کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس RTMS تهران

مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس RTMS تهران

در تهران و دیگر شهرستان‌ها مراکز درمان با دستگاه آر تی ام اس RTMS به صورت مراکز تخصصی و فوق تخصصی زیادی وجود دارد که جهت درمان از روش تحریک مغناطیسی مغز استفاده می‌کنند. اما انتخاب بهترین مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس RTMS تهران از بین این مراکز کار سختی به نظر می‌رسد.

از آنجایی که درمان با این دستگاه حساس بوده و به مهارت متخصص نیاز دارد، به همین دلیل در این مطلب برای کمک به شما به جهت انتخاب بهترین مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس RTMS تهران، به درمان با دستگاه تحریک مغناطیسی RTMS در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر می‌پردازیم.

تحریک مغناطیسی مکرر مغزی آر تی ام اس (RTMS) نوعی روش درمانی برای بهبود بیماری‌های مغز و اعصاب است که در کلینیک طلوعی دیگر استفاده می‌شود.

این درمان شامل استفاده از امواج مغناطیسی برای هدف قرار دادن و تحریک نقاط خاصی از مغز است و برای اولین بار سازمان غذا و داروی ایالات متحده زمانی که سایر درمان‌ها مؤثر نبوده‌اند، RTMS را به عنوان درمانی برای افسردگی شدید تصویب کرد.

 

دستگاه آر تی ام اس (RTMS) چیست؟

تحریک مغناطیسی مکرر مغزی (RTMS) نوعی روش درمانی با استفاده از روش تحریک مغناطیسی مغز است که برای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب مانند افسردگی، اضطراب، میگرن، بیماری پارکینسون، بهبود اختلال دوقطبی، ترک اعتیاد، مشکلات مغزی، درمان استرس و توهم و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

RTMS-درمانی با توجه به بقیه روش‌های درمانی به بیهوشی نیازی ندارد، بنابراین عوارض ناشی از بیهوشی و داروهای دیگر را نیز نخواهد داشت.

برخی از مبتلایان به افسردگی، کاهش چشمگیر علائم خود را به آن نسبت می‌دهند. برخی دیگر هم می‌گویند که آن تأثیر اندکی در وضعیت آن‌ها داشته است.

RTMS در درمان اعتیاد نیز مؤثر بوده و نقش بسیار خوبی ایفا می‌کند. در درمان اعتیاد به مواد مخدر با روش RTMS از امواج مغناطیسی برای تحریک نقاط خاصی از مغز استفاده می‌شود.

روش ترک اعتیاد با دستگاه آر تی ام اس در مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس RTMS تهران یعنی کلینیک طلوعی دیگر از درمان‌های در دسترس برای افسردگی و اعتیاد است.

RTMS بهترین دستگاه پاراکلینیکی در درمان اعتیاد و بیماری‌های روانپزشکی است. مزیت استفاده از درمان آر تی ام اس در واقع بی‌خطر بودن و کمکی بودن آن در کنترل استرس و تنش ناشی از ترک مواد مخدر است.

ترک اعتیاد با کمک دستگاه RTMS مانند بقیه روش‌های استفاده از برق نیازی به بیهوشی و دیگر دارو‌ها به طور هم زمان ندارد. به همین دلیل عوارض بیهوشی را نداشته و بسیار مورد توجه است.

ترک اعتیاد با RTMS روشی است که کمک بسیاری در ترک اعتیاد می‌کند. اثرات مخربی که مواد مخدر و داروهای اعتیاد آور روی سیستم عصبی مرکزی و روان فرد می‌گذارد از نوعی است که می‌توان از RTMS برای درمان این مشکلات استفاده کرد.

به‌عنوان‌مثال استفاده از روش RTMS برای از بین بردن اثر قرص کلونازپام و دیگر مخدر‌ها در کلینیک‌های روانپزشکی و ترک اعتیاد استفاده می‌شود.

TMS نیازی به جراحی یا کاشت الکترود ندارد. کاربرد آن را می‌توان به کاربردهای تشخیصی و درمانی تقسیم کرد. اثرات بر اساس فرکانس و شدت پالس‌های مغناطیسی و همچنین طول درمان که تعداد کل پالس‌های داده شده را دیکته می‌کند، متفاوت است.

درمان‌های TMS توسط FDA در ایالات متحده و توسط NICE در انگلستان برای درمان افسردگی تأیید شده است و عمدتاً توسط کلینیک‌های خصوصی ارائه می‌شود. TMS بافت قشر مغز را بدون احساس درد ایجاد شده در تحریک الکتریکی ترانس کرانیال تحریک می‌کند.

 

درمان با RTMS در مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس RTMS تهران

نحوه درمان با دستگاه تحریک مغناطیسی مغز در مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس RTMS تهران به این صورت است که در حالی که یک کویل الکترومغناطیسی در نزدیکی سر قرار دارد، فرد می‌نشیند و یا دراز می‌کشد.

در درمان RTMS در حالی که یک کویل الکترومغناطیسی یا مولد میدان مغناطیسی یا «سیم‌پیچ» در نزدیکی سر (پوست سر) بیمار و در نقطه‌ای منطبق بر ناحیه‌ای از مغز که در ایجاد علایم روانپزشکی یا عصبی دخیل هستند قرار می‌گیرد.

برای انجام فرایند تحریک مغناطیسی مغز، بیمار بر روی صندلی مخصوصی نشسته یا دراز کشیده است و پزشک متخصص کویل الکترومغناطیسی را معمولاً در مقابل پیشانی، نزدیک ناحیه‌ای از مغز که خلق و خو را تنظیم می‌کند، قرار می‌دهد.

سپس کویل پالس‌های مغناطیسی کوتاه مدتی ایجاد می‌کند که از لحاظ نوع و قدرت مشابه دستگاه تصویربرداری MRI است و آن را به بخش‌های مورد هدف مغز می‌فرستد.

هر پالس مغناطیسی به سهولت و بدون درد، از پوست سر و استخوان و پرده‌های مغز گذشته و به نورون‌های عصبی می‌رسد و باعث فعالیت کوتاه مدت نورون‌های عصبی مربوطه می‌گردد.

این پالس‌ها یک جریان الکتریکی در سلول‌های عصبی خاص ایجاد کرده و مغز را به روشی پیچیده تحریک می‌کنند که می‌تواند به‌عنوان‌مثال کاهش افسردگی را در پی داشته باشد.

در روش درمان آر تی ام اس فعالیت الکتریکی مغز تحت تأثیر میدان مغناطیسی قرار گرفته و از طریق جریان پالس‌هایی از سر عبور می‌کند. در این شیوه آر تی ام اس تنها بخش‌های خاصی از مغز را تحریک می‌کند.

این پالس‌ها بدون ایجاد درد از جمجمه عبور کرده و به نورون‌های عصبی مربوطه می‌رسد. در طی این فرایند فعالیت الکتریکی مغز تحت تأثیر میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد.

تحریک سلول‌های بخش‌های مشخصی از مغز می‌تواند نتیجه مطلوب در درمان بیماری‌های اعصاب و روان را به همراه داشته باشد. این روش درمانی بسته به نوع بیماری یا اختلال می‌تواند تأثیرات اختصاصی بازدارنده یا تحریکی بر آن قسمت از مغز بگذارد.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته افزایش یا کاهش متابولیسم مناطق خاصی از مغز می‌تواند سبب بروز مشکلات روانپزشکی همچون افسردگی در افراد شود که با روش rTMS قابل درمان است.

تحقیقات نشان می‌دهد که تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند در بهبودی و درمان تعدادی از اختلالات از جمله افسردگی، اضطراب، وسواس، سردردهای میگرنی، پارکینسون و دردهای مزمن مؤثر باشد.

این روش توسط اداره غذا و داروی آمریکا (فدا) در سال ۲۰۰۸ جهت درمان بیماران افسردگی اساسی، در سال ۲۰۱۲ برای میگرن و در سال ۲۰۱۸ برای درمان وسواس مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

کاربردهای دستگاه آر تی ام اس

این روزها یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که مطرح می‌شود، این مقوله است که دستگاه آر تی ام اس در درمان کدام بیماری‌ها مؤثر واقع می‌شود؟ دستگاه RTMS یکی از نوین‌ترین دستگاه‌هایی است که در حال حاضر، در حوزه درمان انواع بیماری‌های روانی و جسمی کاربرد دارد.

کاربرد دستگاه آر تی ام اس بسیار گسترده بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند نقش اثرگذاری داشته باشد. تحریک مغناطیسی مغز علاوه بر این که اثرات درمانی قابل توجهی را به جای می‌گذارد، هیچ گونه عارضه و پیامد منفی خاصی را برای افراد به وجود نمی‌آورد. انواع موارد کاربرد دستگاه آر تی ام اس در مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس RTMS تهران از این قرار است:

  • عدم تمرکز
  • دمانس مغزی
  • درمان ام اس
  • ضعف حافظه
  • درمان توهمات
  • درمان افسردگی
  • درمان فلج صورت
  • درمان بیماری صرع
  • درمان اختلال استرس
  • درمان اختلال وسواس
  • درمان توهمات شنوایی
  • درمان اختلال دو قطبی
  • درمان اختلال اضطراب
  • درمان اختلال پارکینسون
  • درمان سردردهای میگرنی
  • اختلال نقص توجه_ بیش فعالی
  • درمان اختلالات خواب و بی‌خوابی
  • درمان اسکیزوفرنی مقاوم به درمان
  • درمان آسیب‌های مغزی مثل سکته مغزی

 

درمان اعتیاد با دستگاه RTMS در مرکز طلوعی دیگر

در مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس RTMS تهران، متخصصان درمان اعتیاد از دستگاه RTMS برای بهبود علائم خطرناک اعتیاد به ویژه در افرادی که از افسردگی ناشی از ترک اعتیاد رنج می‌برند، استفاده می‌شود.

استفاده از دستگاه TMS یا RTMS می‌توانند در تحریک مغز و بازگشت کنترل خلقی بعد از ترک اعتیاد کمک کننده باشند. استفاده از RTMS نشانه‌های مثبتی نیز در مقابله با میل به مصرف مواد اعتیادآور نشان داده است.

در یکی از تحقیقات، افرادی که RTMS را برای ترک کوکائین دریافت کرده بودند، پس از یک ماه عاری از علائم اعتیاد بودند.

اگرچه این مطالعات امیدوار کننده است، اما هنوز باید آزمایشات بیشتری انجام شود و هیچ کس نباید این درمان را به عنوان برترین درمان اعتیاد انجام دهد و مانند هر روش دیگری این متد درمانی تنها باید در کنار دیگر برنامه‌های درمانی و داروهای درمانی گنجانده شود.

در درمان اعتیاد rtms توسط متخصصین و درمانگران اعتیاد برای بهبود علائم و افسردگی ناشی از ترک اعتیاد به کار برده می‌شود، چرا که می‌تواند تأثیرات مثبتی بر خلق بیمار داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که چیزی در حدود ۶۸ درصد افرادی که کوکائین مصرف می‌کردند و تحت درمان اعتیاد با آر تی ام اس قرار گرفتند، بعد از یک ماه بدون علائم اعتیاد بودند. اما باید بدانید که این متد، به تنهایی یک روش درمان نیست و باید در کنار برنامه درمانی دیگر مانند سم‌زدایی انجام بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک