کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

شباهت و تفاوت سم‌زدایی سریع و فوق سریع و سم‌زدایی تدریجی

سم‌زدایی سریع و فوق سریع

در مطلب قبل درباره اینکه سم‌زدایی سریع و فوق سریع چیست و چگونه است؟ صحبت کردیم. در این مطلب به بررسی تفاوت بین سم‌زدایی سریع و فوق سریع می‌پردازیم. بنابراین با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

برای کسی که از اعتیاد به مواد مخدر یا وابستگی به داروهای اعتیاد آور رنج می‌برد، سم‌زدایی یک امر ضروری و لازم است تا بدن او از هر گونه ماده مخدر، پاک شود.

برای درمان موفقیت آمیز اعتیاد به مواد مخدر، این یک مرحله ضروری برای خلاص شدن بدن از تأثیر مضر مسکن‌های تجویز شده است. معمولاً توصیه می‌شود سم‌زدایی، تحت نظارت پزشکی انجام شود.

به این ترتیب، پزشکان می‌توانند به بیمار کنند تا این مرحله را راحت‌تر، سپری کند. همچنین در صورت بروز هر مشکلی سریع‌تر آن را کنترل کنند. سم‌زدایی بدون نظارت از مواد افیونی می‌تواند بسیار خطرناک، حتی کشنده باشد.

 

سم‌زدایی سریع و فوق‌سریع برای چه کسانی مناسب است؟

این شیوه از ترک اعتیاد از روش‌هایی است که توانسته در سال‌های اخیر جای خود را مراکز ترک اعتیاد باز کند. از دلایلی که باعث شده این روش از نظر معتادان محبوب باشد، این است که عوارض و دردهای ناشی از ترک اعتیاد به صورت بی‌هوشی و سرعت بالا اتفاق می‌افتد.

به طوری که حتی ممکن است فرایند سم‌زدایی به پنج ساعت تقلیل داده شود. در روش سم‌زدایی فوق سریع فرد درمان تحت بی دردی و بی خوابی عمیق یا بی هوشی کامل صورت می‌گیرد و با استفاده از داروهایی چون نالوکسان به ترک دادن معتادان می‌پردازند.

سم‌زدایی سریع و فوق سریع در اعتیاد عموماً برای افرادی مناسب است که به تازگی درگیر اعتیاد به مواد مخدر شده‌اند و دوز مصرفی کمی دارند. این روش برای افرادی که دوز مصرفی آن‌ها بیشتر از ۱ گرم باشد، قابل استفاده نیست.

بنابراین، این روش به هیچ وجه برای افراد با دوز مصرف زیاد و یا افرادی که مدت زمان زیادی از درگیری آن‌ها با اعتیاد گذشته است، توصیه نمی‌شود.

در این روش سم‌زدایی در اعتیاد، بدن بیمار بعد از قطع ناگهانی مصرف در استفاده از این شیوه سم‌زدایی محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال افرادی که از بیماری‌های قلبی و عروقی و یا بیماری‌هایی همچون دیابت رنج می‌برند، نمی‌توان از این روش برای آن‌ها استفاده کرد.

 

شباهت بین سم‌زدایی سریع و فوق سریع

برای ترک اعتیاد به شیوه تخصصی پس از قطع مخدر و آماده سازی بدن با استفاده از داروهایی که علائم ترک را کاهش می‌دهند، داروی ضد مخدر تجویز شده که به دو روش سم‌زدایی سریع و سم‌زدایی فوق سریع انجام می‌شود.

در واقع در هر دو روش بدن به علائم ترک شدید تحمل و عادت کرده و بعد از آن علائم خفیف را حس نمی‌کند. همچنین هر دو روش سریع و فوق سریع بایستی به شکل بستری در مراکز تخصصی و مجهز با امکانات بیمارستانی انجام شود.

این روش‌ها تنها علائم فیزیکی ترک اعتیاد را کاهش می‌دهند و درمان کامل اعتیاد یک مقوله روانپزشکی است که باید با ادامه داروی ضد مخدر نالتروکسان، جهت کنترل وسوسه فیزیکی و نیز تنظیم وضعیت روانی با داروهای روانپزشکی و مداخلات روان‌شناختی انفرادی و گروهی پیدا کند.

 

تفاوت بین سم‌زدایی سریع و فوق سریع

سم‌زدایی فوق سریع مواد مخدر و داروها تفاوت‌های زیادی با سم‌زدایی سریع دارد. تفاوت اصلی آنها در سرعت روند و احتمال احساس علائم ترک بیشتر است.

در سم‌زدایی فوق سریع (UROD)، بیمار در ابتدا مشاوره بستری می‌گیرد و بر اساس میزان مصرف، سن، سلامت جسمی یعنی بیماری باید بیماری قندی (دیابت) یا بیماری قلبی حاد نداشته باشد. در غیر این صورت به هیچ عنوان سم‌زدایی فوق سریع برای او انجام نمی‌شود، چرا که بیمار باید ۴ تا ۶ ساعت بیهوش شود.

در این زمان به وسیله داروهای ضد مخدری که به بدن او وارد می‌شود، تمام موادی که به گیرنده‌های مخدری چسبیده‌اند، از آن‌ها جدا شده و از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شوند.

در این مورد از سم‌زدایی فشار زیادی به بدن وارد می‌شود. بنابراین بیمار باید جوان‌ یعنی زیر ۴۰ سال باشد و بیماری خاصی نداشته باشد و میزان مصرف وی خیلی بالا نباشد.

روز بعد از مرحله سم‌زدایی فوق سریع UROD ، بیمار سر حال و بدون مشکل خاصی از خواب بیدار می‌شود،  بدن او کاملاً پاک از هر گونه مواد مخدر است.

در روش سم‌زدایی سریع اما مقداری از مواد افیونی، به بیمار داده می‌شود تا به مرور روند سم‌زدایی را تسریع کنند. همچنین داروهایی به بیمار داده می‌شود تا به تسکین علائم ترک یا گاهی آرام بخشی شدید کمک می‌کند.

در روش فوق سریع سم‌زدایی از مواد مخدر، بیمار به طور کلی تحت بیهوشی قرار می‌گیرد تا کاملاً بیهوش شود. سپس به آن‌ها مسدود کننده‌های مواد افیونی داده می‌شود تا بدن را مجبور کند، خودش را از دارو پاک کند. با بیدار شدن از خواب، بیماران علائم ترک را به طور چشمگیری کمتر احساس می‌کنند.

هر دوی این روش‌های سم‌زدایی به بدن کمک می‌کند تا سریع‌تر از حد معمول خود را از شر مواد مخدر خلاص کند. این سرعت بسیار بالا باعث می‌شود که ترک غیر قابل تحمل باشد، اما UROD به دلیل سرعت و ماهیت کاملاً بدون درد، برجسته و مشهور است.

علاوه بر این تفاوت این دو روش در تعداد روز بستری بیمار است. سم‌زدایی سریع چیزی بین ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد، در حالی که زمان سم‌زدایی فوق سریع ممکن است تا ۵ ساعت هم کاهش یابد.

اگر میزان مصرف بیمار خیلی بیشتر از شرایط سم‌زدایی فوق سریع (UROD) نباشد، با توجه به شرایط بیمار قبل از انجام سم‌زدایی فوق سریع، بیمار چند روز بستری شده و زیر نظر تیم پزشکی شرایط انجام سم‌زدایی فوق سریع برای او فراهم می‌شود و سپس سم‌زدایی فوق سریع انجام خواهد گرفت.

 

تفاوت سم‌زدایی فوق سریع و سم‌زدایی تدریجی

برای انجام سم‌زدایی تدریجی نسبت به سم‌زدایی سریع و فوق سریع زمان طولانی‌تری نیاز است. بیهوشی ندارد و به تدریج در حالت بیدار و کاملاً هشیار، عمل سم‌زدایی به صورت تدریجی انجام می‌شود.

نکته جالب اینجاست که بیمار در زمان سم‌زدایی تدریجی نسبت به سم‌زدایی فوق سریع UROD علائم خماری و یا درد ندارد. طی ۴ تا ۵ روز اول که بستری می‌شود حتی متوجه ترک نشده و حس می‌کند که به آن مخدری تزریق می‌شود که هیچ‌گونه علائمی ندارد. در واقع زمانی ‌که بیمار هوشیار است، خیلی راحت‌تر می‌شود علائم را کنترل کرد.

به تدریج نالتروکسان جایگزین می‌شود و بیمار در حالت بیداری تمام حس و حالی که نسبت به تزریق دارو دارد، را می‌تواند شرح دهد، در سم‌زدایی تدریجی تمام آزمایش‌ها و چکاپ قبل از بستری انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک