کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

تأثیرات هروئین بر پوست

تأثیرات هروئین بر پوست

مصرف هروئین به خصوص به صورت تزریقی، خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی دردناک و عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. هر چه بیشتر از هروئین استفاده کنید، تأثیرات هروئین بر پوست ممکن است به مشکلات جدی‌تری تبدیل شود.

به طور کلی می‌توان گفت با مصرف مواد به مرور ضربان قلب و فشار خون فرد زیاد شده و رگ‌های بدن تحت تأثیر قرار گرفته و پوست لکه‌دار شود.

رنگ پوست فرد نیز به رنگ قرمز مایل شده و هم چنین هروئین می‌توانند منجر به ایجاد حساسیت و خارش‌های پوستی شدید شوند.

در مطالب قبلی با هروئین و تاریخچه آن در ایران و جهان آشنا شدیم و دیدیم که هروئین چه شکلی است؟ و به بررسی رابطه اختلالات تغذیه‌ای و مصرف هروئین و عوارض و علائم مصرف و ترک آن تأثیرات هروئین بر بدن پرداختیم.

در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با این ماده مخدر و این که ببینیم هروئین بر پوست چه تأثیراتی می‌گذارد،‌ با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

هروئین چیست؟ تاریخچه هروئین در ایران و جهان

هروئین چه شکلی است؟

مصرف هروئین و اختلالات تغذیه‌ای

اثرات و عوارض مصرف هروئین و تأثیر آن بر مغز

علائم مصرف هروئین

عوارض و علائم ترک هروئین

تأثیرات هروئین بر بدن

تأثیر هروئین بر چهره

 

تأثیرات هروئین بر پوست

هروئین بر روی پوست تأثیرات شدیدی را می‌گذارد، ولی یکی از واضح‌ترین تأثیرات هروئین بر پوست تغییر رنگ پوست است. در مصرف‌کنندگان هروئین رنگ پوست به ‌مرور به رنگ زرد رنگ پریده در می‌آید.

علاوه بر این پوست صورت و بدن پر از لکه‌های مختلف می‌شود. حساسیت پوستی نیز در مبتلایان به هروئین دیده می‌شود. همچنین پیری پوست یکی دیگر از عوارض مهم آن بر پوست محسوب می‌شود. مصرف کننده پوستی پر از چین و چروک دارد.

معمولاً تأثیرات هروئین بر پوست به طور عمده در کسانی رخ می‌دهد که از فرم تزریقی این ماده مخدر استفاده می‌کنند. عفونت پوستی از مشکلاتی است که در این قشر فراوان دیده می‌شود.

ضایعات نکروزه نیز در کسانی که از آن به شکل تزریق زیر جلدی استفاده می‌کنند، قابل ‌مشاهده است. تحقیقات نشان داده که هروئین رطوبت پوست را کاهش داده و همین موضوع باعث خشکی و خارش پوست می‌شود.

بعد از مصرف این ماده به شکل تزریقی ممکن است عفونت‌های باکتریایی اطراف محل تزریق رخ دهد. گانگرن یا گسترش عفونت در بخش‌های دیگر نیز دیده می‌شود. پوست ممکن است پس از مصرف هروئین دانه‌ دانه شود و موهای بدن سیخ شوند.

همان‌طور که گفتیم پوست افراد معتاد به هروئین لکه‌های زیادی دارد، لکه‌های تیره که در سراسر پوست به وضوح دیده می‌شوند. این افراد به طور مداوم پوست خود را می‌خاراند.

مصرف هروئین فشرده یا همان کرک ایرانی به دلیل ترشح هیستامین ممکن است در پوست کهیر هم ایجاد کند. خارش‌های شدید دقیقاً بعد از تزریق دارو رخ می‌دهد و می‌تواند تا چند روز ادامه پیدا کند.

زخم‌هایی که در اثر خارش شدید به وجود می‌آیند، زود التیام پیدا نمی‌کنند. پوست مصرف کننده هروئین مملو از بثورات است. نقاط تاریک زیادی را می‌توان بر بدن این افراد دید.

در ادامه باید گفت یکی دیگر از تأثیرات هروئین بر پوست، خشکی آن است. در حقیقت پوست در اثر مصرف هروئین همواره حالت خشکی دارد. این خشکی به لب‌ها نیز سرایت می‌کند. لب‌های زخمی و ترک خورده یکی دیگر از تأثیرات منفی و زیان بار این ماده مخدر به حساب می‌آید.

مصرف کنندگان هروئین به آکنه نیز مبتلا می‌شوند. هروئین باعث بسته شدن منافذ پوست شده و به همین علت رشد باکتری‌ها و در نتیجه به وجود آمدن آکنه را به دنبال دارد.

علاوه بر مسدود شدن منافذ، تعریق زیاد نیز می‌تواند به گسترش باکتری‌های مضر و آسیب‌های پوستی منتهی شود. آبسه یکی دیگر از عوارض هروئین بر چهره است. وجود زخم‌های متعدد از عوارض دیگر مصرف این ماده به شدت زیان بار به شمار می‌رود.

 

عوارض هروئین بر پوست

مواد مخدر مشکلات مداوم و پیچیده‌ای را برای بدن و ظاهر شما ایجاد می‌کند و علاوه بر اینکه بر سلامت روان و جسم شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به طور قابل توجهی بر عزت نفس فرد نیز تأثیرگذار باشد.

تأثیرات هروئین بر پوست نیز یکی از این مشکلات ناراحت کننده‌ای است که می‌تواند بر ظاهر و در نتیجه اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد. تأثیرات هروئین بر پوست می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آبسه
  • عفونت‌های مکرر پوستی
  • زخم‌های پوستی هروئین
  • عفونت‌های باکتریایی در محل‌های تزریق
  • گانگرن یا گسترش عفونت پوست به سایر بافت‌های بدن

زمانی که شما هروئین را تزریق می‌کنید، ممکن است زخم‌های سوزنی در پوست ایجاد شود که به آنها علائم ردیابی گفته می‌شود. معمولاً وقتی که مخدر به طور مکرر در یک رگ تزریق می‌شود، می‌تواند منجر به زخم و دلمه‌های هروئینی شود.

علائم ترکیبی از هروئین ممکن است مانند زخم‌های سوراخ شده، کبودی یا جای زخم باشد و می‌تواند تغییر رنگ داده یا افزایش یابد.

معمولاً جای زخم تزریق هروئین در بازو و در قسمت داخلی آرنج دیده می‌شود. اما ممکن است این زخم را در هر جایی که فرد هروئین تزریق می‌کند مشاهده کنید.

 

  • چین و چروک صورت

این طور نیست که هروئین روند پیری را سریع‌تر کند، اما می‌تواند شما را مسن‌تر نشان دهد. چین و چروک‌ها و لکه‌های تیره‌ای که بر اثر مصرف مواد ایجاد می‌شود می‌تواند باعث پیر نشان دادن شخص شود.

شایع‌ترین علت چین و چروک، خستگی مداوم و کم خوابی است. کسانی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند، ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها بیدار باشند و تلفات زیادی بر سلامت و پوست آنها وارد کند.

 

  • هروئین و خارش پوست

مصرف هروئین، همچنین می‌تواند باعث خارش شدید و حتی آبسه‌های کشنده پوستی شود که استفاده از سوزن‌های غیربهداشتی پوست را آلوده کند. نکروز یا مرگ سلولی پوست در اثر مصرف هروئین، کوکائین و متامفتامین ظاهر می‌شود.

 

  • ایجاد آکنه پوست

از دیگر تأثیرات هروئین بر پوست به وجود آمدن آکنه روی بدن فرد معتاد است. پوست به عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن، گاهی اوقات علائم فیزیکی نگرانی‌های عمیق‌تری از سلامتی را نشان می‌دهد.

افزایش آکنه برای افرادی که با اختلالات مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است به افزایش نیاز به لمس صورتشان منتهی شود. در حقیقت منافذ مسدود یا مسدود شده روی صورت باعث رشد باکتری‌ها و ایجاد آکنه می‌شود.

علاوه بر لمس صورت، آکنه در افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد به این دلیل ایجاد می‌شود که هروئین منجر به افزایش تولید عرق شده و این عرق حاوی سموم مضر داروهایی است که اگر روی بدن باقی بمانند باعث رشد باکتری‌ها و آکنه می‌شوند.

 

  • مشکلات پوستی عمومی

سایر مشکلات پوستی عمومی که با اختلالات مصرف مواد همراه است عبارت‌اند از:

  • بثورات
  • نقاط تاریک
  • پوست خشک
  • رنگ پوست ناهموار
  • زخم‌هایی که دیر التیام می‌یابند
  • لب‌های خشکیده و ترک خورده
  • اسکارهای ناشی از آکنه و ضایعات

مشکلات پوستی اغلب اولین چیزی است که مردم در مورد کسی متوجه می‌شوند. احساس خودآگاهی در مورد اثرات مصرف مواد بر روی پوست و زخم‌هایی که می‌تواند از خود به جای بگذارد، آسان است.

با این حال، متخصصان پوست موافق هستند که علائم پیری و سایر مشکلات پوستی می‌تواند برای افرادی که در حال بهبود هستند برطرف شود. بنابراین، کسانی که به دنبال درمان هستند، احتمالاً می‌توانند منتظر باشند تا حداقل تا حدودی اثرات مصرف مواد خود را معکوس کنند.

2 پاسخ

  1. تازه چند روز هست هرویین مصرف میکنم. خودم میدونم عاقبتم چیه ولی با اونکه مهندس سطح یک نفت هستم له علت تنهایی ناامید شدم . من بیست و پنج سال شیره مصرف میکردم.‌چهره ام اصلا مشخص نبود. ولی بعد از بدهی که تو بورس آوردم و خانمم ازم جدا شد. بعد از چند سال برگشتم پیش پدرو مادرم. ولی مادرم با اونکه می‌دونست مصرف شیره همیشه داشتم و شاید علت معتاد شدنم مادرم بود که از بچگی پیشم میکشید و ترک کرده . انقدر باهام بد رفتار کرد که بعد از چند روز از اونجا رفتم و الان بعد شش ماه از اون قضیه از شدت تنهایی و بی کسی پناه آوردم به هرویین و شیشه .و لحظه شماری می‌کنم برای مرگم. همه این ها رو گفتم شاید پدر و مادر یا همسر یک فرد معتاد پیامم رو خوند. رفقا هیچ فردی از صر دلخوشی معتاد نمی‌مونه شاید اولش برای خوشی بوده ولی بعدش بخواد هم به تنهایی نمیتونه تزک کنه اگه رهاش کنین دادرین هلش میدین به سمت نابودی.بلایی کع که مادرم بامن کرد و هیچ وقت نمیبخشمش

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک