کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

عوارض و علائم ترک هروئین

عوارض و علائم ترک هروئین

بی شک علائم ترک هروئین برای هر فرد متفاوت است و بستگی به موارد مختلفی مانند مدت زمان مصرف هروئین، مقدار مصرف،‌ سن بیمار و… دارد.

ترک هروئین یکی از دشوارترین نوع ترک در بین انواع مواد مخدر است. به همین دلیل معتاد شدن به ماده‌ی هروئین بسیار آسان بوده و بعد از یکبار مصرف نیز فرد وابسته می‌شود.

وابستگی فرد بیمار به هروئین هر ۱۲ ساعت به اوج خود می‌رسد و شخص نیاز به مصرف دوباره مواد پیدا می‌کند، در غیر این صورت علائم محرومیت و ترک خودش را نشان می‌دهد که عبارتند از: عطسه، آبریزش بینی، بی‌قراری و استرس، حالت تهوع و…

حالت سرخوشی بعد از مصرف هروئین چند ساعتی ادامه خواهد داشت. اما بعضی از مصرف کنندگان این ماده مخدر دچار خارش، ضربان قلب، کندی نفس، اختلال دوقطبی، بیش‌فعالی و یا در صورت اوردوز دچار سکته قلبی می‌شوند. یکی از صحیح‌ترین روش‌های ترک هروئین، درمانی است که با کمترین آسیب جسمی و روان‌شناختی همراه باشد.

در مطالب قبلی با هروئین و تاریخچه آن در ایران و جهان آشنا شدیم و دیدیم که هروئین چه شکلی است؟ و به بررسی رابطه اختلالات تغذیه‌ای و مصرف هروئین و عوارض و علائم مصرف آن پرداختیم. در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با این ماده مخدر و این که ببینیم علائم مصرف هروئین چیست؟ با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

هروئین چیست؟ تاریخچه هروئین در ایران و جهان

هروئین چه شکلی است؟

مصرف هروئین و اختلالات تغذیه‌ای

اثرات و عوارض مصرف هروئین و تأثیر آن بر مغز

علائم مصرف هروئین

 

علائم ترک هروئین

هنگامی که شخص تصمیم به ترک هروئین می‌گیرد، ممکن است با عوارض و علائمی مواجه شود که سندروم محرومیت از هروئین نامیده می‌شود.

این سندروم با علائم جسمانی و روانی همچون پرش عضلانی، دردهای عضلانی و استخوانی، تهوع و استفراغ، خمیازه پی در پی در صورت بی‌خوابی، هذیان گویی، عدم تمرکز، اختلال حواس و نوسانات خلق‌وخو همراه است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شدت علائم ترک هروئین برای همه‌ی افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی مانند نوع و طریقه مصرف، شرایط جسمی و روحی فرد، سن و مقدار مصرفی روزانه بستگی دارد. اما به طور کلی یک سری از علائم مشترک و البته آزار دهنده است.

فردی که در حال ترک است و دچار عوارض و علائم ترک هروئین می‌شود این حالت برایش آزاردهنده است و به همین دلیل اغلب این افراد میل شدیدی به مصرف مواد دارند و از خود رفتارهای پرخاش‌جویانه نشان می‌دهند. این علائم ممکن است ناخوشایند باشد و ناراحتی و درد شدیدی را ایجاد کند، اما کشنده نیست.

این پرخاشگری‌ها به دلیل شرایطی که در آن قرار دارند تا حدی طبیعی است و باید اطرافیان و خانواده نقش حمایتی داشته باشند و در کنار فرد باشند تا این دوران را با کمک آن‌ها با موفقیت پشت سر بگذارند.

در نتیجه با توجه به حساس بودن شرایط فرد و داشتن علائم شدید و آزاردهنده و به دلیل این که وقتی این علائم رخ می‌دهد، فرد بیشترین میل به مصرف هروئین را دارد، مراحل ترک هروئین باید حتماً تحت نظر کادر پزشکی در بهترین مرکز ترک هروئین صورت گیرد.

بعد از این که روند بهبود بیمار به مرحله ثابتی رسید، داروهایی که برای ترک استفاده می‌شود به تدریج کم شده و در این مرحله دیگر علائم ترک هروئین به شدت اول نیستند و شاید حتی قطع شده باشد.

همچنین عواملی مانند نوع، دوز و طریقه مصرف، شرایط جسمی و روحی فرد، سن و جنسیت و… در میزان وابستگی مغز و بدن به مواد اعتیادآور تأثیرگذار است.

معمولاً علائم ترک کردن هروئین در ۶ تا ۱۲ ساعت از آخرین دوز شروع می‌شود، حداکثر طی ۲-۳ روز و در کل ۵-۱۰ روز طول می‌کشد. علائم ترک مواد مخدر هروئین ممکن است فقط یک هفته طول بکشد، اما علائم آن می‌تواند با توجه به شرایط بیمار شدید باشد.

بنابراین، شدت و مدت زمان علائم ترک هروئین نیز متفاوت خواهد بود. فردی که سابقه بیماری اعصاب و روان دارد یا سابقه ترک ناموفق مواد افیونی داشته، ممکن است تجربه ترک شدیدتری داشته باشد.

یکی از اشتباهات رایجی که افراد برای ترک هروئین انجام می‌دهند، اقدام به ترک آن در منزل است. با توجه به اینکه این ماده مخدر بسیار قوی بوده و پس از مصرف آن فرد به شدت به آن وابسته می‌شود، ترک آن در منزل در اکثر موارد با مشکلات جسمانی و روانی شدید همراه می‌شود که در نتیجه منجر به شکست و استفاده دوباره از این ماده مخدر می‌شود.

قطع مصرف هروئین نشانه‌های جسمی و روانی مختلفی به دنبال دارد که تحمل آنها دشوار است و کمک گرفتن از یک مرکز ترک اعتیاد و مشاوره با پزشک متخصص می‌تواند تحمل این نشانه‌ها را آسان‌تر کرده و به ترک موفق هروئین منجر شود. علائم ترک هروئین درست چند ساعت و یا حتی یک روز بعد از قطع مصرف آن بروز می‌کند که این علائم شامل:

  • لرزش بدن
  • بی‌اشتهایی
  • تعریق شدید
  • درد مفاصل
  • حالت تهوع
  • حالت رخوت
  • تب و لرز شدید
  • بی‌قراری و بی‌تابی
  • رفتار پرخاشگرانه
  • اسهال و کم اشتهایی
  • میل به مصرف شدید
  • عطسه و آبریزش بینی
  • بی خوابی و کم خوابی
  • از دست دادن میل جنسی
  • بی نظمی قاعدگی در زنان
  • احساس ضعف و درماندگی
  • درد شدید استخوان‌ها و عضلات
  • آبریزش بینی و گشاد شدن مردمک چشم‌ها

با توجه به حالت‌ها و علائم ترک هروئین عنوان شده در بالا که بسیار ناخوشایند هستند، بیمار در زمان محرومیت و ترک این ماده نیاز به مراقبت‌های لازم و ویژه دارد تا در زمان سم‌زدایی مواد که مدت زمان آن بسته به وابستگی فرد می‌تواند از ۱۰ روز تا دو هفته باشد، بیمار به مصرف بازگشت نکند.

هر شخصی پاک‌سازی بدن از مواد مخدر را به شکل منحصر به فردی تجربه خواهد کرد. استفاده از تغذیه سالم و مقوی به همراه ورزش کردن نیز می‌تواند تا حد بسیار زیادی در روند بهبودی بیمار در حال ترک نقش مؤثری داشته باشد.

ترک هروئین‌های ناخالص به مراتب سخت‌تر است، چون مشخص نیست به جز هروئین با چه ماده‌های دیگری طرف هستید. در برخی از هروئین‌ها شکر، قرص‌های خواب‌آور، آرد و گاهی قرص‌های ضد افسردگی اضافه می‌کنند که مصرف بیش از اندازه هر کدام می‌تواند تأثیرات مخربی روی بدن داشته باشد.

متأسفانه، مصرف دراز مدت هروئین تأثیرات جبران ناپذیری بر عملکرد مغزی بیمار داشته و حتی پس از درمان نیز زندگی روزمره‌ی خانوادگی و اجتماعی وی را به خطر جدی می‌اندازد.

در نتیجه برای ترک هروئین حتماً باید به مراکز تخصصی و معتبر ترک اعتیاد مراجعه کرده تا از عوارض ترک کاسته شده و احتمال عود بیماری را کاهش دهید. جهت این کار می‌توانید به لینک خدمات ترک اعتیاد هروئین در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر مراجعه کرده و با خدمات این مرکز معتبر و تخصصی آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک