کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

اثرات و عوارض مصرف ماده خطرناک کمیکال

عوارض مصرف کمیکال

کمیکال یک ماده مخدر صنعتی و بسیار قوی بوده و عوارض مصرف کمیکال بسیار فراوان است. متاسفانه این روزها مصرف این ماده بین جوانان محبوبیت بالایی پیدا کرده است. مصرف کمیکال باعث بروز کمایی مختصر و موقتی می‌شود و باعث می‌شود تا مصرف کننده حالتی مشابه سکته مغزی را تجربه کند.

یکی از عوارض مهم مصرف کمیکال این است که بسیار اعتیادآور بوده و وابستگی شدید روانی و جسمانی به آن در دفعات اولیه مصرف شکل می‌گیرد.

به طور کلی اعتیاد بیماری است که هم ذهن و هم رفتار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. محققان بسیاری از عوامل بیولوژیکی، روان‌شناختی و محیطی را شناسایی کرده‌اند که در ایجاد و پیشرفت اعتیاد نقش دارند. عوارض ماده کمیکال هم مانند سایر مواد اعتیاد زا هم جنبه روانی و هم جنبه جسمی دارد.

در مطالب قبلی درباره این که ماده مخدر کمیکال چیست؟ و تاریخچه آن صحبت کردیم. برای آشنایی بیشتر با کمیکال و این که ببینیم عوارض مصرف کمیکال چه به صورت بلند مدت و چه به صورت کوتاه مدت چیست؟ با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 

عوارض مصرف کمیکال

ماده مخدر صنعتی کمیکال هم مانند سایر مواد مخدر مثل هروئین، تریاک و… عوارضی را در فرد مصرف کننده باقی می‌گذارد. کسانی که تجربه مصرف این ماده مخدر خطرناک را دارند، عوارض آن را به خوبی می‌شناسند.

عوارض مصرف کمیکال نسبت به باقی مواد اعتیاد آور بیشتر است، چرا که مواد صنعتی دارای عوارض جدی‌تری هستند. این عوارض بر روی کل نواحی مختلف بدن اثر می‌گذارد.

کمیکال اثر فوق‌العاده زیان‌باری بر سلامت فرد مصرف‌کننده می‌گذارد و به حدی ویرانگر است که DNA بدن انسان را دچار اختلال می‌کند. از این رو افرادی که از کمیکال استفاده می‌کنند، تا ابد با مشکلاتی از قبیل ناباروری مواجه می‌شوند.

فرد با مصرف این ماده مخدر ممکن است، هر کدام از عوارض مصرف کمیکال را تجربه کند. عوارضی مانند: سرگیجه، حالت تهوع، عدم تمرکز، خستگی، شل شدن اعضا بدن، خواب‌های کوتاه و بریده‌ بریده، صحبت کردن زیاد، عدم تعادل در صحبت کردن، افزایش فشار خون، احساس سرخوشی، خنده‌های زیاد و غیر قابل کنترل، توهم کمیکال (توهم دیداری و شنیداری)، تشخیص ندادن کامل رنگ‌ها، عدم تشخیص زمان و مکان و در موارد حاد احتمال رفتن به کما وجود دارد.

عوارض مصرف کمیکال به همین موارد ختم نمی‌شود، این موارد تنها جزئی از عوارض کوتاه مدت کمیکال هستند. اما مصرف این ماده علاوه بر موارد کوتاه مدت، عوارض بلند مدتی هم بر فرد مصرف کننده می‌گذارد.

که علاوه بر همهٔ این‌ها باید عدم مسئولیت‌پذیری و کاهش روابط اجتماعی را هم به عوارض مصرف کمیکال اضافه کنیم. چرا که فرد به خاطر مصرف مواد منزوی شده، در جمع حاضر نمی‌شود و روابط اجتماعی خود را کم کم از دست می‌دهد.

همچنین به دلیل این که کمیکال جزء مواد مخدر صنعتی است، در اثر مصرف آن احتمال اوردوز و مرگ نسبت به مواد مخدر سنتی بسیار بیشتر است.

همان‌طور که گفته شد کمیکال اثرات مخرب و زیان‌آوری بر جسم و روان فرد می‌گذارد که در ادامه با برخی از این عوارض آشنا می‌شویم:

 

 عوارض مصرف کمیکال در کوتاه مدت

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • زیاد خندیدن
  • کما کوتاه مدت
  • شل شدن ماهیچه‌ها
  • احساس شناور بودن
  • توهم دیداری و شنیداری
  • افزایش شدید فشار خون
  • احساس سرخوشی کاذب
  • کند و آهسته سپری شدن زمان
  • سفر خیالی در زمان و مکان
  • صحبت‌های نامفهوم و بی‌ربط

 

عوارض مصرف کمیکال در طولانی مدت

متأسفانه، از بین رفتن حافظه کوتاه مدت از مهم‌ترین عوارض مصرف کمیکال در طولانی مدت است، اما عوارض بلند مدت دیگری نیز وجود دارد که شامل:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • بی‌خوابی
  • سوزش ریه
  • منزوی شدن
  • تحریک پذیری
  • اختلال یادگیری
  • اوردوز و مرگ
  • سردرد و تب و لرز
  • اختلال قدرت عکس‌العمل
  • از دست دادن تعادل حرکتی
  • اختلال و بیماری‌های روانی
  • از بین رفتن حس مسئولیت پذیری
  • علائم روان‌پریشی مانند اسکیزوفرنی
  • اختلالات عصبی، نوسانات احساسی
  • کاهش روابط اجتماعی و قطع کردن ارتباط با دنیای بیرون

 

اثرات ماده مخدر کمیکال

اثرات کمیکال به ‌سرعت ظاهر شده و به ‌سرعت نیز از بین می‌رود. این تأثیرات تنها ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. باور بر این است که کمیکال با قسمت‌هایی از مغز که با درون‌نگری، هوشیاری، خلق‌وخو و احساس درد ارتباط دارند تعامل دارد.

ممکن است این قسمت‌های مغز به ‌ویژه در نوجوانان و جوانان آسیب‌پذیر باشد، چرا که مغز آن‌ها هنوز به‌ طور کامل شکل نگرفته است.

در هنگام مصرف کمیکال، ممکن است افراد هیچ کنترلی بر روی خودشان نداشته باشند و احساس کنند که از واقعیت جدا شده‌اند و یا دچار علائمی مثل هذیان، وحشت، پارانویا، ترس و اضطراب شوند.

هنگامی‌که فرد مواد را مصرف می‌کند تا زمانی که اثرات دارو به اتمام نرسد علائم ادامه دارد. افراد ممکن است در این زمان با رانندگی یا انجام کارهای خطرناک به خودشان آسیب برسانند.

مراکز اورژانس گزارش می‌کنند که بیشترین تماس با آن‌ها در مورد مصرف کمیکال، اثرات گوارشی و عوارض قلبی عروقی است. اگر تجربه مصرف کمیکال با مصرف مواد دیگر مثل الکل همراه شود، عوارض جانبی آن تقویت می‌شود.

به طور خلاصه می‌توان گفت اگر مواد از دسته صنعتی باشند، می‌توانند آسیب‌های جدی به مغز، سیستم عصبی و همچنین بدن افراد وارد کنند.

به دلیل باورهای غلطی که وجود دارد تصور می‌شود، ماده مخدر کمیکال اعتیاد آور نبوده و عوارض خاصی ندارد. در حالی که این ماده جز مواد روان‌گردان بوده، آسیب‌های جدی به مغز وارد می‌کند و یکی از اعتیادآورترین مواد مخدر است.

در بسیاری از مواقع به دلیل قدرت تخریب کنندگی کمیکال افراد در همان دوز اولیه مصرف دچار مشکلات شدید گوارشی و همچنین اختلالات مغزی و حافظه می‌گردند.

این ماده مخدر با اتصال به گیرنده‌های که در مغز، ریه، کلیه و کبد قرار دارد، بر بدن مصرف کننده اثر می‌گذارد. این ماده عملکرد طبیعی مغز را تغییر می‌دهد و تأثیر روانی و جسمی متعددی در بدن فرد دارد. یکی از مهم‌ترین تأثیرات آنها اختلال یا از بین رفتن حافظه کوتاه مدت است.

مصرف طولانی مدت آن باعث انزوای اجتماعی و تغییرات مخرب در DNA افراد می‌شود. مصرف این ماده مخدر بر تمایلات جنسی افراد تأثیرات مخربی گذاشته و هر گونه احساس به جنس مخالف را از بین می‌برد و در طولانی مدت باعث ناباروری می‌شود.

همچنین مصرف این ماده موجب افزایش فشارخون شده و مصرف‌ کننده حالتی شبیه به سکته مغزی را تجربه می‌کند. در واقع حالتی شبیه به کما که این حالت حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. بعد از بهوش آمدن نیز مصرف ‌کننده به تهیه و مصرف دوباره آن فکر می‌کند.

بسته به مقدار مصرف و مدت زمان مصرف کمیکال، واکنش‌های مختلفی در افراد مصرف کننده بروز می‌کند. کسانی که دوز مصرفی کمتری دارند عوارض کمتری را تجربه می‌کنند، اما کسانی که مصرف بالایی دارند باید منتظر عوارض و عواقب سنگین‌تری باشند.

نکته دیگر این که هر چه از زمان مصرف بگذرد عوارض آن هم بیشتر می‌شود. پس از مصرف مواد کمیکال شخص احساس سرخوشی می‌کند، اما هر چه از آن می‌گذرد احساس سرخوشی به احساس سرگیجه و حالت تهوع تبدیل می‌شود.

 

ایجاد حالت تهوع و سرگیجه

ایجاد حالت تهوع و سرگیجه یکی از متداول‌ترین عوارض مصرف کمیکال هستند. این عوارض بسیار شایع هستند. فرد با مصرف کمیکال بلافاصله دچار این حالت‌ها شده و حتی در مواردی برای طولانی مدت این اثرات باقی خواهند ماند. سر درد و سرگیجه و تهوع با مصرف کمیکال یک امر عادی است.

 

ایجاد توهمات روانی و دیداری

از شایع‌ترین عوارض ماده مخدر کمیکال، می‌توان به ایجاد توهمات اشاره کرد. این ماده با تأثیر بر مغز فرد، او را دچار توهم می‌کند. این توهمات می‌تواند شامل توهمات دیداری و روانی باشد.

با مصرف کمیکال و ورود آن به خون و مغز، فرد دیگر کنترلی بر روی حرکات و رفتارهای خود نخواهد داشت. این ماده آن‌چنان توهمات دیداری ایجاد می‌کند که فرد تصاویر عجیب و غریب را مشاهده و تصور می‌کند.

همچنین این ماده توهم زا برای فرد توهمات روانی نیز ایجاد کرده و تفکرات و ذهن او را دچار تشویش می‌کند.

 

سستی عضلات

سستی عضلات و کند شدن حرکات فرد از دیگر عوارض مصرف کمیکال است. با ورود این ماده به خون و مغز افراد، بدن فرد دچار سستی و کندی حرکات می‌شود.

در واقع کمیکال بر روی ارسال پیام از مغز به اندام‌های بدن تأثیر گذاشته و آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. با این وضعیت، فرد دیگر کنترلی بر روی حرکات و رفتارهای خود نخواهد داشت.

همچنین بافت‌های بدن دچار سستی شده و فرد برای حرکت کردن توانایی نخواهد داشت. به دنبال آن توانایی نشان دادن عکس‌العمل خود را نیز از دست می‌دهد و نمی‌تواند در زمان مناسب به موارد مختلف واکنش نشان دهد.

 

فراموشی و از دست دادن حافظه

فراموشی و ناتوانی در یادآوری خاطرات گذشته می‌تواند از دیگر اثرات مصرف کمیکال باشد. با مصرف کمیکال، مغز افراد دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

تأثیر این ماده بر روی نیمکره‌های مغز نیز بسیار فراوان است. با مصرف پیوسته ماده کمیکال، فرد دچار فراموشی شده و در به یادآوری خاطرات گذشته خود به مشکل بر خواهد خورد.

 

حرکات و رفتارهای غیر عادی

انجام حرکات و رفتارهای غیر عادی از اثرات دیگر کمیکال است. تأثیر کمیکال بر روی مغز به گونه‌ای است که فرد دیگر بر روی رفتار خود کنترل ندارد.

با مصرف کمیکال تمامی حرکات او غیر عادی خواهد شد، برای مثال حرف‌های نا مناسب می‌زند. کارهای نا مناسب و غیر عادی انجام می‌دهد. همچنین فرد بدون هیچ علتی می‌خندد.

 

ایجاد ناباروری

اگر افراد در طولانی مدت از این ماده استفاده کنند و به آن آلوده شوند، امکان ناباروری برای آنها وجود دارد. در این صورت حتی فرد قادر نیست با درمان‌های متعدد، فرزند آوری کند.

 

اوردوز و مرگ

اوردوز و مرگ از خطرناک‌ترین عوارض مصرف کمیکال است. اگر در مدت زمان طولانی و در مقدار زیاد از این ماده روان‌گردان استفاده شود، ممکن است فرد اوردوز کند. با ادامه این روند و افزایش مصرف حتی امکان مرگ فرد نیز محتمل خواهد بود.

17 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید پسرم مدت یکسال است این ماده کوفتی را ترک کرده خیلی توهم داره منزوی شده به هیچ عنوان حاضر نیست بره مشاوره میگه مشکلی ندارم خواهشاً راهنمایی کنید

  2. 🤣هنوز تو توهمی دداش … ن حالا خارج از شوخی من ۹سال کیم کشیدم … هیچ مرگمم نیست الآنم ب لطف خدا ۷ماه و ۴ روزه ک پاکم … فقط فیریکی شدی … جدی نگیر … فاز غلط غولوطم ب خودت نده

  3. سلام از زنجان کسی هست ک صفرتاصد کمیکال رو بدونه و راه حل ترک آسان و موثری اگ میدونه در اختیار ما بذاره ممنون میشم و هرکاری از دسم بربیاد لحاظ مالی اینا هم بهش میرسونم البته ببخشید دوستان اینجوری گفتم برادر کوچیک من ک الان ۱۷ سالشه نزدیک ۶ماه میشه بصورت روزانه یک گرم نیم گرم مصرف کرده نمیدونیم (شماره) باهاش چجوری تا کنیم کمک کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید. علاوه بر این لطفا در بخش نظرات از ارسال هر گونه اطلاعات تماس مانند شماره، ایمیل و… جدا خودداری فرمایید.

  4. سلام من برای بار اول در مهمونی تو ماشین بودم دوستم کمیکال بهم داد من قبلا فقط گل و قرص میخوردم خوب گفتم اینم مثل اون ها عادیه و میتونم تحمل کنم
    اما به محض کشیدن ۱۰ثانیه بعد سر گیجه گرفتم جوری که فقط میخاستم برم پایین و پایین یکمی خابیدم از تویه سرم حس چرخیدن داشتم خیلی بد بود بعد حالت تهو گرفتم بالا اوردم واقعا کمیکال ی مواد خطرناکه بنظرم خیلی سریع تاثیر میزاره و واقعا من اونشب مرگ به چشمام دیدم خیلی بد بود ینی اگر داخل ماشین نبودم و بیرون بودم قشنگ میمردم
    کمیکال نزنید هیچی نداره

  5. سلام ادمین خواهشا جواب بدید من نه سال گل و حشیش کشیدم تو این نه سال یک سال کمیکال کشیدم و الان ۴ماه پاکم ولی تو کمرم همیشه موقع صاف و خم شدن لرزش دارم آیا این از عوارض کمیکاله؟

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

  6. سلام من ۱۶ سالمه و از ۱۴ سالگی گل میکشم
    توی ۱۶ سالگی چون گل دیگه روم تاثیری نداشت سمت کیمیکال و توتون رفتم و حدود ۲ ماه هر روز مقدار زیادی مصرف میکردم
    اما الان ترک کردم و دیگه مصرف نمیکنم ولی هنوز تاثیرش نرفته و آسیب های خیلی بدی به بدن و مغزم وارد شده
    جوری که شب ها اصلا خوابم نمیبره و تا ۶ صبح بیدارم و وقتی قرص میخورم یا گل میکشم حالم مثل قبلا خوب نیست و گل و قرص دیگه برام مثل قبل از کیمیکال لذت بخش نیست
    لطفا راه های درمان تخریب رو بهم بگید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

  7. سلام و عرض ادب من ۲۲سالمه گل زیاد میکشم یه بار از یکی گرفتم نمیدونستم کمیکاله فکر میکردم گله دو شب پیاپی کشیدم شب اول توهم دیداری شنیداری زده بودم خیلی بالا بودم اما شب دوم واقعا حالم بد شد فشار خون بالا گیجی زیاد حالت تهوع بشدت زیاد سه بار شدید بالا آوردم تمام بدنم بی حس و شل شده بود مغزم کاملا قفل شده بود من اون شب رو به سختی سپری کردم ولی سر گیجه خنده های بی موقع فراموشی هنوز باهامه

  8. سلام خسته نباشید بنده ۱۷ ساله و هستم و من برای بار اول این ماده مخدر کمیکال رو مصرف کردم و فشار خون و ضربان قلب بسیار بالایی گرفتم و به اورژانس منتقل شدم ولی بعد از یک بار مصرف کلا قطع کردم و با مصرف یک نخ سیگار ضربان قلب من بالا میرود و قلبم به این ها واکنش نشون داده.
    از اون لحظه ۴ ماه میگذره ولی سر درد و سر گیجه و احساس گیجی دارم و دریچه قلبم به خاطر اون مصرف آسیب دیده و احساس میکنم که مغذم خشک شده و کم خونی پیدا کردم و تازگی ها حافظه کوتاه مدتم هم آسیب دیده و فراموشی کوتاه مدت میگیرم و به شدت استراب استرس گرفتم و قرص استرس مصرف میکنم تاری دید و تنگی نفس پیدا کردم آیا این علاعم به طور دائم همراه من هست و یا درمان میشود و موقت هست؟
    راه جبران وجود داره؟
    من به متخصص قلب و عروق مراجعه کردم و مشکل قلبم تا حدودی با قرص کنترل میشه ولی اختلالات عصبی و اعصاب و مغز راه درمان و جبران دارند؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. مغزت خشک شده برادر روغن بنفشه بگیر از عطاری هرشب دو قطره بریز توی دماغت تا درمان بشی حتما حتما

    2. جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک