کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

ترک نیکوتین چند روز طول می‌کشد؟

ترک نیکوتین چند روز طول می‌کشد؟

ترک نیکوتین چند روز طول می‌کشد؟ احتمالاً این یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که بعد از اینکه تصمیم به ترک انواع و اقسام اقلام مصرف تنباکو گرفتید، به ذهنتان می‌رسد.

نیکوتین در واقع نوعی ماده اعتیادآور در تنباکو است که در سیگار، تنباکو بدون دود، سیگار برگ، بیشتر سیگارهای الکترونیکی و تنباکو قلیان وجود دارد و بدن فرد سیگاری تا ۹۰ درصد نیکوتین را جذب می‌کند.

هر لحظه که سیگار می‌کشید یا به هر نحوی تنباکو مصرف می‌کنید، نیکوتین را وارد جریان خون خود می‌کنید. با این وجود، آیا می‌دانید چند روز بعد از ترک نیکوتین از بدن شما خارج می‌شود؟

آزمایش‌های پزشکی می‌توانند نیکوتین را در ادرار، خون، بزاق، مو و ناخن تشخیص دهند. امروزه تحقیقات جدید محققان این موضوع را عنوان می‌کند که سیگار الکترونیکی خطرناک‌تر از سیگار معمولی عمل می‌کند.

در مطالب قبلی درباره اینکه نیکوتین چیست؟ تاریخچه نیکوتین، عوارض و اثرات آن و اینکه چگونه بر مغز اثر می‌گذارد؟ صحبت کردیم. در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با این ماده و اثرات نیکوتین با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

نیکوتین چیست؟

تاریخچه نیکوتین در ایران و جهان

مضرات نیکوتین چیست و چگونه بر مغز اثر می‌گذارد؟

عوارض نیکوتین

اثرات نیکوتین

 

بدن با نیکوتین چه می‌کند؟

بعد از مصرف تنباکو به هر روشی، نیکوتین وارد جریان خون شده، از سد خونی مغزی عبور کرده و در طی ۸ تا ۲۰ ثانیه به مغز می‌رسد.

همچنین در زمان تقریباً ۲ ساعت بعد از ورود نیکوتین به بدن، نیمی از آن از بین می‌رود. میزان نیکوتینی که به بدن مصرف ‌کننده وارد می‌شود، به این عوامل بستگی دارد:

  • نوع تنباکوی مصرفی
  • شیوه‌ی مصرف تنباکو
  • استفاده کردن یا نکردن از فیلتر و نوع فیلتر مصرفی.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که محصولات تنباکویی که جویده شده، داخل دهان قرار می‌گیرند یا از راه بینی کشیده می‌شوند، مقدار بیشتری نیکوتین را نسبت به دود کردن تنباکو وارد بدن می‌کنند. در نهایت نیکوتین در کبد تجزیه می‌شود و از بین می‌رود.

 

ترک نیکوتین چند روز طول می‌کشد؟

همان‌طور که گفتیم، بعد از مصرف تنباکو با هر کدام از روش‌ها، ماده نیکوتین در بدن باقی می‌ماند. در نتیجه آزمایش‌های پزشکی قادر به تشخیص نیکوتین در ادرار، خون، بزاق، مو و ناخن خواهد بود.

به گفته محققان دو ساعت بعد از مصرف نیکوتین، بدن نیمی از آن را حذف می‌کند که در واقع یعنی نیمه‌ عمر نیکوتین دو ساعت است. درحقیقت اثرات فوری نیکوتین به ‌سرعت از بین رفته و سیگاری‌ها بلافاصله احساس نیاز دوباره می‌کنند.

پس از شش ساعت نیز نیکوتین جذب شده توسط متابولیسم بدن دفع می‌شود. تشخیص نیکوتین در بدن فرد پس از سه روز کاری دشوار است، حتی اگر از انواع مختلفی از آزمایش‌های نیکوتین مثل تست خون استفاده شود.

غیرممکن است که در آزمایش ادرار، بعد از گذشت حدود چهار روز همچنان نیکوتین در ادرار قابل تشخیص باشد. در حقیقت بعد از اینکه نیکوتین جذب خون شد، آنزیم‌های کبد بیشتر نیکوتین را به کوتینین تجزیه می‌کنند. مقدار کوتینین با مقدار نیکوتینی که مصرف می‌کنید افزایش می‌یابد.

در نهایت، این مواد از طریق کلیه‌ها به عنوان ادرار دفع می‌شوند. اینجاست که با استفاده از کیت تست کوتنین می‌توان حتی بعد از سه هفته مصرف نیکوتین در بدن را مشخص کرد؛ مدت زمانی که کوتینین در بدن باقی می‌ماند، بستگی به عواملی مانند موارد زیر دارد:

  • جنسیت
  • رژیم غذایی
  • پیشینه قومی
  • داروهای مصرفی

 

در مردان به طور کلی سطوح بالاتری از کوتینین نسبت به زنان قابل تشخیص است. در همین رابطه نیکوتین از راه‌های مختلف از بدن دفع و خارج می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • بخشی از پروتئین جذب شده به وسیله آنزیم‌های کبدی دفع می‌شود.
  • کوتینین باقی مانده در بدن به وسیله کلیه‌ها تصفیه شده و از راه ادرار دفع می‌شود.
  • مقداری از نیکوتین باقی مانده در بدن نیز به وسیله کلیه‌ها تصفیه شده و از راه ادرار دفع می‌شود.

درباره اینکه ترک نیکوتین چند روز طول می‌کشد؟ باید گفت که به طور کلی افراد ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف نیکوتین، دچار علائم محرومیت از نیکوتین می‌شوند.

اما در رابطه با سیگار و در واقع نیکوتین موجود در آن، می‌توان گفت که نیکوتین به طور معمول بعد از ۳ روز از آخرین مصرف به طور کامل از بدن پاک می‌شود.

اما مراحل ترک را می‌توان سخت‌ترین دوره دانست. در حین ترک سیگار احساس گرسنگی به غذا افزایش پیدا می‌کند، چرا که سیگار اساساً میل به خوردن را کم می‌کند.

اما اصلی‌ترین بخش ترک سیگار اثرات جسمی آن نیست. بلکه وابستگی به نیکوتین، بر مغز و روح شخص اثر دارد که در دوره ترک بیشترین درگیری افراد با فشارهای روحی ترک سیگار است.

به طور کلی درباره اینکه ترک نیکوتین چند روز طول می‌کشد؟ می‌توان گفت که آهسته آهسته بعد از ۱۰ الی ۱۵ روز فرد به زندگی روزمره بازگشته و زندگی برای او بدون مصرف سیگار ساده‌تر می‌شود.

 

عوامل ماندگاری نیکوتین

اینکه ترک نیکوتین چند روز طول می‌کشد؟ و میزان ماندگاری نیکوتین یا کوتینین در بدن به عوامل مختلفی مربوط است که در زیر برخی از آنها را می‌بینید:

ژن‌ها: از آنجایی که متابولیسم هر کس متفاوت است، بنابراین کارایی آنها در تجزیه کوتینین نیز متفاوت است. به عنوان مثال، CDC طرفدار این است که سیاهپوستان غیر اسپانیایی در مقایسه با افراد سفیدپوست غیر اسپانیایی در زمان کمتری کوتینین را تجزیه می‌کنند.

سن: اگر ۶۵ سال به بالا هستید، سیستم شما به زمان بیشتری برای تجزیه نیکوتین نیاز دارد.

مصرف نیکوتین: بستگی به میزان مصرف تنباکو دارد. مقدار نیکوتینی که مصرف می‌کنید باعث ایجاد کوتینین بیشتر در بدن شما می‌شود.

رژیم غذایی: حذف نیکوتین با عملکرد کبد متفاوت است. در نتیجه داشتن رژیم غذایی سالم و حفظ عملکرد خوب کبد نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

 

مراحل زمانی تأثیرات ترک نیکوتین

ترک نیکوتین و اعتیاد به سیگار در هر مقطع سنی که باشید، فواید زیادی برای شما خواهد داشت. حتی اگر برای مدت‌های طولانی و سال‌ها سیگار کشیده‌اید، قطع مصرف و ترک آن باعث می‌شود تا شرایط زندگی شما بهبود یابد. ترک سیگار دارای فواید زیادی است، اما برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از :

در ۲۰ دقیقه: فشار خون و تعداد ضربان قلب کاهش می‌یابد.

در هشت ساعت: سطح اکسیژن و مونواکسید در خون به حد طبیعی خود بر می‌گردد.

در یک روز: احتمال بروز سکته قلبی کاهش می‌یابد.

در دو روز: انتهای اعصاب بازسازی شده و حس بویایی و چشایی تقویت می‌شود.

در دو هفته: جریان خون بهبود یافته و عملکرد ریه‌ها افزایش می‌یابد.

در ۹-۱ ماه: سرفه، احتقان سینوس‌ها، خستگی و تنگی نفس کاهش می‌یابد.

در ۱ سال: احتمال بروز سکته قلبی دقیقاً نصف می‌شود.

در پنج سال: میزان بروز سکته مغزی نیز به اندازه افراد غیر سیگاری می‌شود.

در ۱۰ سال: احتمال بروز مرگ به خاطر سرطان ریه، به اندازه نصف افراد سیگاری می‌شود.

در ۱۵ سال: شانس بروز بیماری‌های عروق قلبی و مرگ ناشی از آن به اندازه افرادی می‌شود که هرگز سیگار نکشیده‌اند.

شما حتی اگر در سن ۶۰ سالگی سیگار را ترک کنید، می‌تواند میانگین عمر فرد را سه سال افزایش دهد. این موضوع در مورد افراد ۳۰ ساله که اعتیاد به سیگار و نیکوتین را کنار بگذارند، بسیار بیشتر است و فرد دیگر با خطری در رابطه با اعتیاد به سیگار روبه‌رو نخواهد بود.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک