کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

چه بیماری‌هایی با دستگاه RTMS درمان می‌شوند؟

در مطالب قبلی درباره اینکه روش درمانی RTMS  یا تحریک مغناطیسی مغز مکرر چیست؟ و چه کاربرد، مزایا و معایبی دارد، صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی بیماری‌هایی که با دستگاه RTMS درمان می‌شوند، می‌پردازیم.

آر تی ام اس (RTMS ) چیست؟ تاریخچه شیوه درمانی آر تی ام اس RTMS

کاربردهای روش درمانی RTMS  در درمان بیماری‌ها

مزایا و عوارض روش درمانی RTMS یا تحریک مغناطیسی مغز مکرر

درمان افسردگی با دستگاه RTMS

 

دستگاه RTMS وسیله‌ای است که در درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی و عصبی اثر گذار است و به نوعی یک روش درمانی بدون دارو محسوب می‌شود. این روش درمانی یکی از نوین‌ترین روش‌هایی است که در حوزه درمان بیماری‌ بدون دارو به کار گرفته می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند در بهبود و درمان برخی از اختلالات از جمله افسردگی، اضطراب، وسواس، سردردهای میگرنی، پارکینسون و دردهای مزمن مؤثر باشد.

این روش توسط اداره غذا و داروی آمریکا (فدا) در سال ۲۰۰۸ جهت درمان بیماران افسردگی اساسی، در سال ۲۰۱۲ برای میگرن و در سال ۲۰۱۸ برای درمان وسواس مورد پذیرش قرار گرفته است.

در ادامه این مطلب به بررسی مختصر بیماری‌هایی که با دستگاه RTMS درمان می‌شوند و یا در واقع کاربردهای دستگاه آر تی ام اس می‌پردازیم. بنابراین در ادامه مطلب با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 

کاربردهای دستگاه آر تی ام اس

این روزها یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که مطرح می‌شود، این مقوله است که دستگاه آر تی ام اس در درمان کدام بیماری‌ها مؤثر واقع می‌شود؟ دستگاه RTMS یکی از نوین‌ترین دستگاه‌هایی است که در حال حاضر، در حوزه درمان انواع بیماری‌های روانی و جسمی کاربرد دارد.

کاربرد دستگاه آر تی ام اس بسیار گسترده بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند نقش اثرگذاری داشته باشد. تحریک مغناطیسی مغز علاوه بر این که اثرات درمانی قابل توجهی را به جای می‌گذارد، هیچ گونه عارضه و پیامد منفی خاصی را برای افراد به وجود نمی‌آورد. انواع موارد کاربرد دستگاه آر تی ام اس از این قرار است:

  • عدم تمرکز
  • دمانس مغزی
  • درمان ام اس
  • ضعف حافظه
  • درمان توهمات
  • درمان افسردگی
  • درمان فلج صورت
  • درمان بیماری صرع
  • درمان اختلال استرس
  • درمان اختلال وسواس
  • درمان توهمات شنوایی
  • درمان اختلال دو قطبی
  • درمان اختلال اضطراب
  • درمان اختلال پارکینسون
  • درمان سردردهای میگرنی
  • اختلال نقص توجه_ بیش فعالی
  • درمان اختلالات خواب و بی‌خوابی
  • درمان اسکیزوفرنی مقاوم به درمان
  • درمان آسیب‌های مغزی مثل سکته مغزی

 

چه بیماری‌هایی با دستگاه RTMS درمان می‌شوند؟

تحریک مغناطیسی فرا جمجمه‌ای مغز RTMS یک نوع درمان تحریک کننده قسمت‌های مختلف مغزی است. در این روش درمانی از پالس‌های الکترومغناطیسی برای تحریک سلول‌های عصبی استفاده می‌شود، تا  علائم اختلالات عصبی یا سلامت روان را بهبود دهد.

طبق بررسی‌های انجام شده، استفاده از این روش در حدود ۸۰% از مراجعین عملکرد و نتیجه کاملاً مثبت داشته است. برای بهره‌مندی از این تکنیک درمانی، باید یک روانپزشک درمان rTMS را تجویز کرده و تأثیر آن را بر روند بهبودی شما بررسی نماید.

 

درمان RTMS برای افسردگی

دستگاه RTMS  مؤثرترین روش درمانی برای درمان افسردگی‌هایی است که نسبت به دارو درمانی پاسخ مثبتی را از خود نشان نمی‌دهند. در افسردگی مقاوم به درمان تقریباً ۳۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی حاد به انواع روش‌ها و داروهای درمانی پاسخ نمی‌دهند.

در نتیجه درمان با دستگاه آر تی ام اس، برای اختلال افسردگی‌های شدیدی (MDD) مورد استفاده قرار می‌گیرد که با دارو و روان درمانی بهبود پیدا نکرده‌اند.

دستگاه RTMS  با تحریک سلول‌های عصبی و افزایش فعالیت در این ناحیه به درمان افسردگی حاد کمک فراوانی می‌کند. استفاده از این شیوه در  افرادی که به داروهای ضد افسردگی و روان درمانی پاسخ نمی‌دهند، موفقیت آمیز بوده است.

 

درمان RTMS برای اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)

TMS یکی از روش‌های درمانی مؤثری است که می‌تواند علائم اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) را بهبود دهد. افراد مبتلا به OCD اغلب فعالیت بیشتری بین قشر جلوی مغز و مخطط دارند که با کمک دستگاه ار تی ام اس  می‌توان فعالیت در این قسمت از مغز را مهار کرد.

سازمان غذا و دارو (FDA) در سال ۲۰۱۸ تأیید کرد، دستگاه آر تی ام اس همان طور که در مورد افسردگی مؤثر است، می‌تواند برای درمان  فردی که مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری است و به دارو و روان درمانی پاسخ نمی‌دهد، توصیه شود.

 

درمان اضطراب با دستگاه RTMS

همان‌طور که اختلالات روانی مانند افسردگی و OCD را دستگاه RTMS درمان می‌کند، می‌تواند اضطراب را نیز کاهش دهد. چرا که در اغلب اوقات شرایطی که منجر به بروز علائم اضطراب می‌شوند با شرایط و علائم افسردگی یکسان است.

 

درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) با RTMS

این روش درمانی می‌تواند قشر جلوی مغز را هدف قرار داده و نحوه پردازش ترس و نگرانی را تنظیم نماید. در نتیجه می‌تواند اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD را درمان نماید.

 

RTMS و بیماری پارکینسون

همان‌طور که می‌دانید، بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که باعث ایجاد اختلال در عملکرد حرکتی از جمله لرزش، مشکلات تعادلی، یخ زدن و راه رفتن می‌شود.

مطالعات ۲۰۲۰نشان می‌دهد که استفاده از روش تحریک مغزی ممکن است حالت انجماد و یخ زدگی در راه رفتن را بهبود بخشد. به گفته محققان، این دستگاه اتصالات بین بخش‌هایی از مغز که در انجماد راه رفتن دخیل هستند، را به حالت عادی باز می‌گرداند.

 

RTMS و بیماری آلزایمر

در پی اختلال آلزایمر فرد با از دست دادن تدریجی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دچار زوال عقل و فراموشی می‌شود. استفاده از دستگاه ار تی ام اس ممکن است برای بیماری آلزایمر، فواید بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد.

 دستگاه RTMS می‌تواند با تغییر ارتباطات عصبی درگیر در حافظه و یادگیری به بیماری آلزایمر کمک کند، تا سرعت از بین رفتن سلول‌های مغزی کاهش یابد.

 

دستگاه RTMS و درد مزمن

این دستگاه به طور بالقوه می‌تواند، با تحریک قشر حرکتی و کنترل انتقال دهنده‌های عصبی دخیل در درد مزمن مانند فیبرومیالژیا را تسکین بخشد.

همچنین دردهای مزمن می‌تواند منجر به بروز افسردگی در فرد شود یا علائم افسردگی را بدتر کند، بنابراین  استفاده از دستگاه ار تی ام اس می‌تواند، با درمان دردهای مزمن به درمان علائم افسردگی نیز کمک کند.

 

برای اعتیاد به نیکوتین

نیکوتین با ترشح دوپامین که به آن “هورمون شادی” نیز می‌گویند، سیگنال‌های شادی‌آور را به  مغز ارسال می‌کند. این ماده با درگیر کردن قشر جلوی مغز احساس سبکی و سرزندگی را در افراد به وجود می‌آورد، به همین خاطر  مصرف نیکوتین منجر به  اعتیاد می‌شود.

مطالعاتی که در سال  ۲۰۱۳انجام شد نشان می‌دهد که استفاده از دستگاه  rtms می‌تواند با هدف قرار دادن قشر جلوی مغز به کاهش هوس نیکوتین کمک کند. محققان فکر می‌کنند که rtms باعث ترشح دوپامین می‌شود که نیاز به نیکوتین را کاهش می‌دهد.

 

دستگاه RTMS و ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک اختلال خود ایمنی مزمن است که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. این بیماری معمولاً باعث اسپاسم یا سفتی عضلانی شده و حرکت افراد  را دشوار می‌کند. تحقیقاتی که در سال  ۲۰۱۹ از سوی مراکز بین‌المللی درمانی انجام شد، نشان می‌دهد که استفاده از دستگاه RTMS همراه با فیزیوتراپی، بر روی افراد مبتلا به ام اس روند درمان را سرعت می‌بخشد و اسپاستیسیتی را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک