کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

درمان اضطراب با دستگاه RTMS

درمان اضطراب با دستگاه RTMS

در مطالب قبلی درباره اینکه روش درمانی RTMS  یا تحریک مغناطیسی مغز مکرر چیست؟ و چه کاربرد، مزایا و معایبی دارد، صحبت کردیم. در این مقاله به درمان اضطراب با دستگاه RTMS می‌پردازیم.

آر تی ام اس (RTMS ) چیست؟ تاریخچه شیوه درمانی آر تی ام اس RTMS

کاربردهای روش درمانی RTMS  در درمان بیماری‌ها

مزایا و عوارض روش درمانی RTMS یا تحریک مغناطیسی مغز مکرر

درمان افسردگی با دستگاه RTMS

درمان اضطراب با دستگاه RTMS، یکی از به‌ روزترین متدهای درمان است که بیشترین تأثیر و کمترین عوارض را دارد. تحریک مغناطیسی مکرر مغز از راه جمجمه یاRTMS  که به‌ اختصار به آن «rTMS» می‌گویند، نوعی درمان غیرتهاجمی است و به یک روش تحریک مغناطیسی عصبی گفته می‌شود که بر روی نواحی کوچک و محدودی از مغز اعمال می‌شود.

در این روش از پالس‌های مغناطیسی (مشابه دستگاه ام‌آر‌آی) برای بیدار کردن قسمت‌های کمتر ‌فعال مغز در افرادی که با اختلالات مختلف سلامت روان زندگی می‌کنند، استفاده می‌شود.

درمان اضطراب با rtms روشی مفید برای بیمارانی است که می‌خواهند بدون انواع داروهای شیمیایی، استرس و اضطراب خود را درمان کنند. در ادامه این مطلب به بررسی درمان اضطراب با دستگاه RTMS، میزان تأثیر و مزایای آن می‌پردازیم. بنابراین در ادامه مطلب با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 

اضطراب چیست؟

اضطراب، واکنش طبیعی انسان‌ها به فشارهای روانی و روش مغز برای هشداردادن به خطر احتمالی پیشرو است. همه ما در زندگی گاهی با ناملایمات و موقعیت‌های تهدید آمیزی مواجه می‌شویم.

مثلاً ممکن است در زمان فشارهای کاری، درسی یا خانوادگی یا زمان گرفتن تصمیمات مهم و حساس مضطرب شویم. اگر فرد می‌تواند آن را کنترل کند، اضطراب او طبیعی محسوب می‌شود.

اما اختلالات اضطرابی متفاوت از خود اضطراب است، چرا که فرد مبتلا به اختلال اضطراب دائماً و به طرز طاقت‌فرسایی دچار اضطراب و ترس می‌شوند.

در واقع اگر این دل‌شوره به صورت ترس و نگرانی بیش از اندازه باشد و فرد نتواند آن را کنترل کند، در زندگی روزمره او اختلالی ایجاد کند بیماری روحی به حساب می‌آید.

افرادی که دچار اختلال اضطراب هستند، مدام احساس نگرانی، اندوه و پریشانی می‌کنند و اگر درمان نشوند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. اما با درمان آن می‌توانند به زندگی عادی برگردند. یکی از روش‌های درمان که برای این منظور توصیه می‌شود، روش درمان اضطراب با دستگاه RTMS است.

 

درمان اضطراب با دستگاه RTMS

از مؤثرترین اشکال درمان اختلالات اضطرابی درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان اضطراب با دستگاه RTMS است. این شکل از درمان‌ها به شما کمک می‌کند، تا باورهای غیرمنطقی و الگوهای تفکر منفی را که باعث اضطراب می‌شوند، شناسایی کرده و به چالش بکشید.

درمان اضطراب با دستگاه RTMS توسط تکنسین یا پزشک TMS انجام می‌شود. این یک روش سرپایی است، بنابراین ممکن است در یک کلینیک پزشکی یا بیمارستان انجام شود و نیازی به بستری شدن نیست.

دستگاه RTMS، دستگاهی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات روانی و عصبی کاربرد دارد و در درمان اضطراب هم می‌توان از این روش استفاده کرد.

این روش یک متد درمانی منحصر به فرد است و با کمک این دستگاه، مغز را به صورت الکتریکی تحریک می‌کنند. در این روش برای هر بیمار باید نقطه کانونی امواج را روی ناحیه مشخصی از سر متمرکز کرد و امواج الکترومغناطیس را با شدت، مدت زمان و فواصل مشخص به مغز بیمار منتقل کرد.

میدان مغناطیسی به وجود آمده در اطراف سر باعث ایجاد امواج الکتریکی در مغز می‌شود که در بعضی موارد از قبیل بیماری افسردگی با تشدید فعالیت سلول‌ها و در موارد دیگر مانند توهم‌های شنوایی با کاهش فعالیت آن‌ها، به درمان بیماری‌ها می‌پردازد.

فعالیت الکتریکی مغز از میدان‌های مغناطیسی تأثیر می‌گیرد، بنابراین با دستگاه TMS روی سر بیمار یک میدان مغناطیسی به وجود می‌آید، تا جریان الکتریکی کوچکی را در قسمت خاصی از مغز القا کند. این جریان، از میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط یک سیم‌پیچ الکترومغناطیسی است که پالس‌ها را از طریق پوست سر ارسال می‌کند.

اشعه‌های آن از پوست حرکت کرده و به سمت مغز می‌رود و بعد از اینکه روی کورتکس مغز تأثیر گذاشت، می‌تواند انواع اختلالات از جمله اضطراب را درمان کند.

لازم به ذکر است که این دستگاه برق و شوک نمی‌دهد و فقط وظیفه آن، گرفتن انرژی الکتریکی و تبدیل به میدان مغناطیسی است به همین دلیل ضرری ندارد.

 

مراحل درمان اضطراب با دستگاه RTMS

در نتیجه نحوه درمان اضطراب با دستگاه RTMS این‌گونه است که با استفاده از این دستگاه، مغز بیمار تحریک شده و تغییرات گسترده‌ای در فعالیت مغز ایجاد می‌شود.

برای شروع مراحل درمان، باید جواهرات و زیورآلات و کارت بانکی را خارج کنید و بیرون از اتاق ببرید؛ چون به جریان مغناطیسی حساس هستند. مراحل درمان اضطراب با آن به ترتیب زیر است:

اگر اولین جلسه درمانی شما باشد، تکنسین سر شما را اندازه‌گیری کرده، تا محل قراردادن سیم‌پیچ مغناطیسی را تعیین کند. آنها همچنین اندازه‌گیری‌های دیگری را برای شخصی‌سازی تنظیمات در دستگاه TMS انجام خواهند داد.

  • ابتدا باید روی صندلی راحت و مخصوصی بنشینید. شما نیازی به بیهوشی عمومی نخواهید داشت و در طول درمان بیدار خواهید بود.
  • تکنسین سیم‌پیچ را بالای ناحیه جلویی سر شما قرار می‌دهد که تحریک میدان مغناطیسی را فراهم کند.
  • تحریکات الکتریکی مزبور باعث می‌شوند که همه نورون‌های مغزی در یک قسمت خاص تحت تأثیر اشعه قرار بگیرند.
  • به این ترتیب با تحریک کردن یا بازداری کردن از فعالیت‌های مختلف مغزی، بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی درمان می‌شود.

درمان می‌تواند ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد. شما می‌توانید پس از انجام درمان خود را به خانه برسانید و فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

شما باید این روش را ۵ روز در هفته، حدود ۴ تا ۶ هفته تکرار کنید. طول دقیق درمان شما به پاسخ و شرایط خاص شما بستگی دارد.

 

مزایای درمان اضطراب با RTMS

از مزایای درمان اضطراب با آر تی ام اس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • این روش نیازی به آرام‌بخشی ندارد، غیرتهاجمی و عملاً بدون درد است.
  • با تکنیک‌های ایمنی مدرن، کمتر از ۰.۱٪ خطر تشنج یا ازدست‌دادن هوشیاری وجود دارد.
  • کسانی که TMS دریافت می‌کنند، معمولاً چهار یا پنج بار در هفته به مدت چهار تا شش هفته تحت درمان قرار می‌گیرند.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که TMS عوارض جانبی کمی ایجاد می‌کند و هر جلسه درمان حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

همچنین از مزایای درمان با دستگاه rtms نسبت به درمان با دارو نیز، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بدون عوارض
  • طول درمان کمتر
  • مقرون به صرفه بودن
  • بدون عوارض داروهای شیمیایی

همان‌طور که می‌دانید دارو خالی از عوارض دارویی و شیمیایی نیست. به طور کلی دارو در معده حل شده و توسط دستگاه گوارش جذب و وارد خون می‌شود. سپس توسط گردش خون در کل نقاط بدن پخش می‌گردد.

همچنین در درمان‌های دارویی بیمار مجبور است که ماه‌ها و یا سال‌ها از دارو استفاده کند. بنابراین درمان اضطراب بدون دارو می‌تواند مانع از بروز عوارض در بدن شود.

  • طول درمان کمتر

مزیت دیگری که به کارگیری دستگاه آرتی ام اس در مقایسه با دارو درمانی دارد، طول درمان است. همان طور که گفتیم برای درمان بیماری اضطراب ماه‌ها و سال‌ها باید از دارو استفاده شود و اگر دارو قطع شود، احتمال عود بیماری زیاد است.

ولی در مورد درمان با RTMS پس از یک دوره درمان ۲۰ – ۱۵ جلسه‌ای که معمولاً جلسات هر روز و هفته‌ای ۵ الی ۶ جلسه انجام می‌شود، بیمار معمولاً ظرف حداکثر ۲۰ روز بهبودی پیدا می‌کند.

  • مقرون به صرفه بودن

یکی دیگر از مزایای مهم درمان با دستگاه rtms مقرون به صرفه بودن آن است. هر چند که به ظاهر این درمان گران‌تر و لوکس‌تر است، ولی در واقع این طور نیست. به طور کلی درمان اضطراب با این روش مقرون به صرفه تر از روش‌های درمانی دیگر است، چون با این روش زودتر به نتیجه می‌رسید.

 

درمان اضطراب با RTMS

در ویدیوی زیر خانم دکتر رجلانی، متخصص روانشناسی و نوروساینس در شاخه TMS برای شما درباره درمان اضطراب با دستگاه RTMS توضیح خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک