کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟ و چه داروهایی تداخل دارد؟

شب‌های بی‌خوابی یکی از بدترین کابوس‌های هر انسانی است، وقتی شب‌ها به سختی به خواب می‌روید، روز بعد خسته و کلافه هستید و نمی‌توانید کار یا تحصیل خود را به خوبی انجام دهید اما درواقع دارویی به نام زولپیدم  وجود دارد که راحل مشکل‌های شما است، زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟

زولپیدم یک داروی آرامبخش است که برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. این دارو با اثر بر روی سیستم عصبی مرکزی، باعث خواب‌آلودگی و آرامش می‌شود.

زولپیدم به سرعت در بدن جذب می‌شود و معمولاً ظرف ۳۰ دقیقه پس از مصرف اثر می‌کند. طول اثر این دارو حدود ۶ ساعت است.

زولپیدم فقط باید برای مدت کوتاهی و تحت نظر پزشک استفاده شود. استفاده طولانی‌مدت از این دارو می‌تواند باعث وابستگی و سایر عوارض جانبی شود.

در این مطلب از کلینیک تخصصی ترک اعتیاد طلوعی دیگر، قصد داریم درباره زولپیدم چیست و کاربرد آن با شما صحبت کنیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟

زولپیدم دارویی است که برای درمان بی خوابی استفاده می‌شود که وضعیتی است که باعث رفع ایجاد مشکل در به خواب رفتن می‌شود.

زولپیدم متعلق به دسته‌ای از داروها به نام آرام بخش – خواب آور است که با افزایش فعالیت یک ماده شیمیایی در مغز به نام GABA که باعث خواب آلودگی می‌شود، عمل می‌کند.

 زولپیدم در اشکال و قوت‌های مختلف مانند قرص‌های خوراکی، اسپری خوراکی و قرص‌های زیر زبانی وجود دارد.

 شکل و دوز زولپیدمی که مصرف می‌کنید به مشکل خواب خاص شما و توصیه پزشک شما بستگی دارد. زولپیدم فقط باید برای مدت کوتاهی، معمولاً بیش از ۴ هفته، و فقط طبق تجویز پزشک استفاده شود.

 

کاربردهای زولپیدم عبارتند از:

 

  • درمان بی‌خوابی کوتاه‌مدت
  • کمک به خوابیدن در افراد مبتلا به اختلال خواب حرکتی دوره‌ای پا (PLMD)
  • کمک به خوابیدن در افراد مبتلا به سندرم پای بی‌قرار (RLS)
زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع قرص‌های زولپیدیم

چهار نوع داروی زولپیدم وجود دارد که در ایالات متحده موجود است. آن‌ها هستند:

 

Ambien(آمبرین) (قرص با انتشار فوری): این نوع زولپیدم به شما کمک می‌کند سریع بخوابید. معمولاً با دوز ۱۰ میلی گرم برای بزرگسالان و ۵ میلی گرم برای افراد مسن، یک بار در شب، درست قبل از خواب مصرف می‌شود.

 

Ambien CR (قرص با رهش طولانی): این نوع زولپیدم به شما کمک می‌کند به خواب بروید و در طول شب بخوابید. دارای دو لایه است: یکی که به سرعت حل می‌شود و دیگری که به آرامی حل می‌شود. معمولاً با دوز ۱۲.۵ میلی گرم برای بزرگسالان و ۶.۲۵ میلی گرم برای افراد مسن‌تر، یک بار در شب، درست قبل از خواب¹ مصرف می‌شود.

– ادلوار (قرص زیرزبانی): این نوع زولپیدم به شما کمک می‌کند سریع بخوابید. زیر زبان حل می‌شود و در جریان خون شما جذب می‌شود. معمولاً با دوز ۱۰ میلی گرم برای بزرگسالان و ۵ میلی گرم برای افراد مسن، یک بار در شب، درست قبل از خواب¹ مصرف می‌شود.

– اینترمتزو (قرص زیرزبانی): این نوع زولپیدم به شما کمک می‌کند اگر نیمه شب از خواب بیدار شوید و دوباره مشکل به خواب رفتن داشته باشید، دوباره بخوابید.

زیر زبان حل می‌شود و در جریان خون شما جذب می‌شود. معمولاً با دوز ۱.۷۵ میلی گرم برای زنان و ۳.۵ میلی گرم برای مردان، فقط یک بار در شب، در صورت نیاز مصرف می‌شود. فقط در صورتی باید این نوع زولپیدم را مصرف کنید که حداقل چهار ساعت از خواب باقی مانده است.

 

همه انواع زولپیدم متعلق به گروهی از داروهای آرام‌بخش – خواب آور هستند که با کند کردن فعالیت در مغز و ایجاد خواب آلودگی عمل می‌کنند.

آنها می‌توانند عوارض جانبی جدی، مانند مشکلات حافظه، توهم، رفتارهای پیچیده خواب، واکنش‌های آلرژیک، و وابستگی ایجاد کنند.

شما باید دستورالعمل‌های پزشک خود را به دقت دنبال کنید و قبل از استفاده از زولپیدم راهنمای دارو را بخوانید.

همچنین هنگام مصرف زولپیدم باید از الکل، سایر آرام بخش‌ها و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند اجتناب کنید. اگر در مورد زولپیدم سؤال یا نگرانی دارید، باید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟

عوارض جانبی زولپیدم چیست؟

زولپیدم دارویی است که می‌تواند به خواب شما کمک کند، اما همچنین می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی این دارو عبارتند از:

– سردرد

– خواب آلودگی

– سرگیجه

– اسهال

– دهان خشک

 

برخی از عوارض جانبی نادر اما جدی عبارتند از:

– رفتارهای پیچیده خواب، مانند راه رفتن در خواب، رانندگی در خواب، یا انجام فعالیت‌های دیگر در حالی که کاملاً بیدار نیستید.

– درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم یا مشکل در تنفس

– گیجی، از دست دادن حافظه، یا توهم

– واکنش‌های آلرژیک، مانند بثورات پوستی، تورم، یا مشکل در تنفس

– افکار خودکشی یا تغییرات خلقی

قبل از استفاده از زولپیدم باید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید و دستورالعمل‌های آنها را به دقت دنبال کنید.

همچنین هنگام مصرف زولپیدم باید از الکل، سایر آرام بخش‌ها و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند اجتناب کنید. اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، باید مصرف زولپیدم را قطع کرده و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا زولپیدم اعتیاد آور است؟

اما درباره زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟ با شما صحبت کرده‌ایم و دارویی است که می‌تواند به خواب شما کمک کند، اما در صورت استفاده طولانی مدت یا در دوزهای بالا نیز می‌تواند اعتیادآور باشد.

 زولپیدم با تأثیر بر ماده شیمیایی در مغز شما به نام GABA عمل می‌کند که باعث می‌شود احساس  آرامش کنید. هنگامی که شما به طور منظم زولپیدم مصرف می‌کنید، ممکن است مغز شما به اثرات آن عادت کند و برای رسیدن به همان نتیجه به مقدار بیشتری از آن نیاز داشته باشد. این تحمل نامیده می‌شود و می‌تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شود.

وابستگی به این معنی است که برای عملکرد طبیعی و اجتناب از علائم ترک مانند اضطراب، بی خوابی، تهوع و لرزش به زولپیدم نیاز دارید.

 اعتیاد به این معنی است که شما تمایل شدیدی به استفاده از زولپیدم دارید حتی زمانی که به سلامتی، روابط یا سایر جنبه‌های زندگی شما آسیب می‌رساند.

همچنین ممکن است کنترل خود را بر میزان یا تعداد دفعات استفاده از زولپیدم از دست بدهید یا علی‌رغم پیامدهای منفی به استفاده از آن ادامه دهید.

اعتیاد به زولپیدم می‌تواند خطرات جدی مانند از دست دادن حافظه، توهم، رفتارهای پیچیده خواب، مصرف بیش از حد و مرگ داشته باشد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است با زولپیدم مشکل داشته باشید، باید با پزشک خود صحبت کنید یا از متخصص کمک بگیرید.

گزینه‌های درمانی در دسترس هستند، مانند درمان با کمک دارو، رفتار درمانی، و گروه‌های حمایتی که می‌توانند به شما در غلبه بر اعتیاد به زولپیدم و بهبود کیفیت زندگی‌تان کمک کنند.

زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟

علائم اعتیاد به زولپیدم چیست؟

همانطور که در مطالب بالا درباره زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟ با شما صحبت کرده‌ایم که یک داروی نسخه‌ای است که برای درمان بی خوابی استفاده می‌شود. 

زمانی که طبق دستور مصرف شود می‌تواند مؤثر و بی خطر باشد، اما همچنین می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و منجر به اعتیاد شود. برخی از علائم اعتیاد به زولپیدم عبارتند از:

– مصرف زولپیدم بیش از حد تجویز شده یا طولانی‌تر از آنچه در نظر گرفته شده است

– احساس نیاز به مصرف منظم زولپیدم اغلب چند بار در روز

– داشتن میل شدید به زولپیدم که با فعالیت‌های دیگر تداخل دارد

– داشتن مشکل خواب بدون زولپیدم یا تجربه علائم ترک در هنگام عدم استفاده از آن

– ادامه مصرف زولپیدم علی‌رغم پیامدهای منفی مانند از دست دادن حافظه، اختلال در قضاوت یا مشکلات سلامتی

– انجام رفتارهای مخاطره آمیز تحت تأثیر زولپیدم، مانند رانندگی، غذا خوردن یا داشتن رابطه جنسی بدون یادآوری

– تلاش برای ترک زولپیدم اما ناتوانی در انجام این کار

اگر شما یا شخصی که می‌شناسید با اعتیاد به زولپیدم دست و پنجه نرم می‌کنید، لطفاً از متخصص کمک بگیرید. گزینه‌های درمانی در دسترس هستند که می‌توانند به شما در غلبه بر وابستگی و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

 

زولپیدم چگونه مصرف می‌شود؟

زولپیدم معمولاً به صورت خوراکی یک بار در روز قبل از خواب مصرف می‌شود. دوز معمولی ۵ تا ۱۰ میلی گرم است.

 

میزان مصرف زولپیدم:

  1. قرص را با یک لیوان آب کامل بنوشید.
  2. از مصرف زولپیدم بیش از یک بار در روز خودداری کنید.
  3. اگر فراموش کردید که دوز خود را  مصرف کنید، به محض  یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر زمان خواب شما نزدیک است، دوز فراموش شده را مصرف کنید.
  4. اگر بیش از حد زولپیدم مصرف کردید، فوراً با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

اگر یک دوز از زولپیدم را فراموش کردیم چه باید کرد؟

 در مطالب درباره زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟ با شما صحبت کردیم اما اگر مصرف زولپیدم خود را فراموش کردید، باید دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمول خود بازگردید. دو دوز را هم‌زمان یا دوز اضافی را برای جبران نوبت فراموش شده مصرف نکنید. از این دارو فقط هنگامی استفاده کنید که نمی‌توانید به درستی بخوابید.

اگر بیش از دوز تجویز شده زولپیدم مصرف کنید، می‌تواند خطرناک باشد و عوارض جانبی جدی مانند مشکلات تنفسی، گیجی، یا کما ایجاد کند.

 

زولپیدم با چه داروهایی تداخل دارد؟

زولپیدم دارویی است که برای درمان بی خوابی استفاده می‌شود. این می‌تواند با بسیاری از داروهای دیگر تداخل داشته باشد که برخی از آنها ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کنند برخی از داروهایی که زولپیدم ممکن است با آنها تداخل داشته باشد عبارتند از:

– الکل: الکل می‌تواند اثرات آرام بخش زولپیدم را افزایش دهد و توانایی شما را برای انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند، مانند رانندگی، مختل کند. الکل همچنین می‌تواند خطر از دست دادن حافظه، سردرگمی و رفتار غیرعادی مرتبط با زولپیدم را بدتر کند.

– بنزودیازپین‌ها: بنزودیازپین‌ها دسته‌ای از داروها هستند که روی گیرنده‌های مشابه زولپیدم عمل می‌کنند و اثرات مشابهی دارند. مصرف زولپیدم با بنزودیازپین‌ها می‌تواند خطر آرام بخشی بیش از حد، افسردگی تنفسی، کما و مرگ را افزایش دهد. برخی از نمونه‌های بنزودیازپین‌ها عبارتند از: آلپرازولام، دیازپام، لورازپام و کلونازپام.

– افیون‌ها: اپیوئیدها دسته‌ای از داروهای تسکین‌دهنده درد و ایجاد سرخوشی هستند. مصرف زولپیدم با مواد افیونی همچنین می‌تواند خطر آرام بخشی بیش از حد، افسردگی تنفسی، کما و مرگ را افزایش دهد. برخی از نمونه‌های اپیوئیدها کدئین، هیدروکودون، اکسی کدون، مورفین و فنتانیل هستند.

-داروهای ضد افسردگی: داروهای ضد افسردگی دسته‌ای از داروها هستند که افسردگی و سایر اختلالات خلقی را درمان می‌کنند. مصرف زولپیدم با برخی از داروهای ضد افسردگی می‌تواند سطح زولپیدم را در خون شما افزایش دهد و اثرات آن را طولانی‌تر کند.

این می‌تواند خطر عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، سرگیجه و اختلال در هماهنگی را افزایش دهد. برخی از نمونه‌های داروهای ضد افسردگی که ممکن است با زولپیدم تداخل داشته باشند عبارتند از فلوکستین، پاروکستین، سرترالین و دولوکستین.

– آنتی هیستامین‌ها: آنتی هیستامین‌ها دسته‌ای از داروها هستند که آلرژی و علائم سرماخوردگی را درمان می‌کنند. مصرف زولپیدم با آنتی هیستامین‌ها همچنین می‌تواند سطح زولپیدم را در خون شما افزایش دهد و اثرات آن را طولانی‌تر کند.

این می‌تواند خطر عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، سرگیجه و اختلال در هماهنگی را افزایش دهد. برخی از نمونه‌هایی از آنتی هیستامین‌ها که ممکن است با زولپیدم تداخل داشته باشند عبارتند از: دیفن‌هیدرامین، ستیریزین، لوراتادین و فکسوفنادین.

این فهرست کاملی از تمام تداخلات دارویی احتمالی با زولپیدم نیست. قبل از مصرف زولپیدم با هر داروی دیگری همیشه باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

آنها می‌توانند بهترین دوز، زمان و اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از عوارض ناخواسته به شما توصیه کنند.

زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟

جمع بندی

زولپیدم چیست و چه کاربردی دارد؟ زولپیدم دارویی است که عمدتاً برای درمان کوتاه مدت مشکلات خواب استفاده می‌شود. دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که فقط پس از آزمایش درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی و تغییرات رفتاری از آن استفاده شود.

 زولپیدم مدت زمان به خواب رفتن را حدود پانزده دقیقه کاهش می‌دهد و در دوزهای بیشتر به افراد کمک می‌کند مدت طولانی‌تری بخوابند. این دارو به صورت خوراکی مصرف می‌شود و در قرص‌های معمولی، قرص‌های زیر زبانی یا اسپری خوراکی موجود است.

 عوارض جانبی رایج شامل خواب آلودگی در طول روز، سردرد، حالت تهوع و اسهال است. سایر عوارض جانبی شامل مشکلات حافظه و توهم است.

 مصرف دوزهای بالاتر می‌تواند باعث خواب آلودگی در روز بعد و اختلال در رانندگی در صبح پس از استفاده شود.

زولپیدم یک داروی آرام بخش – خواب آور است که به عنوان درمانی برای مشکل به خواب رفتن یا حفظ خواب در بزرگسالان استفاده می‌شود. 

این دارو با تأثیر بر مواد شیمیایی در مغز که ممکن است در افراد مبتلا به بی خوابی نامتعادل باشد، عمل می‌کند و در نتیجه اضطراب را نیز کاهش می‌دهد.

زولپیدم باعث افزایش فعالیت گابا در سیستم عصبی می‌شود، ماده‌ای شیمیایی که اثر آرام بخش و ضد اضطراب دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک