کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

بهترین روش ترک اعتیاد متادون به طور ایمن و موفقیت آمیز را بشناسید!

متادون یک درمان نجات دهنده برای اعتیاد به مواد افیونی است. با این حال، برای برخی افراد، متادون می‌تواند به خودی خود تبدیل به یک اعتیاد شود اما بهترین روش ترک اعتیاد متادون یا بهترین راه برای قطع مصرف متادون این است که دوز خود را به آرامی و با دقت کاهش دهید.

 اگر شما یکی از آن افراد هستید که می‌خواهید متادون را ترک کنید، مهم است که بدانید امیدی وجود دارد و شما تنها نیستید و گزینه‌هایی وجود دارد. 

متادون یک داروی افیونی طولانی اثر است که به بسیاری از افرادی که با اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک می‌کند.

 قطع ناگهانی مصرف متادون می‌تواند منجر به سندرم ترک شود که اگرچه به ندرت تهدید کننده زندگی است اما می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد که ممکن است خطر عود را افزایش دهد.

 در غیر این صورت، علائم ترک غیر قابل تحمل خواهد بود و متوجه خواهید شد که باید متادون بیشتری مصرف می‌کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

اگر به دنبال راهی برای غلبه بر اعتیاد به متادون هستید، کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر مکان مناسبی برای شروع سفر شما به سمت بهبودی می‌باشد.

 

بهترین روش ترک اعتیاد متادون

غلبه بر اعتیاد به متادون یک فرایند پیچیده و بسیار فردی است. بهترین روش ترک اعتیاد متادون از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 زیرا شرایط و نیازهای هر فرد منحصر به فرد است. با این حال، چندین روش معمول توصیه شده وجود دارد که می‌تواند در درمان اعتیاد به متادون مؤثر باشد که عبارتند از:

۱. سم زدایی پزشکی

ایمن‌ترین راه برای ترک متادون این است که با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی بر اساس برنامه‌ای کاهش یافته که به تدریج دوز دارو را کاهش می‌دهد، کار کنید که به جلوگیری از عود بیماری کمک کند.

علائم ترک متادون معمولاً تقریباً ۳۶-۲۴ ساعت پس از آخرین مصرف دارو ظاهر می‌شود.

 فرایند سم زدایی توسط پزشک نظارت می‌شود. مدت زمان این فرایند از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 اما ممکن است از ۲- ۳ هفته تا  ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد. علائم ترک ممکن است شبیه آنفولانزا باشد و می‌تواند برای چند روز شدید باقی بماند.

 برخی از علائم پس از حدود سه روز به اوج خود برسد که شامل دردهای عضلانی، تهوع شدید، استفراغ، گرفتگی عضلات، اسهال، افسردگی، و میل به مواد مخدر است.

علائم احتمالاً در هفته اول در بدترین حالت ممکن خود قرار می‌گیرند. برخی از علائم ممکن است حتی بیشتر از ۱-۲ هفته طول بکشد.

سم زدایی پزشکی می‌تواند در مراکز سم زدایی مستقل، بیمارستان‌ها یا مراکز توان‌بخشی بستری به عنوان بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر برای درمان اعتیاد به مواد افیونی انجام شود.

در طول سم‌زدایی پزشکی، افرادی که دچار ترک اعتیاد می‌شوند تحت نظارت متخصصان مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌گیرند و ممکن است داروهایی برای رفع علائم ترک به آنها داده شود.

مهم است که توجه داشته باشید که ترک متادون دشوار است و بهتر است آن را به تنهایی انجام ندهید.

 هر گونه مشکلی را که دارید به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت بروز علائم ترک به درمان آنها کمک کند.

گروه‌های پشتیبانی می‌توانند شما را با دیگرانی که می‌دانند در حال گذراندن چه چیزی هستید، ارتباط دهند.

بهترین روش ترک اعتیاد متادون

۲.  یکی از بهترین روش های ترک اعتیاد متادون  با کمک رفتار درمانی

رفتار درمانی نوعی روان درمانی است که می‌تواند به افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی (OUD) کمک کند تا بر اعتیاد غلبه کنند.

 اغلب در ترکیب با درمان با کمک دارو (MAT) برای کمک به افراد در مدیریت علائم ترک و هوس استفاده می‌شود.

درمان شناختی-رفتاری (CBT) نوعی از رفتار درمانی است که نشان داده شده است در درمان مؤثر است.

 CBT به افراد کمک می‌کند تا الگوهای منفی تفکر و رفتار را که می‌تواند منجر به مصرف مواد مخدر شود، شناسایی و تغییر دهند.

مهارت‌های مقابله‌ای، از جمله نحوه مدیریت استرس و تغییر افکاری که باعث می‌شود شما بخواهید از مواد افیونی سوء استفاده کنید را آموزش می‌دهد.

CBT اغلب در محیط‌های سرپایی و مسکونی برای درمان ترک اعتیاد متادون استفاده می‌شود.

این معمولاً در قالبی با زمان محدود ارائه می‌شود که بین ۸ تا ۲۴ هفته طول می‌کشد.

 با این هدف که شما را قادر سازد تا به طور مستقل تفسیرهای ناسازگار از تجربه خود را تشخیص دهید و به چالش بکشید.

 در طول چند جلسه اول، درمانگر شرکت کننده فعال‌تری است که شروع درمان را تسهیل می‌کند. با پیشرفت درمان، شما فعال‌تر می‌شوید و نقش اصلی را در رابطه به عهده می‌گیرید.

توجه به این نکته مهم است که رفتار درمانی به تنهایی ممکن است برای درمان ترک اعتیاد متادون کافی نباشد.

درمان دارویی اغلب برای کوتاه مدت برای درمان علائم ترک در طول سم زدایی و به طور مداوم برای جلوگیری از عود  ضروری است.

۳. گروه‌های پشتیبانی

گروه‌های حمایتی می‌توانند بخش مهمی از روند بهبودی افرادی باشند که با اعتیاد به متادون دست و پنجه نرم می‌کنند. در اینجا چند راه وجود دارد که گروه‌های پشتیبانی می‌توانند به آنها کمک کنند:

  • احساس اجتماعی را ارائه دهید: گروه‌های حمایتی محیطی امن و حمایتی را ارائه می‌دهند که در آن افراد می‌توانند تجربیات و مبارزات خود را با دیگرانی که درک می‌کنند در حال تجربه کردن هستند به اشتراک بگذارند.

این حس اجتماعی می‌تواند به افراد کمک کند کمتر احساس تنهایی کنند و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر بهبودی خود داشته باشند.

  • ارائه حمایت عاطفی: اعتیاد به متادون می‌تواند از نظر عاطفی چالش برانگیز باشد و گروه‌های حمایتی می‌توانند فضایی را فراهم کنند که افراد بتوانند احساسات خود را ابراز کنند و از دیگران همدلی و تشویق دریافت کنند.
 
  •  ارائه توصیه‌های عملی: گروه‌های حمایتی می‌توانند توصیه‌های عملی در مورد چگونگی کنار آمدن با هوس، مدیریت علائم ترک و جلوگیری از عود ارائه دهند.
 
  •  تشویق مسئولیت پذیری: گروه‌های حمایتی می‌توانند با آشنایی فضاهایی برای به اشتراک گذاشتن پیشرفت‌ها و شکست‌های خود به افراد کمک کنند تا برای بهبودی خود پاسخگو بمانند.
 
  • ارائه امید: گروه‌های حمایتی می‌توانند با امید اینکه بهبودی امکان‌پذیر است و در مبارزات خود تنها نیستند، برای افرادی که با اعتیاد به متادون دست و پنجه نرم می‌کنند، امید ایجاد کنند.
 

توجه به این نکته مهم است که گروه‌های حمایتی نباید به عنوان جایگزینی برای درمان حرفه‌ای استفاده شوند. در عوض، آنها باید به عنوان مکمل سایر اشکال درمان، مانند درمان و درمان با کمک دارو استفاده شوند.

بهترین روش ترک اعتیاد متادون

۴.  یکی از بهترین  روش های ترک اعتیاد  متادون  با کمک دارو

درمان با کمک دارو بهترین روش ترک اعتیاد متادون است که معمولاً شامل استفاده از داروها برای کمک به مدیریت علائم ترک و حمایت از افراد در طول فرایند بهبودی است.

 چندین دارو معمولاً برای کاهش متادون استفاده می‌شود:

  • بوپرنورفین: بوپرنورفین دارویی است که معمولاً در درمان اعتیاد به مواد افیونی استفاده می‌شود. روی گیرنده‌های مغزی مشابه متادون اما به میزان کمتری اثر می‌کند.

 این به کاهش علائم ترک و همچنین کاهش خطر عود کمک می‌کند. بوپرنورفین را می‌توان در طول فرایند کاهش متادون برای تسهیل انتقال از مصرف متادون معمولی به پرهیز نهایی استفاده کرد.

  • کلونیدین: کلونیدین یک اپیوئید نیست، اما برای مدیریت علائم ترک در طول سم زدایی با متادون استفاده می‌شود. این به کاهش اضطراب، بی قراری، دردهای عضلانی، تعریق و سایر علائم فیزیکی مرتبط با ترک کمک می‌کند.
 
  • مسکن‌های غیر افیونی: مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) ممکن است برای کمک به مدیریت هر گونه ناراحتی یا درد خماری در طول ترک متادون استفاده شوند.
 
  • داروهای کمکی: بستگی به نیازهای فردی، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است داروهای اضافی را برای کمک به مدیریت علائم ترک یا رسیدگی به شرایط خاص هم‌زمان تجویز کنند.

 برای مثال، ممکن است داروهایی برای مدیریت علائم گوارشی یا رسیدگی به شرایط روانی مانند افسردگی یا اضطراب تجویز شود.

توجه به این نکته ضروری است که درمان در این زمینه باید همیشه زیر نظر و راهنمایی پزشک یا متخصص اعتیاد انجام شود.

 

متادون چه مدت در بدن  شما باقی می‌ماند؟

متادون نیمه عمر طولانی دارد، به این معنی که برای مدت نسبتاً طولانی در بدن باقی می‌ماند.

نیمه عمر متادون بستگی به تحمل فرد نسبت به مواد افیونی متفاوت است.

در اینجا چند تخمین از مدت زمان ماندگاری متادون در بدن اشاره می‌کیم:

  • در یک بیمار متحمل به مواد افیونی، نیمه عمر متادون تقریباً ۲۴ ساعت است.
  • در یک بیمار بدون مواد مخدر، نیمه عمر متادون تقریباً ۵۵ ساعت است.
  • نیمه عمر معمول دفع متادون ۱۵ تا ۶۰ ساعت با میانگین حدود ۲۲ ساعت است.
بهترین روش ترک اعتیاد متادون

پاک‌سازی آهسته متادون از بدن، منطقی را برای دوز یک بار در روز در درمان نگهدارنده متادون فراهم می‌کند، در نتیجه از بروز سندرم ترک مواد افیونی به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر جلوگیری می‌کند.

توجه به این نکته مهم است که طول مدت اثرات متادون می‌تواند بیشتر از نیمه عمر آن باقی بماند، به خصوص با استفاده طولانی مدت درمان ترک با استفاده از متادون می‌تواند در کمتر از یک ماه انجام شود، یا ممکن است به تدریج و در مدت زمان طولانی‌تری انجام شود، یا به سادگی تا پایان عمر بیمار حفظ شود.

اگر شما یا شخصی که می‌شناسید با اعتیاد به متادون دست و پنجه نرم می‌کنید، مهم است که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

درمان با کمک دارو روشی مؤثر برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی است و می‌تواند به افراد کمک کند تا بهبودی خود را حفظ کنند و زندگی‌های فعال و معنادار را به دست آورند.

گروه‌های پشتیبانی نیز می‌توانند در ارائه یک جامعه حمایتی از افرادی که تجربیات مشابهی را تجربه می‌کنند مفید باشند.

 به یاد داشته باشید، بهبودی امکان پذیر است و هیچ‌وقت ناامید نشوید.

 

4 پاسخ

  1. سلام عرض ادب خدمت همه عزیزان من حدود ۵ ماه که متادون مصرف میکنم مصرفم روزی یه دونه قرص۲۰ بوده و الان خدا رو شکر ۳ روزه مصرفم رو کامل قطع کردم و فقط از قرص دیکلوفناک وپروفن استفاده میکنم عزیزا لطفا کمکم کنید من بیقراری زیادی دارم بدنم یهوی خالی میشه انرژیش و انگار روی شونه راستم ی چیزی تضریق میشه چکار کنم ک التهاب و بیقراریم کمتر بشه ممنون میشم کمکم کنید

    1. جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با مشاوران مرکز ما صحبت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی طلوعی دیگر با شماره ۰۲۱۸۸۶۰۵۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

    2. بدون مشورت با پزشک خودسرانه نمیشه متادون رو ترک کرد مگرر به مرور زمان بدن مثل نردبان است امدن وترک پله پله باید باشد در غیر اینصورت در ترک شکست میخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک