کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

عوارض مصرف شربت اپیوم

عوارض مصرف شربت اپیوم

این ماده مخدر هم مانند تمامی مخدرها اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری را بر جسم و روان مصرف کننده می‌گذارد و عوارض مصرف شربت اپیوم فراوان است.

این دارو بر عملکرد سیستم قلبی عروقی نیز تأثیرات منفی می‌گذارد و باعث کاهش فشارخون، تپش قلب و اتصال عروق محیطی می‌شود.

شربت اپیوم باعث مشکلات دیگری همچون بیماری‌های تنفسی، افزایش حساسیت، خارش، خشکی دهان و بسیاری از مسائل دیگر می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد.

در مطلب شربت اپیوم چیست؟ و تاریخچه شربت اپیوم با این شربت و تاریخچه آن بیشتر آشنا شدیم. در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با عوارض و علائم شربت اپیوم با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 

عوارض مصرف شربت اپیوم چیست؟

تمام داروها دارای عوارض هستند و شربت تریاک نیز از این قاعده خارج نیست و عوارض مصرف شربت اپیوم زیاد است. شربت تریاک یکی از قوی‌ترین داروهای خوراکی مشتق از مرفین بوده که امروزه به عنوان یک داروی تجویزی توسط پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اثرات این دارو مشابه اثرات مرفین، کدئین، اکسی‌کدون، هروئین و متادون است. اگر از این دارو به عنوان مخدر و با میزان زیاد استفاده شود احساسات سرخوشی و لذت به فرد دست می‌دهد. این دارو باعث تسکین درد و کاهش اضطراب می‌شود.

شربت اوپیوم در صورت استفاده غیر اصولی اثرات نامطلوبی را بر جسم و روان فرد مصرف کننده به جا می‌گذارد. برای مصرف این دارو قبل از تجویز بیمار حتماً باید در خصوص وضعیت کبد و مشتقات خونی توسط پزشک بررسی و طی دوران مصرف کنترل شود.

عوارض مصرف شربت اپیوم مانند تریاک فراوان است. شربت تریاک باعث مشکلاتی همچون بیماری‌های تنفسی، افزایش حساسیت، خارش، خشکی دهان و بسیاری از مسائل دیگر می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد.

کبد به عنوان پرکارترین و مهم‌ترین عضو داخلی بدن، وظیفه تبدیل مواد مغذی دریافتی بدن را به انرژی دارد. همچنین نقش مهمی در حفظ تعادل و تنظیم هورمون‌ها و سم‌زدایی اعتیاد از بدن انجام می‌دهد.

یکی از بدترین عوارض مصرف شربت اپیوم در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود اوردوز اتفاق می‌افتد و با مختل کردن عملکرد سیستم تنفسی بدن، باعث نارسایی تنفسی می‌شود. در این موارد ترک اپیوم اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

مصرف ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلی‌گرم مرفین برای یک شخص سالم که وابستگی جسمانی به مصرف مواد افیونی ندارد اثر کشنده دارد. مصرف بیش از حد تجویز شده آن به شدت اعتیاد آورتر از تریاک می‌باشد.

عوارض مصرف شربت اپیوم بسته به شرایط جسمانی و سلامت مصرف کننده، دوز و مدت زمان مصرف بسیار متفاوت است، اما برخی از متداول‌ترین عوارض مصرف شربت اپیوم شامل موارد زیر است:

  • تهوع
  • خارش
  • سردرد
  • کسالت
  • یبوست
  • اوردوز
  • سرگیجه
  • افسردگی
  • استفراغ
  • بی‌قراری
  • بی‌اشتهایی
  • تپش قلب
  • خشکی دهان
  • نارسایی تنفسی
  • کاهش فشارخون
  • تصلب عروق محیطی

 

عوارض مصرف شربت تریاک در کوتاه مدت

این دارو نیز مانند اغلب داروهای دیگر عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی را با خود به همراه دارد. نکته‌ای که نباید از آن غافل شوید این است که شربت اپیوم بسیار قوی‌تر از مسکن‌های معمولی است.

میزان بالای مورفین موجود در آن خطرناک بوده و در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند کشنده باشد. از عوارض کوتاه مدت این دارو عبارت‌اند از:

  • فراموشی
  • بی‌اشتهایی
  • حالت تهوع
  • بیماری‌های تنفسی
  • کندی روانی – حرکتی
  • عدم تمرکز و سرگیجه
  • احساس کرختی در دست و پا
  • بیماری گوارشی از قبیل یبوست
  • باعث خشکی دهان و لب‌ها و همچنین مایل به آبی شدن لب‌ها می‌شود.
  • ایجاد خارش در روی پوست که مشابه با خارش پوست بعد از مصرف تریاک است.

 

عوارض مصرف شربت اپیوم در بلند مدت

یکی از مهم‌ترین عوارض بلند مدتی که باید برای مصرف این شربت درباره آن با پزشک مشورت کنید، احتمال ابتلا به کبد چرب است. مصرف شربت اپیوم احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد و گوارش و سوخت و ساز مواد غذایی را با مشکل مواجه می‌کند.

برخی به اشتباه فکر می‌کنند اگر این شربت را بجوشانند، عوارض کم‌تری خواهد داشت، حال آن که با جوشاندن ناخالصی‌های موجود در تریاک منجر به رسوب در پرزهای معده و روده می‌شود.

موضوع مهم دیگر این است که مصرف سرخود و بیش از اندازه این دارو و اینکه اگر شربت تریاک به صورت درست و با تجویز پزشک مصرف نشود، احتمال اعتیاد به آن بسیار بالا است. به شما توصیه می‌شود اگر این دارو را مصرف می‌کنید، حتماً با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.

به طور کلی باید بدانید که اگر از این دارو برای ترک استفاده می‌کنید، مصرف این دارو موقتی است و صرفاً برای کمک به شماست تا بتوانید از وابستگی به تریاک و مشتقات آن رهایی پیدا کنید، نه اینکه به خودش وابسته شوید.

نکته دیگر اینکه داروهای اعتیادی هم وابستگی جسمی و هم وابستگی روانی را به همراه دارند. برای در مصون ماندن از وابستگی روانی که عامل مهمی برای شدیدتر شدن وابستگی جسمی می‌باشد، توصیه می‌شود که حتماً با یک روان شناس در ارتباط باشید.

 

عوارض شربت تریاک بر کبد

از باورهای اشتباه مردم استفاده از شربت تریاک برای درمان بیماری کبد چرب است. در این خصوص باید بدانید که استفاده از شربت تریاک نه تنها بیماری کبد چرب را تشدید می‌کند، ممکن است باعث بروز بیماری‌های سرطان نیز شود.

به همین جهت ضروری است بدانید از مهم‌ترین موارد منع مصرف شربت اپیوم، افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب هستند.

کبد به عنوان پر کارترین و مهم‌ترین عضو داخلی بدن، مواد مغذی دریافتی بدن را به انرژی تبدیل می‌کند. همچنین نقش مهمی در حفظ تعادل و تنظیم هورمون‌ها و سم‌زدایی اعتیاد از بدن انجام می‌دهد.

هر چند ممکن است مصرف شربت تریاک یا شربت اپیوم یا استفاده از تریاک به شکل کشیدنی، خود به صورت مستقیم باعث بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب نشود.

اما احتمال ابتلای افرادی که مستعد بیماری‌های کبدی هستند را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد و در افرادی که در معرض بیماری‌های کبدی هستند بیماریشان را تشدید می‌کند.

 

مصرف اپیوم در دوران بارداری و شیردهی

مصرف شربت اپیوم یا همان شربت تریاک در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد سندرم سقط جنین شود، اختلالی که با علائم ترک در نوزادان تشخیص داده می‌شود. بسیاری از نوزادانی که اثرات ترک اپیوم را تجربه می‌کنند، مشکلات گوارشی، کم آبی بدن، استفراغ، گریه شدید و تشنج را تحمل می‌کنند.

39 پاسخ

  1. مصرف اپیوم دارم شباباهمه اینکه ساعت ۱۲میخوابم تا۸صبح ولی درظاهرخوابیده ام بدنم ومغزم هیچ استراحتی نداره روزهاازبیخوابی کلافه هستم یه راهکاری یه زوشی اگه میدونین بگین

  2. سلام و عرض احترام…
    الان خود شربت اوپیوم که انقدر در موردش صحبت میکنید یه شیشه دویست و پنجاه سی سی ازاد باید دو میلیون و هشتصد پول بدی
    مراکز ترک هم که هر سی سی رو به مبلغ سه هزار تومان حساب میکنن پولش جهنم برای گرفتن هفته ای صد سی سی باید همه جای دکتر رو لیس بزنی تا بهت هفته ای پنجاه سی سی بده چه برسه به صد سی سی
    ما به همین شربت هم راضی هستیم ولی همینم نمیتونیم تو این گرونی بخریم…
    توف تو شرف هر کسی که به فکر ما نیست و فقط به فکر جیب خودش فکر میکنه…
    الهی بچه های خودشون هم به این روز گرفتار شن تا درک کنن ما چه بدبختی میکشیم…
    اینم واسه اون فردی که میگفت بمیرن راحت شن..
    الهی مرگ در خونیه عزیزانت رو بزنه که دیگه واسه کسی ارزوی مرگ نکنی …
    ممنون از عزیزان

  3. عرض ادب واحترام مبحث دارو ‌وعوارض رامیبایست ازنحوه ‌میزان وتاثیر بر اشخاص مختلف متمایزنمود الف :جز لاینفک داروها عوارض جانبی آنهاست ب: مصرف دارو بدون بهره گرفتن از کنگره عبث وبعضا خطرناک است علی ایحال شرایط مختلف سنی ومحیطی وروحی وفیزیکی ،رفتارمتفاوت راایجاب وتحمیل مینماید که مدیریت وپذیرش فرد بابهرگیری از تجربه وتخصص اساتید تفاوت واختلاف سلیقه هاواظهار نظرهاراباعث میگردد

  4. من ۲ماه است اوپیون استفاده میکنم چند روزه خارش دارم منو راهنمایی کنید که این خارش خطر ناک است

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

    2. تو رو به همه کست قسم نخور آخرش هیچی نیست تاحالا شده چهار ماه،الان من چهار ساله از بیست و هشت سالگیم یه روانپزشک احمق بهم داد د مصرف کردم به خدای خودم قسم هرروز آروزی مرگ دارم تمام عضلاتم از بین رفته صورتم مثل زن چهل و خورده ای ساله شده ،اول روری ۵سیسی بود الان ۴۰سیسی ماهی سه میلیون میدم در صورتیکه حتی از کارمم بخاطر بدخلقی اخراج شدم و این ماه آخرین تیکه طلامو فروختم خریدم،ی مدته دارم ترک میکنم برای بی قراری آلپرازولام میخورم و برای درد ژلوفن ،اگر نتونم ترک کنن خودمو مثل روز روشن چندسال دیگه چروکیده تر و بی پول تر و زیر پل خواب میبینم پس ترجیح میدم اگر نشد ضد یخ بخورم،فکر نکن فقط برای کس دیگه اتفاق میفته ها غفلت کنی ماه شده سال و مدام هم مصرفت میره بالاتر،امیدوارم تاحالا کنار گذاشته باشی

      1. سلام برادر تشریف ببر کنگره شصت وبه راحتی اونجا می توانی ترک کنی زیر نظر راهنماهای عزیز،فقط باید به صورت منظم وسرساعت کلاس هاش را بروید

  5. سلام این شربت و قرص ها رو نخورین این ترکش از خود مواد سختره شاید ۱ ماه طول بکشه مغزو داغون میکنه همون تریاک بکشید بهتره

    1. سلام مگه تریاک را با این قیمتها را میتوان خرید تریاک کیلویی بالای هشتاد میلیونه تازه اگه تریاک سالمی بتونی پیدا کنی والا اکثرا اشغال باسم تریاک میفروشند بازهم قبل انقلاب که معتادان بالای شصت سال تریاک ارزان ورایگان میدادند که مجبور نمیشدی بخاطر گرونی هر اشغالی را استفاده کنی

  6. سلام من استخوان ترقوه سمت راستم شکسته برای دردبه شربت الپوم روآوردم باگرونی تریاک به این روزافتادم العان یبوست شدیدگرفتم زمان شاه به ۶۰سال به بالا بهترین تریاکومیدادن نه این آشغالها که معلوم نیست ازچی درست شده ۶۰سال سن دارم دارم زجر میکشم
    کارگربدبخت خدابدادم برسه

    1. سلام مدتی خارش سر گرفته بودم الان مدت ۳ ماهه لاغر شدم میخواستم بدونم ربطی به لاغری داره ممنون

      1. سلام دوست عزیز
        جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

    2. اقا کریم سلام اولا استعمال تریاک و معتاد شدن هیچ مزیت و خوبی و خوشحالی نداره لذا کسی هم که این زهر مار را به انسان می دهد خیانت به انسان می کند نه خدمت . عزیزم با مسکن های معمولی و ذکر خدا سعی کن خودت رواروم کنی و گرنه استعمال این شربت و یا تریاک ممکنه در کوتاه مدت مسکن باشه اما در دراز مدت خودت و زندگی و خانواده ات را تباه می کنه یاعلی

    3. روغن زیتون دو قاشق سبوس گندم یک قاشق با آب جوش یک لیوان قاطی کن شب بخور چند روز ادامه بده راه میوفتی

  7. سلام بیشفعالم برای ترک گل رفتم کنگره شربت گرفتم الان حدودا ۱۲ ماهه دارم شربت میخورم ۳ بار لغزش کردم الان ۵ ماهه که دارم درست پیش میرم حدود ۷ ماهه خارش دارم روز به روز داره شدیدتر میشه دز داروم رسیده به روزی ۰.۹ حدود ۴ ۵ ماه دیگه باید مصرف کنم ولی پله‌های آخرم اول هم که آزمایش کبد دادم چیزی نشون نداد ولی کنگره گفت بهتره تکرار کنی مثل اینکه آزمایشگاهشون دقیق نیست خلاصه تکرار نکردم. سوالم اینه این خارشها که روز به روز داره شدیدتر میشه با قطع مصرف کمتر میشه؟ یه زمانی تا روزی ۱۸ سس میخوردم تا بتونم گلو بزارم کنار. بهتر میشم لیور گل هم دارم میخورم.

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

    2. سلام داداش منم که رفتم کنگره برا ترک گل و کوک و قرص متادون همین روش دی اس دی و داروی اپیوم باید یکار کنی دیسپ بخر صبح و شب بخور پنج سی سی با اب قاطی کن بعد اگه قهوه میخوری نخور یا قرص دیگه ای لیورگل رو یکساعت بعد از وعده غذایی البته دارو خو ساعت شیش صب و دو ظهر و نه شب هست لیورگل رو ساعت ۱۲ شب بخور

      1. من یکسالیه شربت میجوشونم میکشم والعان مدتیه هنوز وقت کشیدن نشده آنقدر دوتا قلم پاهام درد میگیره که به مرگ راضی میکند بعداز مصرف سریع آروم میگیرد.موندم چه خاکی به سرم بریزم .

  8. آقایان محترم مصرف نکنید اگر هم به مصرف مواد روی آوردین تریاک محلی مصرف کنید … شاد باشید به امید روزهای ارزان شدن تریاک محلی …

    1. از خیلی ها شنیدم میگن‌ شربت تریاک استفاده نکنید و همون محلی رو بگیرید. الان که گرون شده شربت رو بگیری بجوشونی به صرفه. بکنیم این کارو یا نه؟

      1. سلام رضا
        من چند مدت حدود شش ماه میجوشاندم و مثل شیره میکشیدم
        بعدش یه معده درد شدید گرفتم یبوست شدید البته خیلی دز مرفین بالایی داره
        باید بایه چیز هم رده خودش قاطی کنی مثلا با قهوه یا چیزی که دز را بیاره پایین

      2. درود
        خدایا بهم صبر بده صبر مرد حسابی مگه تریاک محلی ارزان هست ش که روزی نزدیک به دو تومان بدهی تریاک محلی و از خاک بلند شویم و به لجن کشیده شویم هیچ از کجا آخ برجی ۶۰ ملیون تومان ای خدا صبر بده صبر بد

  9. باسلام بنده پیش ازیکسال برای ترک کشیدن تریاک شربت اپیوم مصرف میکنم روزهای اول نمیدانستم چقدربایدمصرف کنم لذا باعث خشکی دهان وانتهای دماغ میشد .کم کم مصرف را کم کردم والان روزی حدود ۷ سی سی مصرف میکنم …ولی چندروز خارش شدید شب هنگام خواب پیدا میکنم..سؤال…این حساسیت مصرف اپیوم؟ وبهترین راه برای ترک اپیوم چیست باتشکر ظمنا ۷۰ سال عمردارم وخدارا شکرهیچ مشکل فعلا ندارم.

  10. درود
    تنها راه درمان قطعی انواع اعتیاد اونم بصورت رایگان کنگره ۶۰ هست من خودم تجربه انواع ترک ناموفق و داشتم تنها راه کنگره ۶۰ بود کافیه کمی راجع به کنگره ۶۰ سرچ و تحقیق کنید
    ممنون از مطالب خوبتون

  11. بهترین روش ترک کردن مواد مخدره شیره ناب چگونه میشه ترک کرد. و دوم ترک شربت تریاک که خیلی وحشتناک است توی این اوضاع معلوم نیست چی به آدم میدن . ممنونم

    1. نجفی سلام
      راه دیگری نیست
      به خدا چند ماه دیگه کمپ اجباری میزنن همه را حل میدن داخل

  12. با سلام واحترام،برخی دولت ها گاها در برخی موارد برای رفع مشکلات عوارض اعتیاد که خواسته و یا ناخواسته در کشورشان رواج پیدا کرده،دست به ابداع عملکرد درست می زنند که حتی برای ان قشر از مردم کشورشان که گرفتار این معضل شدند برای حفظ این گروه همیشه هزینه هایی بصورت مستقیم ویا غیره مستقیم انجام می دهند بدون هیاهو و سیاه نمایی،ولی در کشورما، نه تنها برای افراد بیمار وبدرو از اعتیاد هیچ درمان وهیچ راهکاری انجام نمی دهند چه رسد به قشر بیمار ومعتاد،چونکه دیواری کوتاهتر و بی دفاع تر از این قشر نمیتوانند پیدا کنند ،لذااین قشررا مورد تاخت وتاز وهجوم انواع تهمت ها وهنجارشکنی ها قرار می دهند،غافل از اینکه این قشر هم جزوه آحاد این جمعیت کشور هستند،به امید عملکرد، بجای شعارهای توخالی و اقراق امیز،،

      1. درود
        محمد خان عزیز اول تبریک عرض میکونم ..
        دلیل تبریک این هست ش که عرض کردید روزی ۷ ,سی سی. مصرف تان هست خیلی خیلی عالی ست هفت سی سی که را لطفا بیان کونید که چجوری مصرف مینکونید این ۷ سی سی را تا درسی شود برای من یا دیگر دوستان که چگونه ۷ سی سی را تقصیم میکونید در طول روز حتما روزی دو بار مصرف میکونید چگونه ..
        درود برشما دوست عزیز خوب لطفا بیان کونید تا دوستان و خود من هم تشویق شوم و مصرف م را پایین بیاورم از تجربه ای خوب تان استفاده کونم …
        درود ها

      1. سلام دوست عزیزمصرف اپیوم بدردنمیخوره یبوست لاغری وهزارویک مرض دیگه میادسراغ آدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک