کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

داروهای ترک تریاک

داروهای ترک تریاک

روش‌ها و داروهای مختلفی برای ترک اعتیاد به تریاک وجود دارد که هر فرد با توجه به قدرت جسمانی و شرایط فیزیکی خود می‌تواند آن‌ها را انتخاب کند. داروهای ترک تریاک معمولاً کاربردهای مختلفی دارند که درد و عوارض ترک را کاهش می‌دهد.

در واقع مهم‌ترین بهانه افراد معتاد برای تمایل نداشتن به ترک تریاک، احساس درد و حس ناخوشایند ناشی از قطع مصرف است. زمانی که این افراد به فکر ترک می‌افتند، معمولاً به دنبال راهی برای درد نکشیدن هستند و این سؤال را می‌پرسند که برای ترک تریاک چه قرصی بخوریم؟

در این مقاله قصد داریم مختصری به بررسی داروهای ترک تریاک و چیزهایی که به شما کمک می‌کند که با تحمل درد کمتر، اعتیاد به تریاک را ترک کنید، بپردازیم.

در مطالب قبلی با تریاک، تاریخچه، عوارض، علائم و روش‌های مصرف و ترک آن آشنا شدیم و دیدیم که ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟ و ترک آن با ایمپلنت نالتروکسان چگونه است؟ در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با شیوه‌های ترک تریاک و این که ببینیم داروهای ترک تریاک کدام است، با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 تریاک چیست؟ تاریخچه تریاک در ایران و جهان

علائم و عوارض مصرف تریاک در کوتاه مدت و بلند مدت

آیا می‌دانید ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟

علائم ترک تریاک و شیره تریاک

شکل ظاهری، فرآورده‌ها و روش مصرف تریاک

راه‌های ترک تریاک

 مراحل درمان ترک تریاک

جدیدترین روش ترک تریاک

ترک تریاک با ایمپلنت نالتروکسان

ترک تریاک در منزل

بهترین روش ترک تریاک

 

ترک تریاک با دارو

برای ترک تریاک از داروهای مختلفی مانند متادون، قرص b2، شربت تریاک، نالوکسان و نالتروکسان استفاده می‌شود. از آنجایی که این داروها خود اعتیاد آور هستند حتماً باید توسط پزشک تجویز شوند. در مطلب مسکن قوی برای درد ترک اعتیاد به بررسی هر کدام از این داروها پرداختیم.

از جمله روش‌های متداولی که برای ترک اعتیاد به تریاک استفاده می‌شود، استفاده از داروهای جایگزین است. این داروها معمولاً باعث کاهش میزان درد و خماری در فرد، در زمان ترک تریاک می‌شود.

در مصرف این داروها شخص باید همیشه مراقب میزان و زمان مصرف و همچنین نوع داروی مصرفی باشد. تا با پیشگیری از افراط و شدت در مصرف آن‌ها، عوارض و احتمال وابستگی‌های شدید به این داروها را نیز کنترل کند.

در واقع استفاده از این داروها فقط با تجویز و تحت نظر پزشک ممکن است و به اصلاً به صورت سرخود نباید مصرف شود. از جمله داروهای ترک اعتیاد به تریاک، موارد زیر است:

  • بوپرنورفین یا B2
  • متادون
  • نالوکسان
  • نالتروکسان
  • سابوکسون
  • جب الشفا
  • شربت تریاک

 

ترک تریاک با متادون

یکی از روش‌های متداولی که بسیاری از افراد برای ترک کردن تریاک، آن هم در همان ابتدای مرحله ترک استفاده می‌کنند، روش ترک با متادون یا همان متادون درمانی است.

عمدتاً استفاده از متادون برای مخدرهای افیونی مانند هروئین و تریاک کاربرد داشته و میل به مصرف را کمتر می‌کند. چرا که متادون به دلیل داشتن مورفین، می‌تواند جایگزین مشابهی برای تریاک باشد. اما این روش حتماً باید تحت نظر پزشک و متخصصین ترک اعتیاد انجام شود.

در صورتی که کسی برای ترک تریاک متادون را به صورت خودسرانه مصرف نماید، منجر به اعتیاد به آن خواهد شد. در واقع فرد با مصرف خودسرانه اعتیاد خود را از تریاک به متادون تغییر می‌دهد و حالا باید به فکر ترک متادون باشد.

 

درمان خماری تریاک

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مقاومت افراد مبتلا به اعتیاد برای ترک را بر می‌انگیزاند، خماری ناشی از ترک است. اما خوشبختانه باید بدانید که امروزه به لطف پیشرفت‌های علم پزشکی در زمینه روش‌های ترک اعتیاد، شرایط ناشی از ترک تریاک مانند خماری و سایر علائم و عوارض آن قابل کنترل بوده و به حداقل ممکن رسیده است.

اما ضروری است که بیماران برای انجام سم زدایی و ترک اعتیاد به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه کرده و تحت نظر روانپزشک و تیم روان‌شناسی اقدام به اجرای برنامه درمانی کنند. مراکز ترک اعتیاد با استفاده از روش‌های علمی علائم و خماری را تحت کنترل درآورده و خطرات را کاهش می‌دهند.

بعد از کنار گذاشتن هر ماده مخدری به طور طبیعی، بعضی علائم و عوارض در فرد ایجاد می‌شود که تحمل آن‌ها برای برخی آسان و برای برخی دیگر سخت است.

وقتی که شخص اقدام به ترک ماده مخدر تریاک می‌کند، دردهای ناشی از عدم رسیدن مورفین به مغز در او ظاهر می‌شود. این دردها شامل گرفتگی‌های عضلانی و تب و لرز است. همچنین تحریک پذیری فرد نسبت به محرک‌های بیرونی بسیار بیشتر از زمان عادی خواهد بود.

داروی تسکین درد خماری تریاک مانند متادون، بوپرنوفرین و… باید حتماً بر اساس صلاحدید پزشک، شرایط بیمار، میزان اعتیاد و مدت زمان اعتیاد برای بیمار تجویز شود.

بسیاری از متخصصان به فرد توصیه می‌کنند تا با استفاده از روش‌های ایمن، مانند دوش آب گرم و یا مصرف مسکن‌های بی خطر این دوره را بگذرانند. برخی دیگر نیز با ارائه راهکارهای زیر در صدد کاهش درد ناشی از ترک این ماده مخدر در فرد به صورت ایمن هستند:

  • مصرف دم‌نوش‌های گیاهی مانند دمنوش مریم گلی و زرشک
  • مصرف نوشیدنی‌های آرام‌بخش مثل شربت نعناع و یا آب گوجه فرنگی
  • انجام حرکات ورزشی یوگا و انجام مدیتیشن

 

درمان پا درد بر اثر خماری تریاک

همچنین برای پا درد ناشی از خماری تریاک، می‌توان از روش‌های سنتی گیاه درمانی بهره جست. نوشیدن دمنوش گیاهانی چون گل بابونه، گل شقایق نعمانی و مریم‌گلی اثرات تسکینی ملایم و مفیدی روی دردها خواهد داشت.

همچنین استفاده از بادکش گرم، مصرف آب‌های دتوکس و ماساژ درمانی نیز می‌تواند در کنار سایر روش‌ها اثرات تکمیلی به جای بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک