کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

ترک اعتیاد با نوروفیدبک

متخصصان معتقدند اعتیاد معضلی است که بر ابعاد مختلف از جمله وضعیت روانی، شخصیت، تفکر، توانایی‌های ذهنی، وضعیت جسمانی و فیزیولوژیکی فرد، تأثیرات مخربی بگذارد. ترک اعتیاد با نوروفیدبک یکی از راه‌های تاثیرات بر وضعیت روانی فرد معتاد است. 

درمان‌های مختلف اعتیاد هر کدام بر بعد خاصی تمرکز دارند. در واقع روش‌های شناخته شده قبلی همگی در درمان اعتیاد جسمانی موفق بوده‌اند، اما درمان اعتیاد از بعد روانی همواره با مشکل مواجه بوده است.

از طرفی مهم‌ترین فاکتور در زمینه درمان اعتیاد، تمایل و همکاری شخص در طول دوره درمان است. در صورتی ‌که شخص متقاضی در طول دوره درمان همکاری نکند و برای درمان بی‌میل باشد، رسیدن به نتیجه مطلوب و پایدار غیرممکن خواهد بود.

از این رو پزشکان همیشه دنبال راه‌حل‌هایی برای درمان اعتیاد هستند که برای افراد متقاضی از جذابیت مطلوبی برخوردار باشد. یکی از این روش‌های مطلوب و جدید، درمان و ترک اعتیاد با نوروفیدبک است. اخیراً نوروفیدبک توانسته تا حد زیادی مشکل اعتیاد را کم کند.

یکی از مزایای درمان اعتیاد با دستگاه نوروفیدبک، در بهبودی معتادان به الکل و مواد مخدر این است که اثری مشابه مواد مخدر (ولی به میزان کمتر) در مغز آن‌ها تولید می‌کند، اما با این تفاوت که این اثر بدون عوارض جانبی و عواقب منفی است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه درمان و ترک اعتیاد با نوروفیدبک تا انتهای این مطلب با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید. در صورتی که با نوروفیدبک و کاربردهای آن آشنا نیستید، مقالات زیر را مطالعه کنید.

نوروفیدبک چیست؟

کاربردهای نوروفیدبک

مزایا و عوارض نوروفیدبک

 

تأثیر نوروفیدبک بر مغز بیمار

از آنجایی که فرد معتاد دچار برانگیختگی و تحریک پذیری است، انجام نوروفیدبک باعث می‌شود حتی بیش از زمانی که فرد مواد اعتیاد آور مصرف می‌کند، احساس آرامش پیدا کرده و مغز این الگوی کسب آرامش را جایگزین مصرف مخدرها یا محرک‌ها می‌کند.

الکل ، بنزودیازاپین‌ها و مواد افیونی در فرد حالت آرامش ایجاد می‌کنند، البته با عواقب اغلب کشنده‌ای هم همراه هستند. نوروفیدبک هم می‌تواند به عنوان جایگزین با مکانیزم پاداش‌دهی باعث آرام شدن مغز و سیستم عصبی شود. بنابراین مغز بیمار جستجوی پاداش را ادامه می‌دهد و به این طریق برای آرامش خود آموزش می‌بیند.

مغز سپس به دنبال کسب مجدد پاداش برمی‌آید و در نتیجه خود را برای آرام‌سازی تنظیم می‌کند. نتیجه این است که بیمار تا حدودی مانند آنچه در گذشته با استفاده از مواد مخدر آرام می‌شده است، به آرامش می‌رسد.

مصرف محرک‌هایی مانند کوکائین یا شیشه و سایر محرک‌ها باعث می‌شود که بیمار احساس بیداری مرگباری داشته باشد و برنامه درمانی نوروفیدبک در این خصوص به تشویق مغز برای تولید امواج مغزی با فرکانس بالاتر کمک می‌کند که باعث می‌شود بیمار افزایش تمرکز، افزایش انگیزه و سطح انرژی پیدا کند.

برای درمان بیماران در دستگاه نوروفیدبک پروتکل‌های جداگانه برای هر شخص بر اساس علائم آن‌ها تعیین می‌شود. اما در نهایت مغز یک سیستم خودتنظیم است که برای یافتن تعادل خود به ‌سادگی به کمی اعلان نیاز دارد.

هر چند دانش زیادی در این فرایند دخیل است، اما در کل این یک پدیده ارگانیک بوده و مغز سعی می‌کند که خودش را به حالت تعادل برساند. بدن ما در صورت داشتن شرایط مناسب، توانایی‌های ذاتی عمیقی دارد که می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌های موجود را اصلاح کند.

 

ترک اعتیاد با نوروفیدبک

اساس شکل گیری روش درمانی نوروفیدبک، بر این اساس  است که تحریک مناسب نواحی مختل شده‌ی مغز به وسیله‌ی نوروفیدبک می‌تواند باعث شروع فعالیت بهنجار و بهبود اختلال مورد نظر در فرد معتاد شود.

اساساً، این متد علمی می‌تواند از طریق افزایش بهزیستی معتادان، باعث از بین رفتن عاداتی مانند وابستگی به مواد و سوء مصرف مواد شود و در نتیجه، منجر به ایجاد تغییرات مثبت در خلق، شخصیت و روان معتادان گردد.

استفاده از تکنولوژی نوروفیدبک یکی از کم‌خطرترین و کم‌ضررترین روش‌ها برای درمان اعتیاد در تمام جهان به حساب می‌آید. از این روش برای درمان اعتیاد استفاده می‌شود، بلکه برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند اوتیسم، بیش فعالی، وسواس، میگرن و اختلال تکلم نیز به کار می‌رود.

یکی از کاربردهای مهم نوروفیدبک کمک به ترک اعتیاد به خصوص ترک الکل است که نه تنها عوارضی برای بیمار ندارد، بلکه باعث کنترل وسوسه و میل به مصرف مجدد نیز می‌شود.

فعالیت ارادی و غیر ارادی تمامی ارگان‌های بدن تحت فرمان سیستم عصبی است و از آنجایی که انجام این متد درمانی باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شود، عملکرد سایر ارگان‌ها مخصوصاً کلیه‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند.

طی تحقیقات مشخص شده که بیمارانی که از نوروفیدبک برای درمان اعتیاد خود استفاده می‌کنند، بعد از پروسه درمان بهبود وضعیت خواب، تنظیم فشار خون و ضربان قلب را نیز تجربه می‌کنند.

جالب است بدانید بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای نیز برای بهبود عملکرد حرفه‌ای خود و کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب همچنین افزایش توانایی در سازگاری با چالش‌های روزانه از نوروفیدبک استفاده می‌کنند.

نقشه مغزی فرد معتاد، اختلال‌هایی را در نواحی و امواج مختلف (دلتا، تتا، آلفا و بتا) نشان می‌دهد. در افراد الکلی افزایش موج آلفا و در الکلی‌های شدید افزایش نسبی بتا وجود دارد.

در نواحی پیشانی، مرکزی و پس‏ سری قشر مخ بیماران وابسته به انواع مواد، نسبت به افراد عادی فعالیت‌های نابهنجاری (افزایش یا کاهش بیش از حد فعالیت) دیده می‌شود.

همچنین در این بیماران، قدرت دلتا و تتا و بتا ۲ در نواحی پیشانی و مرکزی، افزایش قدرت نسبی SMR، در نواحی مرکزی کاهش و نسبت‌های آلفا به تتا در نواحی پس‏ سری قشر مخ افزایش می‌یابد.

آسیب و بروز مشکل در هر کدام از این امواج و فعالیت‏های مغزی، عوارض روان‏شناختی مشخصی به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال از آنجا که دلتا موج غالب و اساسی در تنظیم مراحل خواب است، اختلال در عملکرد آن، مشکلات خواب را به همراه خواهد داشت.

یا در حالی که فعالیت بهنجار موج آلفا آرامش توأم با هشیاری را به همراه دارد، افزایش بیش از حد فعالیت آن باعث اضطراب و کاهش بیش از حد آن منجر به بروز خلق پایین می‌شود.

ترک اعتیاد با نوروفیدبک منجر به بهبود سلامت روان، نشانه‌های جسمانی، اضطراب، افسردگی و کاهش شدت نشانگان خود ‌بیمار انگاری، وسواس، حساسیت، روابط بین‌فردی، پرخاشگری، روان‏پریشی و همچنین کاهش انتظار مثبت، تمایل به مصرف و میانگین کل شدت ولع مصرف مواد و اصلاح الگوی نابهنجار QEEG بیماران وابسته به مواد مخدر می‌شود.

در بیماران تحت درمان اعتیاد با نوروفیدبک، در الگوی نابهنجار امواج آلفا و SMR نیز بهبود قابل توجهی نشان می‌دهد. می‌توان بهبود توأمان موج آلفا و سطح اضطراب بیماران دریافت‏ کننده نوروفیدبک را در ارتباط با یکدیگر تبیین نمود.

از سوی دیگر، موج SMR است که نوروسایکولوژیست‌ها آن را «اساس انگیزشی روان انسان» می‌دانند. این موج نقش ویژه‌ای در آرامش جسمانی، هماهنگی‌های حسی حرکتی، انگیزه و امید به زندگی و هماهنگی و تنظیم هیجان‌ها دارد. درمان با نوروفیدبک منجر به افزایش فعالیت این موج در بیماران وابسته به مواد می‌شود.

 

ایجاد توازن با نوروفیدبک در کل سیستم

درمان مدام نوروفیدبک نه تنها به علائم اعتیاد کمک می‌کند، بلکه به عملکرد مؤثرتر کلیه افراد نیز کمک می‌کند. سیستم عصبی کنترل همه کارهایی را که چه غیر ارادی و چه ارادی (تنفس، هضم، راه رفتن، صحبت کردن، تفکر و احساس) انجام می‌دهیم، برعهده دارد.

بنابراین، تنها این دیدگاه را ایجاد می‌کند که اگر سیستم عصبی حالت متعادل‌تری داشته باشد، بقیه سیستم را به روشی هماهنگ‌تر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با گذشت زمان، بیمارانی که از نوروفیدبک برای درمان علائم ترک اعتیاد استفاده می‌کنند، اغلب نتایج مثبتی مانند موارد زیر دریافت می‌کنند:

  • خواب مناسب
  • تنظیم فشار خون
  • تغییرات ضربان قلب

برای آشنایی با خدمات ترک اعتیاد با نوروفیدبک در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر به این لینک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک