کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

عوارض متادون بر مغز و آیا تأثیر متادون بر مغز قابل جبران است؟

متادون دارویی است که از گیاه خشخاش به دست می‌آید که اغلب برای درمان اعتیاد استفاده می‌شود، اما عوارض متادون بر مغز می‌تواند اثرات مضر زیادی نیز بر بدن داشته باشد.

 متادون به خودی خود اعتیادآور است و ترک آن پس از مصرف طولانی مدت می‌تواند بسیار سخت باشد و مشکلات زیادی را برای اندام‌های مختلف ایجاد کند.

 یکی از جدی‌ترین مشکلات ناشی از متادون تأثیر آن بر سیستم عصبی  و مغز است. به طور کلی، افرادی که از متادون استفاده می‌کنند، کنترل ضعیفی بر اعصاب خود دارند.

در این مقاله، عوارض  متادون بر مغز را بررسی خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر با ما همراه باشید.

متادون چیست؟

متادون یک ماده افیونی مصنوعی است که می‌تواند برای دردهای مزمن یا برای اختلال مصرف مواد افیونی استفاده شود.

این دارو با تغییر روشی که مغز و سیستم عصبی شما به درد پاسخ می‌دهند و با مسدود کردن اثرات سایر مواد افیونی عمل می‌کند.

متادون می‌تواند به تسکین درد، جلوگیری از علائم ترک و کاهش میل به هروئین یا سایر مواد افیونی کمک کند.

 با این حال، متادون همچنین می‌تواند عوارض جانبی، اعتیاد و مصرف بیش از حد را در صورت عدم مصرف به عنوان تجویز شده ایجاد کند.

متادون معمولاً به صورت خوراکی مصرف می‌شود، اما برخی افراد ممکن است آن را به صورت غیرقانونی تزریق کنند.

همچنین  متادون فقط با نسخه یا از طریق یک برنامه درمانی خاص در دسترس است.

عوارض متادون بر مغز

عوارض متادون بر  مغز

با این حال، متادون همچنین اثراتی بر مغز دارد که ممکن است در دراز مدت مضر باشد. برخی از این اثرات عبارتند از:

متادون می‌تواند بر عملکرد شناختی؛ مانند یادگیری و حافظه تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که درمان طولانی مدت متادون می‌تواند باعث تغییراتی در سلول‌های عصبی مغز، به ویژه در هیپوکامپ که در شکل گیری حافظه نقش دارد، شود.

متادون می‌تواند سیستم پاداش را در مغز که مسئول ایجاد انگیزه و لذت است تغییر دهد.

همچنین متادون گیرنده‌های مواد افیونی در مغز را فعال می‌کند، اما به روشی تدریجی و خفیف‌تر از سایر مواد افیونی. این می‌تواند حساسیت گیرنده‌ها را کاهش دهد و آنها را کمتر به پاداش‌های طبیعی مانند غذا، تعامل اجتماعی یا ورزش پاسخ دهد.

در واقع متادون می‌تواند خطر افسردگی و اضطراب را افزایش دهد. متادون می‌تواند بر سطوح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز مانند سروتونین و دوپامین که خلق و خو و احساسات را تنظیم می‌کنند، تأثیر بگذارد. متادون همچنین می‌تواند باعث نوسانات خلقی شود، زیرا اثرات دارو از بین می‌رود و علائم ترک ظاهر می‌شود.

در نتیجه یک داروی مفید برای درمان درد و اعتیاد به مواد افیونی است، اما بدون خطر نیست. استفاده از متادون تحت نظر پزشک متخصص و رعایت دوز و مدت زمان تجویز شده بسیار مهم است.

عوارض متادون بر مغز

شدت  عارضه ‌های متادون بر روی  مغز به چه عواملی بستگی دارد؟

شدت اثرات متادون بر مغز به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر است  :

  • دوز و مدت استفاده از متادون: دوزهای بالاتر و دوره‌های مصرف طولانی‌تر می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در ساختار و عملکرد مغز، به ویژه در زمینه‌های مربوط به یادگیری، حافظه، احساسات و پاداش می‌شود.
 
  • وجود مواد دیگر: عوارض متادون بر مغز می‌تواند با سایر داروها مانند الکل، بنزودیازپین‌ها، کوکائین و داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد و به روش‌های مختلف بر مغز تأثیر بگذارد.
برخی از این تداخلات می‌تواند خطر مصرف بیش از حد، افسردگی تنفسی و عوارض قلبی را افزایش دهد.
  •  عوامل ژنتیکی و محیطی فرد: برخی افراد به دلیل ساختار ژنتیکی، سابقه پزشکی، سلامت روانی یا شرایط اجتماعی ممکن است در برابر اثرات متادون بر مغز آسیب‌پذیرتر باشند. 

به‌عنوان‌مثال، افراد با سابقه تروما، سوء استفاده یا بی توجهی ممکن است پاسخ مغز خود را به متادون و سایر مواد افیونی تغییر داده باشند.

عوارض متادون بر مغز

اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مصرف متادون بر مغز

 متادون، هنگام استفاده به طور مشروع و تحت نظارت پزشکی صحیح، می‌توانند اثرات کوتاه مدت و بلند مدت متفاوتی روی مغز بگذارد. در زیر برخی از اثرات اصلی  اشاره می‌کنیم:

 کوتاه مدت 
  • آرامش و کاهش درد: متادون، به عنوان یک داروی آپیوئیدی، با پیوند به گیرنده‌های آپیوئیدی از نوع مو در مغز و مهار نشانه‌های درد، موجب تسکین و آرامش از درد می‌شود.
 
  •  کاهش علائم جدایی: وقتی افرادی با وابستگی به آپیوئید متادون را به عنوان بخشی از برنامه درمانی تحت نظارت پزشکی مصرف می‌کنند، می‌تواند علائم جدایی که در دوره قطع آپیوئید رخ می‌دهد را کاهش دهد. این اثر می‌تواند به استحکام بخشیدن به افراد و حمایت از فرایند ترمیم آنها کمک کند.

کنترل تمایلات: متادون می‌تواند با تعامل با گیرنده‌های آپیوئیدی مغز، تمایلات دارویی را کاهش دهد. از طریق ارائه تأثیر آپیوئیدی پایدار و بلند مدت، می‌تواند خواستی شدید برای مصرف دیگر آپیوئیدها را کاهش دهد.

 بلند مدت 
  • تحمل و وابستگی: استفاده طولانی مدت از متادون می‌تواند منجر به تحمل شود، به این معنا که ممکن است به مقادیر بالاتری از این دارو نیاز باشد تا اثرات درمانی مشابه را تولید کند.

 همچنین، می‌تواند منجر به وابستگی جسمی شود، به‌طوری‌که قطع ناگهانی متادون ممکن است علائم جدایی را با خود بیاورد.

  • تغییرات نوروپلاستیک: مصرف مزمن متادون می‌تواند تغییرات نورواداپتیوی را در مغز ایجاد کند، از جمله تغییرات ساختاری و عملکردی نورون‌ها و سیستم‌های نوتروترانسیتوری.

 این تطبیقات می‌تواند به پایدار شدن عملکرد مغز کمک کند و تأثیر رفتارهای جستجوی ماده مغز را کاهش دهد.

  • اثرات محتمل شناختی: هرچند تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت متادون بر عملکرد شناختی محدود است.

 برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مزمن آپیوئید، از جمله متادون، می‌تواند بر قابلیت‌های شناختی؛ مانند توجه، حافظه و عملکرد اجرایی تأثیر بگذارد.

 با این حال، مهم است بدانید که این تأثیرات ممکن است توسط عوامل مختلفی مانند مقدار مصرف، ویژگی‌های فردی و سلامت کلی تحت تأثیر باشد.

مهم است که مشکلات روانی مشترکی که ممکن است همراه با اعتیاد به آپیوئید وجود داشته باشد را نظارت و درمان کنیم، زیرا ممکن است فقط استفاده از متادون برای رفع این مشکلات کافی نباشد.

ارائه مراقبت‌های بهداشتی توسط فعالین سلامت و رعایت برنامه درمانی تجویز شده برای مدیریت خطرات ممکن و تعمیم فواید درمان متادون از اهمیت ویژه برخوردار است.

عوارض متادون بر مغز

آیا تأثیر متادون بر مغز قابل جبران است؟

بله، اثرات متادون بر مغز را می‌توان به روش‌های خاصی جبران کرد. متادون اغلب به عنوان بخشی از یک رویکرد درمانی جامع برای اعتیاد به مواد افیونی تحت نظارت پزشکی استفاده می‌شود. هدف از این درمان تثبیت و بهبود رفاه کلی افراد است.

در اینجا چند راه وجود دارد که مغز می‌تواند اثرات متادون را جبران کند:

  • بازگرداندن تعادل: درمان با متادون می‌تواند به بازگرداندن تعادل گیرنده‌های مواد افیونی در مغز کمک کند که ممکن است به دلیل اعتیاد به مواد افیونی مختل شده باشد.

 با ارائه یک اثر افیونی پایدار و طولانی مدت، می‌تواند به کاهش هوس و علائم ترک کمک کند و به مغز فرصتی برای بهبودی و بازگرداندن عملکرد طبیعی بدهد.

  • پلاستیسیته عصبی: مغز توانایی قابل توجهی برای انطباق و سیم کشی مجدد خود دارد که به آن شکل پذیری عصبی معروف است.

 با حمایت از درمان جامع، از جمله درمان و مشاوره، مغز می‌تواند به تدریج تغییرات ناشی از اعتیاد به مواد افیونی را جبران کند.
 این ممکن است شامل ایجاد مسیرهای عصبی جدید و یادگیری مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم‌تر برای جایگزینی رفتارهای مصرف مواد باشد.

 
  • بهبود شناختی: درمان با متادون، زمانی که به عنوان بخشی از یک برنامه جامع استفاده شود، می‌تواند عملکرد شناختی را در طول زمان بهبود بخشد. 

با تثبیت مغز و کاهش نوسانات شدید مرتبط با مصرف مواد افیونی، افراد ممکن است بهبودهایی در توجه، حافظه و عملکرد اجرایی داشته باشند.

 

توجه به این نکته مهم است که میزان جبران خسارت و بهبودی در بین افراد بسته به عوامل مختلفی از جمله مدت و شدت اعتیاد به مواد افیونی، فیزیولوژی فردی و سلامت کلی متفاوت است.

حمایت متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، پایبندی به برنامه درمانی تجویز شده، و مشارکت در درمان و مشاوره می‌تواند نقش مهمی در به حداکثر رساندن توانایی مغز برای جبران و بهبودی از اثرات اعتیاد به متادون و مواد افیونی داشته باشد.

همکاران ما در مرکز کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر با دانش، تخصص، تجربه و امکانات پیشرفته آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به بیماران به صورت شبانه روزی هستند.

22 پاسخ

  1. سلام
    ۲۰سال۴ونیم سی‌سی شربت مصرف بود یکساله نصفش کردم ولی داغونم کف پادرد اره لاغرش م کبد کیسه صفرا ردد اره سونو آزمایش رفتم سالم است خلاصه هرروز یه جوری بیماری. مقعداحساس می کنم ورم داره خارش ودردخفیف داره آزمایش ومعایینه سالم بوده نمیدونم ما کی باید زندگی کنیم همش درگیربیماری. یک ماهه روزی یک گرم تریاکمصرف دارم بیشترکشیدنی

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

  2. سلام

    آقای مدیر سایت اگه قسمت نظرات رو دارید جواب بدید وگرنه میشه تو نوشته هاتون هم شماره کارشناس هاتون رو برداشت
    اینجا از شما راه حل میخوان نه هرکسی چیزی میگه شماهم میگی با کارشناسان تماس بگیرید.
    واقعا همه میدونن اگه بخوان درمان بشن تماس میگیرن اما راه حل از شما همینجا میخوان

  3. سلام دوستان وعزیزان خودم که گرفتارمتادون هستم میدونم چی میکشید ازدنیا بیزارم دیگه خسته شدم ازروزهای تکراری نه میتونی صبح پابشی نه میتونی کارکنی نه میتونی کم کنی کم هم میکنی آدم بیحالکسل میشه دولت پخش کرده همه جواناگرفتارش شدن بدنت هم پولت میره،ترکم کنی ادم میره جهنمومیبینه میادلامسدب دردش یک هفته بشه آدم ترکش کنه تازه یکهفته شروع میشه، تو آدم تاثیرخودکشی روی میده میگی خودموخلاص کنم خلاصه عزیزان خدا به هیچ دشمنی هم این گرفتاری متادونو قسمت نکنه خیلی سخته ای کاش روزی بشه تمام معتادان پاک باشن.

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

  4. سلام دوستان
    من یکسال مصرف متادون رو به راحتی با کم کردن کنار گذاشتم تا ۱ سی برسونید بعد از ۲۰ قطره شروع کنید هد روز یک قطره کم کنید باد ۲۰ روز آخرین قطره بخورید آب زیاد بخورید اگه خیلی بر قرار بودی و نتونستی تحمل کنی گابانتین ۱۰۰ بخور بی خوابی داره ولی شبی ۳ ساعت میخوابی فقط یه مقدار. من پادرد داشتم که قابل تحمل بور
    لرز داشتم ولی چون کم کم دوز پایین میاری زیاد نیست علائم و ترک کردن
    روزی ۵۰ سی سی میخوردم
    ولی رسوندم به یک قطره
    حتما هم در جلسات مجازی ان ای شرکت کنید جواب میده

  5. میخاستم بدونم اگه متادون بخورم فلج میشم؟یا عقبمانده میشوم؟!
    متادون رو برای خودکشی مصرف کنیما ن برای درمانو اعتیاد لطفا زود جواب بدید چقد مصرف کنیم باعث مرگ میشه جوری ک دکتراهم کاری نتونن انجام بدن؟

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

      1. من ۶ سال متادون مصرف داشتم و خداروشکر الان ۱۳ ماهه پاکم با چنگ ودندون باهاش مبارزه کردم خیلی وقتا گریه من رو در می‌آورد ولی دلسرد نشدم با کم کردن دوز ورسوندن به ده میل، رفتم سمت شیره تا یه هفته که شیره مصرف داشتم با اینکه ردیف بودم باز پادرد اضطراب وتپش قلب تا ۶ماه داشتم،بعد یکماه از شیره اومدم رو تریاک اوایل ۳گرم الان بعد ۱۳ماه روزی نیم گرم و سرکارمم میرم، خدا روشکر خیلی خوبم البته درکنار ترک خوردن میوه وسبزی الزامی هستش،شما عزیزدلم به هیچ عنوان نبایداز قرص خواب و گاباتین و…استفاده کنی،فقط وفقط زمانی اجازه داری که دیگه دیوانه ی خواب هستی اونم فقط یکدونه من خودم هر ۳روز استفاده میکردم اونم به مدت دوهفته،بعدش مغز خودش رو بازسازی میکنه شک نکن،یا برای تپش قلب واظطراب شما فقط زمانی باید استفاده کنی که تپش یا اظطراب سراغت اومده باشه،نه اینکه هر روز بخوای مصرف کنی،این راهش نیست،شما چن سال مصرف داشتین انتظار نداشته باشین ظرف ۶ماه خوب خوب بشین، علائم ترک بعد یکماه از بین میره،تپش قلب تا دوهفته اول هر روز باشماست،بعدش میشه ماهی ۲بار کم کم از بین میره،و اظطراب فقط تا ۲ماه اول ،میمونه سردرد وگرفتگی سر که من خودم تا یکسال باهام بود،هر وقت دیگه قابل تحمل نبود از قرص استفاده میکردم نه اینکه هر روز بخوام بخورم،تحمل کنید دلسرد نباشید،من خودم در کنار متادون روزی ۱۴ نخ گل هم میکشیدم ولی با صبر و تحمل و پیاده روی و ورزش مث طناب زدن روزی فقط ۱۵ دقیقه نجات پیدا کردم،شما هم میتونید،موفق باشید

        1. با سلام من با مصرف باکلوفن الان ۶ روز متادون مصرف ندارم و برای بی قراری الپرازلوم مصرف کردم و میگن سخت ترین روزش روز ششم و ۱۴ روز طول میکشه ولی من احساس میکنم دیگه دارم راحت میشم فقط مصرف زیاد باکلوفن باعث گرما شدید در بدن میشه باید خودسرانه مصرف نشود نهایت باکلوفن با دوز ۲۰ فقط می خواستم بدونم از کارشناسان خواهش دارم می تونم به نتیجه برسم یا بازم به سراغم مییاد

          1. سلام دوست عزیز
            جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

  6. سلام.من‌ مدت ۱۴ماهه قرصهای ترانکوپین و کلونازپام و گاباپنتین و امی تریپتیلین رو بخاطر ترک متادون زیر نظر روانپزشک مصرف میکنم ولی متاسفانه هم اضطراب شدید دارم هم وابستگی شدید به قرصها دارم و بدون اونا اصلا خوابم نمیبره،میخواستم بدونم باید چیکار کنم؟

      1. بدترین داروی ممکن که تاثیر بسیار مخرب بر سیستم عصبی داره و درمانش طولانی و طاقت فرسا هست. خواهش میمکنم اطلاع رسانی کنید

    1. دوستان من هر نوع مواد مصرف کردم به اجبار وجبر زمانه از تریاک وشیره تا تزریق آمپولهای تم جیزک ونور جیزک و…..متادون هیچ کدوم از مواد انقدری که به بدنم ومغزم و….کل بدنم ضربه وارد کرده نبوده با متادون مغزم وقدرت تحلیل وفکر کردن کلا از بین رفته مفصلهام درد و متورم میشه بیشتر انگشتم کبدم چرب شده خلاصه آدم جدیدی شدم منی که خیلی بدنم احساس میکردم قوی بود الان همش فکر میکنم قلبم می خواد وایسته و….اگر اومدی اطلاعات بگیری هرکاری بکن هر چیزی مصرف کن ولی متادون نه اصلا

      1. دقیقا درسته منم چند وقته مصرف میکنم مغزم. دااغغون شد دیگه ویل کردم خیلی عوارض داره فقط دارو گیاهی بخورید دوستان اینا همه مواد شیمیایی هست

        1. چند سال مصرف میکردم الان حدود بیش از ۹۰ روز میشه که هنوز دردهایی مثل احساس صدای نویز در گوش و بی حسی کف پا و حالت برق گرفتگی کف پاها بطور دائم دارم .واقعا خسته شدم راه رفتن بدون درد کف پا برام شده یک آرزو. این دردها زمان مصرف اومد سراغم که هنوز بعد از ۹۰ روز هنوز ادامه داره.با انجمن na هم و جلسات هر روز شرکت میکنم اما متاسفانه هیچ تاثیری و راه حلی نه کسی پیشنهاد داده و کلا مایوس شدم.

          1. سلام دوست عزیز
            جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

            1. سلام
              ۲۰سال۴ونیم سی‌سی شربت مصرف بود یکساله نصفش کردم ولی داغونم کف پادرد اره لاغرش م کبد کیسه صفرا ردد اره سونو آزمایش رفتم سالم است خلاصه هرروز یه جوری بیماری. مقعداحساس می کنم ورم داره خارش ودردخفیف داره آزمایش ومعایینه سالم بوده نمیدونم ما کی باید زندگی کنیم همش درگیربیماری

    2. جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

      1. چند سال مصرف میکردم الان حدود بیش از ۹۰ روز میشه که هنوز دردهایی مثل احساس صدای نویز در گوش و بی حسی کف پا و حالت برق گرفتگی کف پاها بطور دائم دارم .واقعا خسته شدم راه رفتن بدون درد کف پا برام شده یک آرزو. این دردها زمان مصرف اومد سراغم که هنوز بعد از ۹۰ روز هنوز ادامه داره.با انجمن na هم و جلسات هر روز شرکت میکنم اما متاسفانه هیچ تاثیری و راه حلی نه کسی پیشنهاد داده و کلا مایوس شدم.

        1. سلام دوست عزیز
          جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک