کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

ترک تریاک در منزل

ترک تریاک در منزل

از آنجایی که در ایران تریاک یکی از شایع‌ترین مواد مخدری است که افراد بسیار زیادی درگیر مصرف آن هستند. باید بدانید ترک تریاک در منزل، آن هم بدون همراهی پزشک متخصص کار بسیار دشوار و چالش‌برانگیز است و بهتر از قبل با عواقب این کار آشنا شوید.

متأسفانه، با توجه به تأثیرات منفی بسیار زیاد این ماده بر روی بدن در دراز مدت، بعد از مدتی ترک تریاک ضرورت می‌یابد. اما بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند نگرش منفی نسبت به ترک اعتیاد در کمپ یا کلینیک و یا ترس از آبرو ترجیح می‌‌دهند که ترک اعتیاد به تریاک را در منزل انجام دهند.

بسیاری از افرادی که دچار اعتیاد هستند، در زمان تصمیم به ترک ماده مخدر تریاک، ترجیح می‌دهند وابستگی به آن را در محیط منزل و خانه انجام دهند. علت اصلی این تصمیم آن است که فرد می‌خواهد از حمایت خانواده برخوردار شده و هزینه‌ای برای مراجعه به مراکز ترک اعتیاد نپردازد.

از طرفی ممکن است نخواهند اطرافیان از اعتیاد آن‌ها چیزی بدانند و رفتن به مراکز ترک اعتیاد و استفاده از مشاور برایشان وقت‌گیر و یا پرهزینه است. به همین دلیل عقیده دارند بدون کمک مشاور و در خانه می‌توانند اعتیاد خود را ترک کنند.

اما ترک تریاک در منزل بدون درد و مشکلات فراوان امکان پذیر نیست. یا بهتر بگوییم ترک تریاک در منزل بدون تحت مراقبت پزشک متخصص، روانپزشک، روان درمانی و داروهای تخصصی امکان پذیر نیست.

در مطالب قبلی با تریاک، تاریخچه، عوارض، علائم و روش‌های مصرف و ترک آن آشنا شدیم و دیدیم که ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟ و ترک آن با ایمپلنت نالتروکسان چگونه است؟ در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با تریاک و این که ببینیم ترک تریاک در منزل به چه صورت است، با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 تریاک چیست؟ تاریخچه تریاک در ایران و جهان

علائم و عوارض مصرف تریاک در کوتاه مدت و بلند مدت

آیا می‌دانید ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟

علائم ترک تریاک و شیره تریاک

شکل ظاهری، فرآورده‌ها و روش مصرف تریاک

راه‌های ترک تریاک

 مراحل درمان ترک تریاک

جدیدترین روش ترک تریاک

ترک تریاک با ایمپلنت نالتروکسان

ترک تریاک در منزل

عوامل جسمی، روحی، عاطفی و بیولوژیکی مختلفی وجود دارند که باعث دشوار شدن ترک اعتیاد می‌شود. اگرچه روند ترک اعتیاد پیچیده است، اما شما می‌توانید در آن موفق شوید.

به دلیل همین مشکلات فراوان است که افراد برای ترک اعتیاد در خانه دچار مشکل می‌شوند و لازم است که در مرکز ترک اعتیاد بستری شوند.

اعتیاد به شکلی روی قشر پیشانی مغز تأثیر می‌گذارد که کنترل تکانه و قضاوت را در فرد تغییر می‌دهد. سیستم پاداش‌دهی مغز نیز به شکلی تغییر می‌کند که در اثر آن، حافظه مرتبط با پاداش‌های قبلی علی‌رغم پیامدهای منفی، ولع یا اشتیاق مصرف را افزایش می‌دهد. بنابراین، وقتی متوجه شدید که دوست دارید مصرف مواد را شروع کنید با خودتان مهربان باشید و به تلاش علیه این میل ادامه دهید.

طبق نظر درمانگران و متخصصین درمان اعتیاد، درمان در محیط خانه نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه به دلیل عدم دانش کافی بیماران عوارض جبران ناپذیری بر سلامت بیمار دارد.

چرا که ترک و درمان اصولی نیازمند امکانات بیمارستانی و اورژانسی، ICU و نظارت دائم متخصصین، مشاورین، درمانگران و روان‌شناس و روانپزشک است، تا برنامه درمانی به صورت اصولی اجرا شود.

از آنجایی که وابستگی به تریاک هم جسمانی و هم روانی است، علاوه بر ترک جسمانی به درمان روانی نیز نیاز دارد و ضروری است تا بیماران بعد از ترک جسمانی جلسات مشاوره خود را ادامه دهند.

در برخی از روش‌های ترک تریاک، متخصصان پروسه ترک را در محیط منزل در نظر می‌گیرند. اما به صورت دوره‌ای و مداوم، اقدام به چک کردن وضعیت فرد و ارائه راهکارهای مناسب به او در این زمان می‌کنند.

بنابراین، برای ترک تریاک در منزل هر فرد ملزم به برخورداری از خدمات روان‌شناسی و پزشکی که در جلسات منظم و پیوسته از سوی متخصصان ارائه می‌شود، است.

ترک خودسرانه و یا خوددرمانی خارج از نظر روانپزشک نه تنها کمکی به برنامه درمانی بیماران نخواهد کرد، بلکه باعث بروز علائم ترک و محرومیت خواهد شد که مقابله با این عوامل یکی از اصلی‌ترین دلایل بازگشت به مصرف و لغزش است.

موانع ترک تریاک در خانه چیست؟

ممکن است بر اثر مصرف بیش ‌از اندازه تریاک، تعادل بخش‌هایی از زندگی شما به خصوص در خانه به هم بریزد. از سوی دیگر، در این شرایط ممکن است با اطرافیان خود نیز دچار تعارض شوید.

به همین دلیل وقتی که تصمیم به ترک تریاک در منزل می‌گیرید ممکن است این تعارض‌ها و درگیری‌ها به ‌راحتی رفع نشوند. همچنین احتمالاً روش‌های سالم مقابله با استرس را بلد نیستید. به همین جهت مهم است که حتی وقتی تصمیم به ترک اعتیاد در خانه می‌گیرید، باز هم از مشاوره ترک اعتیاد استفاده کنید.

ابهام و شک و تردید در این مسیر طبیعی است و ممکن است گاهی اوقات بخواهید از ادامه راه منصرف بشوید. اما مشاوره به شما کمک می‌کند که بهترین روش ترک تریاک در منزل را یاد بگیرید، بتوانید با روش‌های سالمی با استرس‌های زندگی خود مقابله کنید و همچنین از دیگران حمایت دریافت کنید.

مشکلات ترک تریاک در منزل

بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد مشکلات ترک تریاک در خانه این است که باید قبل از هر اقدامی با یک متخصص یا پزشک ترک اعتیاد مشورت کنید. بهترین گزینه ترک در کلینیک ترک اعتیاد است.

اما اگر مصمم هستید که در خانه ترک کنید، برای کنترل علائم و عوارض شدید ترک تریاک و همچنین پیشگیری از میل به مصرف مجدد یا انصراف از ترک بهتر است، در روند درمان ترک اعتیاد با یک متخصص و روان‌شناس با تجربه در زمینه ترک اعتیاد در تماس باشید.

در ادامه با یک سری از مشکلات ترک تریاک در منزل آشنا می‌شویم:

  1. خطر اعتیاد دوباره

بر اساس آمار، تقریباً۶۰ درصد از کسانی که اعتیاد را به تنهایی پشت سر می‌گذارند، بعد از گذشت یک دهه دوباره معتاد می‌شوند. این در حالی است که خطر اعتیاد دوباره در افرادی که از مشاوره ترک اعتیاد استفاده کرده‌اند، بسیار کمتر است.

  1. ترک ناموفق

اگر فرد چند دوره ترک اعتیاد به تریاک در خانه را ناموفق پشت سر بگذارند، دیگر تمایلی به ترک پیدا نمی‌کند و تا آخر عمر خود معتاد باقی می‌مانند. پس ترک‌های ناموفق زنگ خطری جدی برای اعتیاد دائمی است و باید از آن جلوگیری کرد.

  1. خطرات جسمی

بعد از شروع به ترک تریاک در منزل یک دوره ۱۲ روزه، دوره‌ای است که با درد و خماری همراه است و حتی در مواردی منجر به تشنج یا سکته نیز می‌شود. افرادی که بدون نظارت پزشک اقدام به ترک خودسرانه می‌کنند، باید از عوارض جسمی خطرناک آن نیز مطلع باشند.

  1. مشکلات روحی

اعتیاد علاوه بر بیماری‌های جسمی، باعث بیماری‌های روحی خطرناک مانند افسردگی، اضطراب، ناتوانی در حل مسئله، افکار خودکشی و… می‌شود.

کسانی که در کمپ یا زیر نظر روان‌شناس اقدام به ترک اعتیاد در خانه می‌کنند، درباره این مشکلات هم صحبت کرده و به حل آن‌ها می‌پردازند. اما افرادی که در خانه بدون پشتیبانی اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند، مشکلات روحی بیشتری را برای خود ایجاد خواهند کرد.

  1. هزینه و زمان بیشتر

به دلیل اینکه ترک اعتیاد به تریاک در منزل به صورت غیر استاندارد و غیر حرفه‌ای صورت می‌گیرد، مدت زمان بیشتری طول کشیده و هزینه‌های مادی و غیر مادی بیشتری نسبت به ترک در کلینیک خواهد داشت.

  1. اعتیادهای جدید

بعضی از افراد برای ترک تریاک در منزل، به ‌صورت خودسرانه و بدون نسخه پزشک یک سری داروهای مختلف از جمله متادون، بوپرنورفین و سایر داروهای مسکن را تهیه و مصرف می‌کنند.

مصرف خودسرانه این نوع داروها نه تنها باعث ترک اعتیاد به ماده مخدر تریاک نمی‌شود، بلکه در اکثر موارد بیمار علاوه بر ماده مخدر مورد مصرف، به این داروها نیز اعتیاد پیدا می‌کند.

انواع ترک تریاک در منزل

ترک اعتیاد در منزل به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

روش ناگهانی: به این روش که از گذشته تا امروز وجود داشته، روش «یابویی» نیز می‌گویند. در این روش فرد به یک باره و بدون مصرف دارو، مصرف مواد مخدر و تریاک را کنار می‌گذارد.

اگر بیمار مدت زمان طولانی ای است که اعتیاد به مواد مخدر دارد و یا دز مصرفی بالایی دارد، این روش برای او خطراتی را به دنبال دارد.

در این روش ممکن است باعث سکته و یا هر نوع خطر جانی برای فرد شود. بنابراین برای داشتن یک ترک منطقی و بدون درد بهتر است تحت نظر پزشک باشید.

روش سنتی: در این روش بیمار آهسته و تدریجی به صورت هفتگی یا ماهیانه میزان مصرف خود را کاهش می‌دهد تا رفته رفته مصرف را به صفر برساند.

البته در این روش لغزش و بازگشت به مصرف بسیار زیاد است که حتماً باید تحت نظر پزشک و علی‌الخصوص روان درمانگر باشد، تا بتواند وسوسه‌های خود را کنترل کرده و از این مرحله عبور کند.

روش ترک با دارو: یکی از روش‌های همگانی که خیلی پرطرف‌دار است و در اغلب کمپ‌ها نیز از آن استفاده می‌شود، ترک با دارو است. یکی از داروهای اصلی مورد استفاده برای ترک متادون است.

اصلاً توصیه نمی‌شود که از این روش برای ترک استفاده کنید. اما بدون شک استفاده از این روش نیز باید تحت نظر پزشک باشد، تا دز مصرفی را برای شما تجویز کند. چرا که مصرف ناصحیح متادون می‌تواند اعتیاد به متادون را به وجود آورده که این خود بسیار خطرناک‌تر است.

عوارض ترک تریاک در منزل

ترک اعتیاد به تریاک، چه در منزل و چه در کلینیک و کمپ‌های ترک اعتیاد با عوارض و علائمی همراه است که باید فرد برای کنترل آن تحت نظر متخصص و پزشک قرار گیرد. در غیر این صورت ممکن است با عواقب جبران‌ناپذیر جسمی و روانی روبرو شود؛ از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترس و حملات هیجانی
  • احساس نا امنی و بی قراری
  • شکاک بودن
  • لرزش بدن و احساس سرما
  • آبریزش بینی
  • آبریزش چشم
  • تعرق زیاد
  • اسهال
  • استفراغ
  • خستگی شدید
  • بی خوابی و بد خوابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک