کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

ماده مخدر کمیکال چیست؟

کمیکال چیست؟

کمیکال یک ماده مخدر بسیار خطرناک است که اثر فوق‌العاده زیان‌باری بر روی سلامت فرد مصرف‌کننده می‌گذارد. این ماده مخدر به حدی ویران‌گر است که DNA بدن انسان را دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل کسانی که از کمیکال استفاده می‌کنند، تا ابد با مشکلاتی از قبیل ناباروری مواجه هستند.

شایعات زیادی درباره بی‌ضرر بودن این ماده، دهان به دهان می‌چرخد. اما حقیقت این است که کمیکال بسیار اعتیادآور بوده و فرد تنها با یک بار مصرف، به شدت به آن وابسته می‌شود.

همچنین ترک کمیکال بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید و در زمان ترک آن با مشکلات متعددی (عوارض ترک کمیکال) مواجه خواهید شد؛ در این شرایط لازم است که برای ترک آن به یک مرکز تخصصی ترک کمیکال مراجعه کنید.

ماده مخدر کمیکال یکی از آن مخدرهایی است که بین نوجوانان و جوانان بسیار پرطرفدار است و این چند سال اخیر بسیار رواج پیدا کرده است. متأسفانه بیشتر مصرف کنندگان این ماده مخدر بین ۱۸ تا ۲۵ سال هستند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با کمیکال و این که ببینیم ماده مخدر کمیکال چیست؟ با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 

ماده مخدر کمیکال چیست؟

کمیکال مخدری بسیار قوی است که حدود ۱۰ الی ۱۲ سال پیش ساخته شده و جزو مواد مخدر بسیار خطرناکی است که اثر فوق‌العاده زیان‌باری بر سلامت فرد مصرف‌کننده می‌گذارد. این ماده که از مریم‌گلی ساخته شده و برای افرادی که تمایل زیادی به تجربه مکاشفه معنوی دارند به یک روان‌گردان محبوب تبدیل شده است.

کمیکال در واقع نوعی روان‌گردان از خانواده AM است که از مشتقات صنعتی گل یا حشیش به دست می‌آید. این ماده پس از مصرف بر جسم و روان فرد مصرف‌کننده تأثیرات مخرب زیادی می‌گذارد و باعث بروز کمایی مختصر و موقتی می‌شود، طوری که مصرف کننده حالتی مشابه سکته مغزی را تجربه می‌کند.

این نمونه صنعتی تأثیری بسیار شدیدتری نسبت به نمونه‌های طبیعی آن دارند که به تبع آن بسیار مضرتر هم بوده و ترک کمیکال را بسیار مهم و سخت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین تأثیرات کمیکال بر بدن از بین رفتن حافظه کوتاه مدت است. از تأثیرات جسمی آن نیز می‌توان به بالا رفتن فشار خون اشاره کرد که می‌تواند باعث شود فرد حالتی مانند سکته مغزی و کما کوتاه مدت را تجربه کند. این حالت حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و این مورد خطر مرگ را نیز به دنبال دارد.

همان‌طور که گفتیم کمیکال بسیار اعتیادآور است و فرد تنها با یکبار مصرف آن، به شدت به آن وابسته شده و در همان یکبار می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر او به جای بگذارد.

مؤسسه ملی سوءمصرف مواد آمریکا اعلام کرده که مصرف مداوم مواد توهم‌زا خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی را افزایش داده و در مواردی به دو اختلال ناتوان کننده روان‌پریشی مداوم و اختلال ادراک پایدار توهم منجر می‌شود.

روان‌پریشی مداوم نوعی بیماری است که عوارضی مانند: اختلالات بینایی و خلقی، پارانویا و فرایندهای فکری نامنظم را در پی دارد. اختلال ادراک پایدار از سوی دیگر منجر به فلاش‌بک، توهم و اختلالات بینایی (مانند دیدن هاله در اطراف نورها) می‌شود. مشکلات حافظه، گفتار و یادگیری نیز از پیامدهای مصرف کمیکال هستند.

افرادی که اختلالات اضطراب دارند یا در شرایط استرس زایی به سر می‌برند، بیشتر به موادی روی می‌آورند که به آن‌ها در فرار از واقعیت کمک کند. این قبیل عوامل ممکن است باعث ترغیب فرد به مصرف شود.

ظاهر کمیکال شبیه به دانه‌های قهوه است و بیشتر همراه با مواد روان‌گردانی مانند ماری‌جوانا یا گل مصرف می‌شود. این ماده مخدر را معمولاً به شکل سیگار یا اسپری مصرف می‌کنند.

از آن جایی که کمیکال را به صورت دستی و شیمایی درست می‌کنند، میزان مواد موجود در آن ممکن است ثابت نباشد؛ به همین دلیل در برخی مواقع عوارضی که به جای می‌گذارد، ممکن است خفیف یا شدید باشد.

بیشتر افراد ماده کمیکال را برای ایجاد احساس قدرت و سرخوشی آن مصرف می‌کنند که در ادامه برای حفظ ثبات و پایداری، مصرف خود را به صورت مداوم ادامه می‌دهند.

استعمال کمیکال تنها در طی ۶ هفته باعث ایجاد حس وابستگی می‌شود. گفتنی است که پس از گذشت این مدت، فرد مصرف‌کننده حس قدرت و سرخوشی خود را از دست می‌دهد و عوارض آن نمایان می‌شود.

در واقع فرد دچار کند ذهنی، منزوی شدن و عدم کنترل خود می‌گردد؛ علاوه بر آن فرد بیمار مدتی پس از مصرف این ماده دچار هیجانات و تغییرات رفتاری نیز می‌شود.

5 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر برادر من کمیکال مصرف میکند فکر کنم بیشتر از یکسال شده باشد به مدت دو ماه رفت کمپ ولی وقتی اومد بیرون دو روز بعد دوباره با سیگار مصرف کرد حالا دوباره گذاشتیم کمپ البته با میل خودش نبود
    حالا از اینکه بعد از اینکه از کمپ بیاد بیرون ممکنه مجدد مصرف کند ما باید چه اقدامی انجام بدیم چون مشکلات اعصاب هم دارد باید به روانپزشک مراجعه کنیم یا بزاریم کمپ بمونه آخه فکر نکنم جای اختصاصی برای افرادی که کمیکال مصرف میکنند باشه چون جدیده انگار کمپ زیاد نمیتونه کوثر باشه

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

  2. بخدا مردم و دوباره زنده شدم اگه یه قدم دیگه برمیداشتم دیگه راه برگشتی وجود نداشت
    خدارو هزاران بار شکر میکنم که دوباره برگشتم
    همین امروز بود که مصرف کردم تاریخ۱۴۰۲.۷.۲۴
    توصیه میکنم برای یبارم هم که شده به هیچ وجه من‌الموجود تجربه نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک