار مشکل می‌شوند. همچنین می‌توانند به مشکلات تعادل و هماهنگی کمک کند، که منجر به سقوط و آسیب‌های مکرر و کاهش وزن قابل توجه می‌شود.

 

تأثیر هروئین بر چشم

به طور معمول افرادی که هروئین مصرف می‌کنند دچار خونریزی چشمی می‌شوند، اما سوء مصرف طولانی مدت می‌تواند منجر به آسیب دائمی شود.

در برخی موارد، این مشکلات حتی ممکن است به پلک‌ها و پوست اطراف نیز کشیده شود و منجر به تغییرات ظاهری حتی محسوس‌تر شود.

فرورفتگی چشم‌های ناشی از داروها همچنین می‌تواند باعث شود که فرد مسن‌تر از آنچه هست به نظر برسد، زیرا اغلب نشانه‌ای از پیری طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک