کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

تفاوت کمپ و کلینیک ترک اعتیاد

تفاوت کمپ و کلینیک ترک اعتیاد

بسیاری از کسانی که خودشان یا عزیزانشان قصد ترک اعتیاد را دارند، دوست دارند بدانند که تفاوت کمپ و کلینیک ترک اعتیاد در چیست؟ و کدام یک از این مراکز ترک اعتیاد برای درمان بهتر است؟

به طور کلی فرایند ترک انواع مواد مخدر، مواد توهم‌ا، الکل و یا حتی نیکوتین به دلیل اینکه وابستگی جسمی یا روانی ایجاد می‌کند، مقوله حساس و استرس زایی است. بی شک کسی که خودش یا یکی از آشنایانش قصد ترک را دارد، به دنبال کسب اطلاعات لازم است تا بهترین انتخاب را داشته باشد.

برای ترک دائم، در گام اول و قبل از هر چیز شما نیاز به مشاوره و همراهی یک متخصص ترک اعتیاد خواهید داشت. در این مواقع معمولاً افراد یا به کمپ‌های ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند و یا کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد. اما ببینیم کدام یک از اینها بهتر است؟

به طور کلی از گذشته به طور گسترده از کمپ‌های ترک اعتیاد استفاده می‌شد، اما امروزه با وجود کلینیک‌های ترک اعتیاد این کمپ‌ها جایگاه خود را از دست داده‌اند.

این موضوع به دلیل وجود کمپ‌های ترک اعتیاد غیر اصولی و حتی مراکز غیرمجاز با عنوان کمپ ترک اعتیاد اتفاق افتاده است که باعث ایجاد مشکلات ثانویه برای بسیاری از بیماران شده است.

مشکلاتی که در بسیاری از این کمپ‌های ترک اعتیاد پیش می‌آید، عموماً منجر به مشکلات روحی روانی و تا حدی زیادی بازگشت و عود اعتیاد شخص می‌شود. در ادامه برای اینکه با تفاوت کمپ و کلینیک ترک اعتیاد آشنا شوید با کلینیک تخصصی ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 

تفاوت کمپ و کلینیک ترک اعتیاد

مهم‌ترین تفاوت کمپ و کلینیک ترک اعتیاد در روش‌های درمانی و سم‌زدایی آن است که پزشکان در این مراکز از آن استفاده می‌کنند. در این دو مکان سم‌زدایی بدن از مواد طی دوره زمانی‌های مختلف، برای بیماران تشخیص داده می‌شود.

متخصصین ترک اعتیاد طلوعی دیگر، از داروهای روانپزشکی و کاشت ایمپلنت نالتروکسان که یکی از بهترین روش‌ها برای ترک اعتیاد اعتیاد است، استفاده می‌کنند.

و با استفاده از جدیدترین متدهای روز دنیا، خدمات کاشت ایمپلنت را برای پیشگیری از بازگشت مجدد به اعتیاد، توسط کادر مجرب پزشکی به بیماران خود ارائه می‌دهند.

نالترکسون به طور مؤثر اثرات مواد مخدر را مسدود و میل به مصرف و وسوسه مصرف را در بیمار در طول درمان ترک اعتیاد کنترل و مهار می‌کند.

ایمپلنت نالتروکسان کاشته شده با اثر طولانی مدت احتمال اینکه ترک اعتیاد با موفقیت انجام شود را افزایش می‌دهد. طول دوره درمان با این ایمپلنت شش ماه طول می‌کشد.

در طول دوره با سطح کافی نالترکسون در خون، امکان استفاده مجدد از مواد مخدر وجود ندارد و استفاده از سایر داروهای روانگردان کاهش می‌یابد. چرا که این دارو باعث کاهش اثرات لذت‌بخش مصرف مواد مخدر شده و به تدریج باعث تنفر فرد از مواد اعتیاد‌آور می‌شود.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، کاشت ایمپلنت نالتروکسان برای بیماران مبتلا به اعتیاد به مواد محرک و الکل بسیار نتیجه بخش بوده و بخصوص در روند درمان بیمارانی که الکل مصرف می‌کنند، بسیار تأثیرگذار است.

در حقیقت کمپ‌های ترک اعتیاد متعددی در سراسر شهر‌های کشور وجود دارد. اما وضعیت نگهداری بیماران در این کمپ‌ها به‌گونه‌ای است که در واقع عملاً رجوع به کمپ‌های ترک اعتیاد خروجی مثبت قابل توجهی ندارد. همان‌طور که گفتیم این مسئله به دلیل روش‌های درمان اعتیاد است که در این کمپ‌ها به کار می‌رود.

کمپ‌های غیر مجاز در واقع در تمام قسمت‌های شهر وجود دارند و به دلیل هزینه پایین برای بسیاری از افراد جذابیت دارند. اما تنها مورد مثبت این کمپ‌ها همین قیمت پایین خدمات آن است که دلیل اصلی آن بی‌کیفیت و مشکل‌دار بودن ترک در آن‌ها است.

حتی در بهترین کمپ ترک اعتیاد که با هزینه پایینی بیماران را پذیرش می‌کند نیز امکانات چندانی وجود نداشته و افراد در اتاق‌های اشتراکی در واقع به نوعی زندانی هستند.

نبودن پزشک متخصص و امکانات درمانی ضعیف باعث می‌شود که بعضاً با رفتار‌ها و برخوردهای نامناسبی که از این کمپ‌ها گزارش شده، افراد دچار مشکلات روحی روانی یا مشکلات سم‌زدایی شوند.

یکی دیگر از تفاوت کمپ و کلینیک ترک اعتیاد این است که در کمپ‌های ترک اعتیاد از مواد اعتیاد آور دیگری به عنوان جایگزین برای اعتیاد استفاده می‌کنند.

در واقع در این کمپ‌ها، تنها نوع ماده اعتیادآوری که به آن اعتیاد داشتید عوض می‌شود، اما اصل اعتیاد سر جای خود باقی است. اما در کلینیک‌های ترک اعتیاد از دارو‌های تخصصی روانپزشکی و سایر دارو‌ها برای درمان بیمار استفاده می‌شود.

این دارو‌ها در صورت تجویز روانپزشک ترک اعتیاد و مصرف صحیح اثرات بسیار خوبی برای ترک دارند. این دارو‌ها هیچ اعتیادی در فرد ایجاد نکرده و تنها عوارض ترک را کاهش می‌دهد.

تفاوت کمپ و کلینیک ترک اعتیاد

روش ترک مواد مخدر در کمپ ترک اعتیاد

همان‌طور که گفتیم تفاوت اساسی کمپ و کلینیک ترک اعتیاد در استفاده از داروهایی است که در دوره ترک مواد مخدر به بیماران تجویز می‌گردد.

نبود پزشک ترک اعتیاد در این نوع مراکز باعث می‌شود که شخص مصرف کننده در دوره ترک دچار لغزش و سوءمصرف مواد شود.

همچنین در کمپ‌های ترک اعتیاد از درمان‌های آگونیستی که داروهای این روش درمانی خود نیز نوعی شبه مخدر هستند و وابستگی شدید جسمی و ذهنی برای فرد مصرف کننده به وجود می‌آورند، استفاده می‌شود.

در نتیجه بیماران حتی در بهترین کمپ ترک اعتیاد نیز نه تنها اعتیادشان درمان نمی‌شود، بلکه فقط نوع مواد مصرفی خود را تغییر داده‌اند.

داروهایی که برای کاهش اثرات و عوارض خماری به افراد بیمار در کمپ‌های ترک اعتیاد تجویز می‌شود، معمولاً از داروهای شبه مخدر مانند بوپرنورفین (ب۲) و ترامادول و متادون استفاده می‌شود.

این دارو‌ها گیرنده‌های مواد افیونی را تحریک می‌کنند و به همین دلیل حس خوب مصرف مواد را مجدداً در فرد ایجاد کرده و تا حد زیادی عوارض ترک را کاهش می‌دهد.

اما مشکلی که در این میان به وجود می‌آید خود همین داروی شبه مخدر است که برای ترک به فرد تجویز شده است. داروهای شبه مخدر اعتیادآور هستند.

شخص پس از مرخص شدن از کمپ در نهایت می‌تواند اعتیاد خود را تعویض کند. اما هدف اصلی از ترک، رهایی از اعتیاد به مواد اعتیادآور است خواه ماده مخدر باشد و خواه داروهای شبه مخدر.

همه این مواد اعتیادآور در صورت تداوم مصرف باعث ایجاد اعتیاد شده و اثرات جبران‌ناپذیری را برای سلامت فرد به همراه خواهد داشت.

 

روش ترک مواد مخدر در کلینیک ترک اعتیاد

بسیاری از کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد، جنبه‌های روانی مشکل اعتیاد را در اولویت قرار داده و با بهترین روش‌های سم‌زدایی سریع و یا تدریجی، افراد را از زندان مخدر و محرک‌ها رها می‌کنند.

برای مثال می‌توان به ۲ روش سم‌زدایی تدریجی مواد از بدن و یا روان درمانی اشاره کرد. در هر کدام از این روش‌ها، روند کار به طور کامل متفاوت است و هر کدام برای افراد مشخصی قابل اجراست.

همچنین می‌توان گفت در این کلینیک‌ها، ترک اعتیاد به همراه مراقبت‌های بعد از ترک نیز خواهد بود و از آسیب‌های روحی به فرد پس از قطع مصرف مواد جلوگیری خواهد شد.

در حقیقت ترک اعتیاد در وهله اول و در اصلی‌ترین مرحله خود، نیاز به محیطی آرام و به دور از تشنج‌های احتمالی دارد. کلینیک‌ها یا به عبارتی مراکز فوق تخصصی درمان اعتیاد، وظایف خود را بسیار بهتر از کمپ‌ها انجام می‌دهند.

در این مکان‌ها فرد مصرف کننده بعد از پایان دوره ترک و سم‌زدایی، تحت مراقبت روان‌شناس و روانپزشک قرار می‌گیرد و وسوسه و لغزش بیمار کاملاً کنترل و درمان می‌شود.

بسیاری از افراد درگیر اعتیاد بعد از ترک به دلیل عوارض مصرف مواد مخدر، اغلب دچار بیماری‌های روحی و روانی مختلفی می‌شوند.

یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد با کادری مجرب در حوزه روان‌شناسی کمک زیادی به افراد مبتلا به اعتیاد می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده کلینیک‌ها، درمان تخصصی و ریشه‌یابی علت اعتیاد است.

به طوری که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با توجه به نتایج آزمایشات اولیه اعتیاد و بررسی نوع اعتیاد، بیمار بهترین روش سم‌زدایی بدن را برای رهایی از اعتیاد خاص خود دریافت خواهد کرد.

به طور مثال درمان فردی که به تریاک اعتیاد دارد، نسبت به کسی که به شیشه یا سایر محرک‌ها اعتیاد دارد، کاملاً متفاوت بوده و روش هر کدام از دیگری جداست.

همچنین در کلینیک‌های تخصصی درمان اعتیاد، جلسات روان درمانی، CBT ،Rtms، سکس‌تراپی، خانواده درمانی و… بعد از دوره سم‌زدایی بدن از مواد در انتظار افراد است، تا فرد به طور کامل آماده بازگشت به جامعه باشد؛ در زیر مراحل ترک و درمان اعتیاد و امکانات کلینیک طلوعی دیگر مشاهده می‌کنید:

  • مشاوره اولیه بستری به بیمار و همراه
  • آزمایش خون و تست اعتیاد
  • نوار قلب و چکاپ اولیه داخلی
  • استفاده از دو نوع گروه دارویی
  • کاشت ایمپلنت نالتروکسان
  • اتاق‌های ویژه و خصوصی
  • محیطی آرام و شاداب
  • اتاق‌های مجزا با امکانات رفاهی ویژه
  • امکان ملاقات در هر ساعت از شبانه روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک