کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

لیست اعتیاد آورترین مواد مخدر در جهان

لیست اعتیادآورترین مواد مخدر

بنا به گزارش بررسی ملی مصرف مواد مخدر و سلامت (NSUDH) تعدادی از موادمخدر هستند  که نسبت به دیگر موادمخدر اعتیادآورتر هستند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که سومصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن یک موضوع کاملا چندوجهی می باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. ما در زیر به شدت اعتیاد آوری این مواد پرداخته و به عوامل دیگر آن مثل میزان وابستگی و … نمی پردازیم.

مواد مخدر درجات مختلفی از اعتباد آوری دارند برخی تنها پس از اولین تلاش وابسته به مواد می شوند و برخی با استفاده در طول زمان. 

در اینجا لیست اعتیاد آورترین مواد مخدر را ذکر می کنیم. این رتبه بندی بر اساس یک مقیاس ۰ – ۳ است که توسط متخصصان هلندی تهیه شده است که بر اساس قدرت اعتیادآوری، این مواد را فرموله کرده‌اند هرچه میزان عدد بیشتر باشد اعتیاد آوری نیز بیشتر است.

۱- هروئین

میزان وابستگی (۲.۸۹)

هروئین یکی از بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر را به خود اختصاص داده است، بنابراین جای تعجب نیست که به عنوان اعتیادآورترین ماده مخدر جهان نشان داده شود.

توانایی هروئین برای نفوذ سریع به مغز، منجر به موج سرخوشی شدید یا تجربه “نشئگی” معتادان به هروئین می شود.

همچنین، هروئین سیستم پاداش مغز شما را فعال می کند و با فریب مغز سیستم تولید خود به خودی را متوقف می کند به طوری که پس از مدتی مصرف کننده نمی تواند هیچ احساس خوبی را بدون کمک این ماده اعتیادآور تجربه کند. به همین دلیل است که مصرف کنندگان هروئین با قطع مصرف مواد هوس شدید مصرف را تجربه می کنند.

همچنین هروئین با علائم شدید ترک همراه است به همین دلیل اعتیادآورترین ماده جهان را نامیده می شود. انواع یا نسخه های صنعتی شبیه هروئین، مانند فنتانیل، نیز به عنوان یکی از اعتیادآورترین مواد مخدر در نظر گرفته می شود.

۲- کراک کوکائین

میزان وابستگی (۲.۸۲)

کراک خالص ترین و قوی ترین شکل کوکائین است. این ماده که به صورت پودر های سفید متمایل به زرد ظاهر می شود، اغلب از طریق یک لوله شیشه ای گرم شده و دود می شود.

مانند هروئین، کراک نیز سیستم پاداش را فعال می کند و باعث می شود مقادیر اضافی دوپامین، انتقال دهنده عصبی در مدار پاداش که مسئول احساس لذت است، آزاد شود.

کشیدن کراک به آن اجازه می‌دهد سریع‌تر از زمانی که استنشاق می شود به مغز برسد، و در نتیجه اوج شدید و فوری آن حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. از آنجایی که اثرات آن بسیار کوتاه است، مصرف کنندگان معمولاً کراک کوکائین را به طور مکرر می‌کشند تا در اوج لذت بمانند که خود این مورد سبب اعتیاد سریع تر می شود.

۳- نیکوتین

میزان وابستگی (۲.۸۲)

فقط به این دلیل که تنباکو قانونی است به این معنی نیست که ما باید قدرت اعتیادآور نیکوتین را دست کم بگیریم. بر اساس گزارش موسسه ملی سو مصرف مواد مخدر، تقریباً ۳۵ میلیون سیگاری هر سال می خواهند سیگار را ترک کنند، اما بیش از ۸۵ درصد از کسانی که سعی می کنند ترک کنند، در عرض یک هفته دوباره به مصرف آن بر می گردند.

نیمی از ماهیت اعتیادآور نیکوتین ناشی از توانایی نیکوتین در فعال کردن مسیر پاداش با افزایش سطح دوپامین است. نیکوتین همچنین از یک ماده شیمیایی دیگر در مغز تقلید می کند – گیرنده های نیکوتین. سیگار کشیدن منظم تعداد و حساسیت این گیرنده ها را کاهش می دهد و مصرف کننده را ملزم می کند که نیکوتین را برای حفظ عملکرد طبیعی مغز حفظ کند.

۴- متادون

میزان وابستگی (۲.۶۸)

متادون یک داروی مخدر است که معمولاً برای درمان اعتیاد به هروئین یا مورفین استفاده می شود، بنابراین در یک محیط بالینی، استفاده از این دارو مفید تلقی می شود. در حالی که خطر اعتیاد هنگام مصرف طبق تجویز و تحت نظارت پزشکی کم است (کمتر از ۱%)، افرادی که از این دارو به صورت تفریحی استفاده می کنند ممکن است به اعتیاد منجر شود. اثرات متادون مشابه اثرات هروئین است، اما ترک متادون دردناکتر و دشوارتر است و گاهی بیش از یک ماه به طول می انجامد.

۵- مت آمفتامین (شیشه)

میزان وابستگی (۲.۲۴)

مت آمفتامین نه یک بلکه دو ماده شیمیایی مهم در مغز را تقلید می کند: دوپامین و نوراپی نفرین، انتقال دهنده عصبی مسئول احساس هوشیاری و انرژی (آدرنالین).

مت می تواند تا ۱۰ برابر سطح طبیعی دوپامین آزاد کند، و تولید مصنوعی نوراپی نفرین تولید آدرنالین طبیعی را سرکوب می کند – که اساساً تعادل شیمیایی در مغز را به هم می زند. بدتر از آن، مت آمفتامین می تواند به نورون های آزاد کننده دوپامین و نوراپی نفرین آسیب برساند و منجر به کاهش شدید تولید آنها شود.

۶- الکل

میزان وابستگی (۲.۱۳)

الکل بر دو ماده شیمیایی اصلی در مغز تأثیر می گذارد که باعث اعتیاد می شود:

دوپامین: الکل مانند بقیه، سیستم پاداش را تحریک می کند و احساس لذت و رضایت را ایجاد می کند.
اندورفین: اندورفین مسکن طبیعی مغز است و تحقیقات اخیر نشان می دهد که چگونه افزایش سطح اندورفین می تواند اثرات لذت بخش الکل را به خصوص در افرادی که زیاد الکل مصرف می کنند افزایش دهد.
ترک الکل همچنین یکی از بدترین ترک های مواد مخدر است، به طوری که می تواند منجر به مرگ شود.

۷- کوکائین

میزان وابستگی (۲.۱۳)

کوکائین شاید علائمی که در ترک الکل مشاهده می وشد را نداشته باشد، اما به همان شیوه عمل می‌کند: میزان دوپامین در مغز را مختل می‌کند و باعث هوس شدید می‌شود. اگرچه کشیدن سریع‌ترین راه برای ورود کوکائین به جریان خون شما است، اما استنشاق کردن کوکائین آنقدرها هم دیر تاثیر نمی گزارد. کوکائین پودری تاثیر کوتاه و سریع دارد که به آن جایگاهی در ده رتبه اعتیاد آورترین مواد مخدر را داده است.

۸- آمفتامین ها

میزان وابستگی (۱.۹۵)

اگرچه آمفتامین ها به اندازه شیشه اعتیاد آور نیستند، اما همچنان در همان مدار پاداش عمل می کنند. آمفتامین ها علاوه بر ایجاد میل شدید، مجموعه ای از اثرات را ارائه می دهند: کاهش وزن، اعتماد به نفس، سرخوشی، انرژی و احساس خودکامگی. سوء مصرف کنندگان ریتالین و آدرال نه تنها ترک کردن برایشان سخت است، بلکه حتی نمی خواهند آن را ترک کنند.

۹- بنزودیازپین

میزان وابستگی (۱.۸۹)

بنزودیازپین‌ها مانند والیوم، زاناکس و کلونوپین اثربخشی GABA، عامل «آرام‌کننده اعصاب» مغز را افزایش می‌دهند. (در مورد دوپامین صحبت نمی کنیم!) و طبق معمول، بدن سعی می کند افزایش GABA را با کاهش حساسیت سلول های گیرنده GABA جبران کند. همانطور که بدن به سازگاری ادامه می دهد، میزان مصرف افزایش می یابد و زمانی که تلورانس مصرف بالا باشد، ترک کار سخت تری می شود.

۱۰- GHB

میزان وابستگی (۱.۷۱)

داروی باشگاهی، داروی تجاوز جنسی، و داروی طراح، GHB یک نسخه مصنوعی از GABA است. GHB با تقلید از اثرات ماده شیمیایی طبیعی GABA کار می کند. اثرات GHB کوتاه مدت ۲ تا ۴ ساعت است، اما  ترک این ماده منجر به علائم سخت ترک مشابه ترک الکل می شود: هذیان، بی خوابی، توهم، و افزایش سطح اضطراب. هنگامی که مصرف کنندگان به این ماده اعتیاد پیدا می کنند مجبور به مصرف به صورت شبانه روزی می شوند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک