کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

تاریخچه کمیکال چیست؟ و سازنده آن کیست؟

تاریخچه کمیکال

به طور قطع می‌توان گفت که ماده مخدر کمیکال یک هیولای هزار سر است که به اشکال و اسامی مختلف خودش را نشان می‌دهد. یکی از مسائل جالب در تاریخچه کمیکال و درباره کانابینوئیدهای مصنوعی (ماری‌جوانای صنعتی) وجود سه مکتشف با سه ملیت مختلف و سه فرم از ماده مخدر کانابینوئید صنعتی و ۱۰۰۰ نوع آنالوگ مختلف آن است.

ماده مخدر کمیکال یکی از انواع مخدرها است که بین نوجوانان و جوانان بسیار پرطرف‌دار است و این چند سال اخیر بسیار رواج پیدا کرده است. این ماده به همان اندازه که محبوب است، مخرب نیز بوده و متأسفانه بیشتر مصرف کنندگان آن بین ۱۸ تا ۲۵ سال هستند.

این ماده مخدر صنعتی اثرات فوق‌العاده زیان‌باری بر سلامت فرد مصرف‌کننده می‌گذارد و به حدی ویرانگر است که DNA بدن انسان را دچار اختلال می‌کند. از این رو افرادی که از کمیکال استفاده می‌کنند، احتمالاً تا ابد با مشکلاتی از قبیل ناباروری مواجه می‌شوند.

کمیکال یک نوع ماده روان‌گردان شیمیایی از خانواده AM بوده که در واقع از مشتقات صنعتی گل یا حشیش است. این روان‌گردان از ماده مراسوئیت یا بونزای استخراج می‌شود.

ماده اصلی مراسوئیت یا بونزای AM است که برای تولید کمیکال از آن استفاده می‌شود. کمیکال به شدت اعتیادآور و توهم‌زاست و فرد را دچار یک سرخوشی کاذب می‌کند. این نمونه صنعتی تأثیری بسیار شدیدتری نسبت به نمونه‌های طبیعی آن دارد.

یکی از مهم‌ترین تأثیرات این ماده روان‌گردان بر بدن از بین رفتن حافظه کوتاه مدت مصرف کننده است و از تأثیرات جسمی آن نیز می‌توان به بالا رفتن فشار خون اشاره کرد.

بالا رفتن فشار خون می‌تواند باعث شود فرد حالتی مانند سکته مغزی و کما کوتاه‌مدتی را تجربه کند که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و این مورد خطر مرگ را نیز به دنبال دارد.

در مطلب قبل درباره این که ماده مخدر کمیکال چیست؟ صحبت کردیم. برای آشنایی بیشتر با کمیکال و این که ببینیم تاریخچه کمیکال چیست؟ و سازنده آن کیست؟ با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 

تاریخچه کمیکال

دکتر جان ویلیام هافمن استاد شیمی دانشگاه کلمسون اولین کاشف کانابینوئید مصنوعی jwh (ماری‌جوانا و حشیش) صنعتی در جهان است. در اصل تاریخچه کمیکال از قرن بیستم آغاز شد. دکتر هافمن در سال ۱۹۸۴ در پی تحقیقاتی برای درمان بیماری مولتپل اسکروز توانست بیش از ۴۵۰ نوع ترکیبات کانابینوئید مصنوعی ۱-نفتالینیل متانول” کشف کند.

کانابینوئیدهای مصنوعی دسته‌ای از مولکول‌های دارویی هستند که به همان گیرنده‌هایی متصل می‌شوند که کانابینوئیدها (THC، CBD و بسیاری دیگر) در گیاهان شاهدانه به آن‌ها متصل می‌شوند.

۱-نفتالینیل متانول به گیرنده کانبیس در مغز و سیستم ایمنی که به طور طبیعی در بدن وجود دارد CB1,CB2 و با قدرت چندین برابر حشیش گیاهی چسبیده و اثر بیشتر و مخرب‌تری نسبت به نوع طبیعی آن دارد.

جالب اینجاست که تست آزمایشگاهی که در مورد مصرف حشیش به عمل می‌آید، در مصرف این مواد کمیکال منفی است چون ساختار مولکولی متفاوت با نوع حشیش گیاهی دارد و اثرات مضر فریک زدن و زامبی شدن بیشتری در مصرف آن وجود دارد.

کانابینوئیدهای صنعتی اثراتی مشابه با ماده مخدر روان‌گردان حشیش و ماری‌جوانا دارند و اثرات آنها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ برابر قوی‌تر از ماری‌جوانا و حشیش هستند.

دکتر جان هافمن نام خود را بر روی این ترکیبات کانابینوئید صنعتی گذاشت jwh و برای آنکه اثرات این ۴۵۰ نوع کانابینوئید صنعتی از هم مشخص شود، آنها را شماره گذاری کرد.

به طور معمول، کانابینوئیدهای مصنوعی روی مواد گیاهی اسپری شده و معمولاً دود می‌شوند. اگرچه از سال ۲۰۱۶ به‌ صورت مایع غلیظ نیز در ایالات متحده و بریتانیا مصرف می‌شوند.

آنها به عنوان بخور گیاهی، یا “ترکیب سیگار کشیدن گیاهی” و با نام‌های رایجی مانند K2، ادویه و ماری‌جوانای مصنوعی به فروش می‌رسند.

مثلاً jwh-018 ماده مخدر ماری‌جوانای صنعتی است که امروزه به نام اسپایس (ادویه) K2 مشهور است و یا ماده jwh-122 ماده مخدر روان‌گردانی است که به نام زغال اخته مشهور است.

در هر کجای اینترنت ماده مخدری را دیدید که اول آن با نام jwh شروع می‌شود بدانید که جزو مواد مخدر کانابیس صنعتی است .

در ادامه تاریخچه کمیکال می‌رسیم به زمانی که این ماده به عنوان مخدر وارد بازار شد. ترکیبات ماری‌جوانا مصنوعی در اوایل دهه ۲۰۰۰ شروع به تولید و فروش کردند.

از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴، ۱۴۲ آگونیست گیرنده کانابینوئید مصنوعی به مرکز نظارت اروپا برای مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (EMCDDA) گزارش شد.

اثرات منفی گزارش شده توسط کاربر شامل تپش قلب، پارانویا، اضطراب شدید، تهوع، استفراغ، گیجی، هماهنگی ضعیف و تشنج است. همچنین گزارش‌هایی از اجبار شدید به دوز مجدد، علائم ترک و هوس‌های مداوم گزارش شده است. چندین مرگ مرتبط با کانابینوئیدهای مصنوعی وجود داشته است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) دریافت که تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف کانابینوئید مصنوعی بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ سه برابر شده است.

در سال ۲۰۱۸، سازمان غذا و داروی ایالات متحده نسبت به خطرات قابل توجه سلامتی ناشی از محصولات کانابینوئیدی مصنوعی که حاوی سم موش برودیفاکوم هستند، هشدار داد. زیرا تصور می‌شود که مدت زمان اثرات داروها را افزایش می‌دهد. بیماری‌های شدید و مرگ ناشی از این آلودگی است.

2 پاسخ

  1. خداوندخودش بهترین حامی شمابزرگواران هستش سپاس فراوان اززحمت شما آشنای نزدیکم حدود ۸ماه شروع به مصرف کمیکال داردوصورت وخراب وخ هستش چکارکنیم که بهترباشد

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک