کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

انواع روش های ترک الکل

روش ترک الکل

انتخاب روش ترک الکل برای هر فرد متفاوت است، چرا که افراد معمولاً به لحاظ میزان اعتیاد و شرایط جسمی و روانی با هم فرق دارند. از این رو بهترین روش ترک الکل با توجه به وضعیت جسمی و اعتیاد فرد مشخص می‌شود.

اعتیاد به الکل صرف نظر از جنسیت، سن، زمینه و وضعیت اجتماعی اقتصادی فرد، می‌تواند برای شخص تبدیل به یک معضل شود. زمانی که اعتیاد فرد مدت زیادی طول بکشد، بسیار سخت می‌توان آن را ترک کرد.

راه‌های ترک مشروبات الکلی بستگی به شرایط بیمار داشته و پزشک متخصص با توجه به معاینات و آزمایش‌های انجام شده برنامه درمانی مناسب فرد را پیشنهاد می‌کند.

الکل در سیم پیچی مجدد مغز و ایجاد وابستگی جسمی دارای قدرت قابل توجهی است و با ترک الکل، علائم شدید ترک خودش را نشان خواهد داد.

اختلالات مصرف الکل منجر به تأثیرات جسمی، روانی و اجتماعی خواهد شد که شامل افزایش وزن و اختلال عملکرد کبد، خشونت خانگی، از دست دادن درآمد، بیکاری و آسیب به کودکان متولد نشده است.

از طرفی ترک ناگهانی الکل نیز می‌تواند خطراتی مثل تشنج و حتی مرگ را در پی داشته باشد. برای ترک الکل به صورت امن و مطمئن پیشنهاد می‌شود، به مرکز تخصصی و پزشکی ترک الکل یا در واقع همان کلینیک ترک الکل مراجعه شود.

اگر به دنبال بهترین مرکز ترک الکل هستید، می‌توانید با مراجعه به مرکز ترک اعتیاد الکل طلوعی دیگر از روش‌های نوین و شخصی سازی شده برای شرایط هر فرد بهره ببرید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با روش ترک الکل با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

 

بهترین روش ترک الکل

هر چند پاک شدن و سم‌زدایی تدریجی گامی مهم در مسیر بهبودی است، اما این تنها اولین قدم در مسیر ترک الکل و آغاز راه است. سم‌زدایی مترادف با درمان نیست و کسانی که نوشیدن الکل را ترک می‌کند، برای آنکه پاک بمانند کماکان به کمک نیاز دارند.

اعتیاد به الکل معمولاً با وابستگی جسمی و عاطفی به آن، مصرف غیر قابل کنترل و بروز احساس منفی در هنگام عدم مصرف آن مشخص می‌شود و علائم ترک، هم‌زمان با سم‌زدایی بروز خواهد کرد.

اعتیاد و مصرف طولانی مدت الکل تأثیر زیادی روی سلامتی فرد داشته و مخصوصاً مغز را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. مصرف الکل در دراز مدت باعث ایجاد اختلال در عملکردهای طبیعی مغز می‌شود.

آسیب‌های مغزی و جسمی که بر اثر مصرف بی‌رویه الکل و در نتیجه اعتیادی که در جسم و روان فرد به وجود می‌آید، به راحتی قابل درمان نیستند. الکل نحوه عملکرد و فکر کردن شخص را تغییر می‌دهد، از این رو ترک اعتیاد الکل بدون کمک از مراکز تخصصی ترک الکل کاری بسیار سخت است.

بنابراین بهترین روش ترک الکل، مراجعه به مراکز تخصصی ترک الکل بوده و با مراجعه به این مراکز و شروع ترک به وسیله سم‌زدایی و گذراندن دوره نقاهت و بهره‌گیری از خدمات روانپزشکی و مشاوره‌های روان‌شناسی می‌توانید برای یک ترک مطمئن و مناسب اقدام کنید.

روش ترک الکل در کلینیک طلوعی دیگر

اعتیاد به الکل یکی از شایع‌ترین انواع اعتیاد است که درمان‌ها و روش‌های گوناگونی برای ترک آن وجود دارد. اگر شما به دنبال ترک الکل با طب سنتی هستید، باید بدانید درمان اعتیاد به الکل به این سادگی‌ها نیست و باید برای درمان اعتیاد به الکل از روش‌های علمی و اصولی استفاده کنید.

روش ترک الکل و انتخاب نوع درمان اعتیاد شخص، بسته به شرایط فرد انتخاب می‌شود. درمان اعتیاد به الکل در هر صورت از مهم‌ترین تصمیماتی است که فرد باید برای زندگی و سلامت خود بگیرد.

اولین کاری که لازم است برای ترک انجام شود، رفتن به جلسات روان‌شناسی است تا دلیل اصلی اعتیاد به الکل ریشه‌یابی شود. پس از آن بر اساس تشخیص پزشک متخصص، باید با استفاده از سم‌زدایی توسط داروهای روان‌پزشکی سم‌زدایی انجام شود و این مرحله در کلینیک، تحت نظارت کادر مجرب پرستاری انجام خواهد شد.

خارج کردن الکل از بدن شخص مصرف کننده، اولین قدم ترک الکل در این مراکز است. افرادی که به الکل اعتیاد شدید دارند، در این مرحله علائم ترک شدید و بالطبع آزاردهنده‌ای را تجربه خواهند کرد.

به همین دلیل ممکن است عوارض مرگباری در شخص ایجاد شود؛ بنابراین لازم است که سم‌زدایی الکل از بدن فرد، تحت نظارت متخصص سم‌زدایی و کادر پزشکی انجام شود.

همان طور که گفته شد عوارضی مثل لرز، تعریق زیاد، تشنج و توهم از علائمی هستند که در شخص بیمار، هنگام ترک بروز خواهد کرد.

سم‌زدایی در واقع به کمک داروهای روان‌پزشکی و بر اساس نظارت کادر پزشکی انجام خواهد شد. کلینیک طلوعی دیگر در این مرحله تمام تلاش خود را می‌کند، تا از بروز ناراحتی‌های جسمی و روحی و عوارض دوران ترک الکل جلوگیری کند.

۱– سم‌زدایی تدریجی

بهترین روش ترک الکل استفاده از روش ترک تدریجی الکل است. در این شیوه ترک الکل سم‌زدایی بدن از مواد مخدر انجام می‌شود و لازم است بیمار به صورت شبانه روزی در کلینیک بستری شود.

مزیتی که این روش نسبت به بقیه روش‌ها دارد این است که بیمار پشتیبانی فردی و مراقبت بیست و چهار ساعته روان‌شناس ترک اعتیاد و کادر درمانی کلینیک طلوعی دیگر را خواهد داشت.

این روش برای افرادی مناسب است که می‌خواهند بدون کمترین تحمل استرس یا حواس پرتی در زمینه کار یا تحصیل یا حتی تعهدات اجتماعی، اعتیاد به الکل را ترک کنند.

بستری شدن در کلینیک طلوعی دیگر به شخص اجازه می‌دهد تا به خوبی فرایند درمان روان‌پزشکی و روان‌شناسی را انجام دهد، تا این که در نهایت آن را ترک کند.

۲– ترک الکل با اصلاح رفتار

افرادی که به الکل اعتیاد پیدا می‌کنند، به دنبال این هستند که با دوستان یا نزدیکانشان لذت نوشیدن الکل را تجربه کنند، ولی به این کار معتاد می‌شوند. به همین دلیل کسی که می‌خواهد اعتیاد به الکل را ترک کند، لازم است که مهارت‌ها و مکانیسم‌های مقابله با این پیشنهادها را یاد بگیرد.

مهارت جرئت‌ورزی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در کلینیک طلوعی دیگر آموزش داده می‌شود و به شخص معتاد کمک می‌کند که راحت‌تر اعتیاد به الکل را کنار بگذارد.

۳– مشاوره و روان‌درمانی

مدت زمان دوره ترک الکل به نیازهای خاص و طول مدت مصرف هر بیمار بستگی دارد. زمانی که بیمار در کلینیک طلوعی دیگر بستری می‌شود، می‌تواند از روش ترک الکل با متد رفتاردرمانی هم استفاده کند که محبوب‌ترین آن‌ها رفتاردرمانی شناختی (CBT) است.

به طور معمول این مرحله یک هفته زمان خواهد برد و به دلیل سخت بودن این مرحله، داروهای لازم برای شما تجویز خواهد شد. لذت ناشی از مصرف با استفاده از روش‌های روان‌شناسی کنترل شده تا فرد میل کمتری هنگام ترک داشته باشد.

بنا بر تجربه و مشاهدات، افرادی که فقط الکل را به صورت جسمی ترک کرده‌اند، به احتمال زیاد مجدداً به مصرف آن بازگشته‌اند و در مقابل محرک‌های بیرونی و وسوسه‌ها نتوانسته‌اند موفق باشند.

روش ترک الکل با شیوه‌های انگیزشی و روش‌های رفتاری که در این مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشوق و انگیزه خوبی برای ترک فرد به او می‌دهد.

این فرد که معمولاً در مقابله با موقعیت‌های سخت که ممکن است منجر به مصرف مجدد شود، به فرد کمک زیادی می‌کند. رویکرد انگیزشی و حمایت روان‌شناسان مرکز ترک الکل طلوعی دیگر، در راه ترک الکل بسیار مفید خواهد بود.

 

جنبه‌های مختلف اعتیاد به الکل در کلینیک طلوعی دیگر

در کلینیک طلوعی دیگر، ما نوع مصرف الکل را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم که در نهایت باعث معتاد شدن شخص می‌شود. در ادامه هر کدام از این سه قسمت را بررسی می‌کنیم:

وابستگی جسمانی

مصرف الکل به مرور باعث وابستگی جسمانی می‌شود و زمانی که فرد الکل مصرف نکند، علائمی مثل سردرد، خماری و بدن درد شدید را تجربه خواهد کرد.

در این مرحله در کلینیک طلوعی دیگر، بیمار با تحمل دوره سم‌زدایی و درمان‌های دارویی‌ای که دریافت می‌کند، علائم ناشی از مصرف نکردن الکل را کاهش می‌دهد، تا در نهایت به صورت کامل رفع شوند.

در این مرحله شخص تحت نظارت کامل کادر درمانی مجرب خواهد بود. نقش ورزش در ترک اعتیاد به الکل هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وابستگی روانی

به جز وابستگی جسمانی، نوع دیگری از وابستگی هم در بدن شخص ظاهر می‌شود که وابستگی روانی نامیده می‌شود. بروز علائمی مثل افسردگی، اضطراب، پریشانی، عدم تمرکز در اثر ترک ناگهانی الکل و در برخی موارد وسوسه‌های فکری، باعث کاهش توانایی مقاومت فرد در برابر ترک الکل می‌شود و ممکن است در نهایت دوباره فرد به مصرف دوباره الکل روی آورد.

روش ترک مشروبات الکلی در این مرحله در کلینیک طلوعی دیگر درمان روان‌شناختی توسط متخصص روان‌شناسی است و هدف آن مشکلات و احساسات ناخوشایندی است که در اثر مصرف نکردن الکل ایجاد شده است.

با استفاده از خدمات روان‌درمانی طلوعی دیگر میزان پایداری و موفقیت فرد در مسیر ترک الکل به طرز مؤثری افزایش دارد.

عادت به مصرف

شاید شما مصرف الکل را تنها به عنوان تفریح بین دوستان یا در مهمانی‌ها مصرف کنید، ولی این موضوع به مرور زمان به یک عادت تبدیل می‌شود.

برای این که بتوانید این مشکل را حل کنید، باید محیط، موقعیت و دوستان خود را تغییر دهید. به همین دلیل کلینیک طلوعی دیگر با راهکارهایی که در این زمینه ارائه می‌دهد، کمک می‌کند شرایط شما حتی از نظر محیطی تغییر کند. تا در نهایت بتوانید الکل را ترک کنید.

 

داروهای ترک اعتیاد الکل

روش ترک الکل بدون استفاده از درمان دارویی باعث می‌شود، در اثر قطع مصرف الکل بدن دچار علائمی نظیر سردرد و خماری شود و درد را تجربه کند.

با تحمل دوره سم‌زدایی و دریافت درمان دارویی مناسب با شرایط جسمی و روحی هر بیمار در یک مرکز ترک الکل خوب، به تدریج این علائم به طور کامل محو خواهند شد.

در دوره ترک اعتیاد الکل خصوصاً در زمان سم‌زدایی عوارض متعددی برای فرد خواهد داشت. چند ساعت بعد از آخرین مصرف الکل حال شخص از لحاظ روحی و جسمی به هم می‌ریزد. از این رو بهتر است سم‌زدایی و مراحل اولیه ترک در حضور کارشناس ترک اعتیاد و روانپزشک معتمد و حاذق صورت پذیرد.

داروهای ترک الکل فرد را به مصرف الکل حساس کرده و در صورت مصرف فرد دچار تهوع سردرد شده و حالت ناخوشایندی را تجربه می‌کند.

این مرحله از درمان به بیزاری درمانی مشهور است و باعث ایجاد حالات ناخوشایند جسمی در فرد مصرف‌کننده الکل می‌شود، در نتیجه فرد به نوعی شرطی شده در نهایت نسبت به مصرف الکل بیزار می‌شود.

این داروها ممکن است باعث کاهش میل جنسی شوند، اما برای درمان و گذر از این مرحله لازم است. داروی ترک الکل در کلینیک طلوعی دیگر با تجویز و نظارت پزشک به بیمار داده می‌شود.

این داروها به مصرف‌کننده کمک می‌کند، تا بدون داشتن احساس خوب نسبت به مصرف، تمایلی به الکل پیدا نکند. فراموش نکنید که به دلیل حساسیت این داروها و امکان تداخل با الکل، مسمومیت و در نهایت اوردوز ایجاد می‌شود. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک آن‌ها را مصرف کنید.

 

مناسب‌ترین دارو در ترک الکل

یکی از مزایای ترک الکل به صورت تدریجی در کلینیک طلوعی دیگر این است که مصرف دارو به صورت مدیریت شده انجام می‌شود.

داروهای روان‌پزشکی در این مرکز، توسط روان‌پزشک ترک الکل تجویز می‌شوند و در کنار سایر روش‌های درمانی که وجود دارد، تا ۸۰ درصد موفق به ترک می‌شوند. در این مرکز تجویز دارو با دو هدف صورت می‌گیرد:

  • کاهش دادن علائم ترک اعتیاد به الکل و جلوگیری از بازگشت دوباره بیمار به سمت الکل
  • از بین بردن واکنش منفی بدن نسبت به مصرف الکل

داروهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، در کلینیک طلوعی دیگر به عنوان مناسب‌ترین داروهای ترک اعتیاد به الکل تجویز می‌شوند:

اکامپروسات: این دارو برای کاهش میل شدید به الکل استفاده می‌شود و علائم ترک الکل را کاهش می‌دهد تا بیمار دچار مشکل نشود.

نالتروکسان: این دارو نیز برای کاهش میل شدید به الکل مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرات خوشایندی که در اثر مصرف الکل در بدن فرد ایجاد می‌شود را از بین می‌برد.

دیسولفیرام: این دارو عوارض ناخوشایندی که در اثر مصرف الکل ایجاد می‌شود، را از بین می‌برد و مراحل ترک را آسان‌تر می‌کند.

ویویترول: این دارو شامل فرمولاسیون آهسته رهشی از داروی نالتروکسان است.

تمامی روش ترک الکل که در بالا گفته شد، به بیمار کمک می‌کند تا با موفقیت مراحل ترک الکل را پشت سر بگذارد. همچنین بیماران تشویق می‌شوند، به محرک‌های بیرونی تنش‌زا واکنش نشان دهند و در نهایت بتوانند آن‌ها را ترک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک