کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

هروئین چیست؟ تاریخچه هروئین در ایران و جهان

تاریخچه هروئین

در این مقاله قصد داریم به این سوال بپردازی که هروئین چیست و تاریخچه هروئین در ایران و جهان را بررسی نماییم. کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر بهترین و مجهزترین کلینیک ترک اعتیاد هروئین است که به عموم هموطنان ارائه خدمت می نماید.

هروئین چیست؟

هروئین که با نام «دیامورفین» (diamorphine) نیز شناخته می شود یک ماده مخدر است که از مرفین گرفته می شود. این ماده یک افیون آلکالوئیدی بسیار قوی از گیاه خشخاش است. 

مرفین ماده ای بسیار اعتیاد آور بوده که همواره به صورت پودر سفید، قهوه ای و سیاه مشاهده می شود.

این ماده مخدر بیشتر با انگیزه‌های تفریحات غیرقانونی و گاهی نیز در پزشکی با اهداف درمانی و کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید، فروش و نگهداری این ماده در اکثر کشورهای جهان غیرقانونی و دارای کیفر می باشد.

هروئین تلاشی برای ساخت نسخه ای ارزان تر و کم اعتیاد آورتر از مرفین بود که برای اولین بار در قرن ۱۹ ساخته شد. در ابتدا این باور وجود داشت که هروئین اعتیاد آوری کمتری نسبت به مرفین دارد و خیلی زود در مغازه ها و فروشگاه های محلی در بین زنان میانسال بخصوص متاهل به فروش رسید. حال که تا حدودی  به سوال هروئین چیست جواب دادیم با هم تاریخچه هروئین در ایران و جهان را مرور کرده و مخترع هروئین را معرفی می نماییم. 

اختراع هروئین

فلیکس هافمن شیمیدان آلمانی در سال ۱۸۹۷ هروئین را کشف کرد هافمن در تلاش بود که از مورفین، کدئین (ماده مخدری با قدرت و اعتیاد آوری کمتر نسبت به هروئین)  تولید کند اما تلاش های او منجر به تولید دیامورفین یا همان هروئین گردید. این ماده مخدر جدید خیلی ضعیف تر از مورفین نبود و قدرت آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد مورفین برآورد می شد. که برای سازندگان آن یک موفقیت بزرگ محسوب می گرید و این چنین بود که هروئین این ماده مخدر خطرناک پا به عرصه تجارت گذاشت و در میان اقشار مختلف شروع به گسترش نمود.
فلیکس هافمن سازنده هروئین

شرکت داروسازی بایر و تجاری سازی هروئین

شرکت داروسازی بایر Bayer پس از کشف این ماده بدنبال نامی بود که برای این ماده جدید انتخاب کند چرا که نام دیامورفین واژه ای جذاب نبود بعد از تحقیقات در مورد تاثیرات این ماده جدید بر روی مصرف کنندگان شرکت نام هروئین را که واژه ای آلمانی «heroisch» به معنای «قهرمانانه» یا «دلیرانه» بود برای آن انتخاب کرد.

مصرف کنندگان این ماده جدید احساس قدرتمند بودن، بی باکی و شکست ناپذیری می کردند و این احساسات چیزهایی بودند که هروئین قصد داشت به آن ها القا کند. در آن دوران مورفین یک ماده مخدر بسیار اعتیادآور بود که جامعه قصد داشت مصرف آن را تحت کنترل خود درآورد و در حالی که هروئین راهی امیدوار کننده برای خلاصی از اعتیاد به مورفین می نمود به عنوان یک گزینه ایمن جانشین مورفین شد. این ماده مخدر را در هر دارویی وارد کردند، از درمان های سرفه، مسکن ها تا تجویز برای کودکان.

هروئین در دهه ۱۹۲۰

موسیقی جاز در دهه ۱۹۲۰در اوج خود بود و بازار بورس رونق گرفته بود اروپا و آمریکا در اوج انقلاب صنعتی بودند و شاخص های اقتصادی در حال رشد پیاپی خرید و فروش مشروبات الکلی در ایالات متحده آمریکا ممنوع بود و به صورت غیر قانونی به فروش می رسید که این امر باعث بالا رفتن فروش هروئین در این کشور شد مقاله ای که توسط ویلیام مک آدو نوشته شده و در ۳۱ مارس ۱۹۲۳ منتشر گردید به وضوح نشان می داد که اعتیاد به مواد مخدر و به خصوص افیون و هروئین در دوران منع خرید و فروش مشروبات الکلی در ایالات متحده بسیار بدتر بوده است: «یک چیز وجود دارد که اعتیاد به مواد مخدر را بسیار جدی تر از مستی ناشی از مشروبات الکلی می سازد و آن این است که آدم مست نمی تواند گناه و خلاف خود را پنهان سازد».

این مهمان ناخوانده در همان ابتدای ورود مشکلات جدی برای جامعه ایجاد کرد و سال ها به طول انجامید که خرید و فروش هروئین به طور کامل در سال ۱۹۲۴ ممنوع گردد. هروئین چیست؟ این سوال شاید در آن دوران ابتدای ورود هروئین یکی از سوالات مطرح بین افراد مختلف بود.

تاریخچه هروئین در دهه ۱۹۳۰

در دهه ۱۹۳۰ هروئین در آمریکا ممنوع شده بود و جوامع مختلف در حال کشف تهدیدات اجتماعی آن بودند. البته این موضوع خللی در خرید و فروش این ماده ایجاد نمی کرد چرا که معتادین به آن هرکاری برای بدست آوردنش و تسکین درد خماری می کردند.

با منع فروش هروئین توسط داروسازها و دورخانه ها پای مافیا که به این صنعت باز گردید آنها خلا داروخانه ها را پر کردند و سازمان های جنایتکار و مافیایی بسیار قدرتمند شدند.

و حتی جرم انگاری خرید و فروش هروئین نیز نتوانست از محبوبیت آن در آمریکا بکاهد.

تاریخچه هروئین در دهه ۱۹۶۰

مافیا و سازمان های جنایتکار در اروپا و آمریکا در حال رشد تجارت خرید و فروش هروئین بودند و پلیس نیز در شناسایی و انهدام باند ها توفیق زیادی کسب نمینمود دهه ۱۹۶۰ سال های جهانی شدن این تجارت مخوف و خانمان سوز بود.

هروئین کم کم به کشور های آسیای شرقی مانند لائوس، کامبوج، ویتنام وارد گردید.

در ایالات متحده، هروئین عموماً توسط کسانی که از جامعه طرد شده بودند، افراد خلافکار بالغ که هیچگاه در جامعه مدرن جایی نداشتند و همیشه در فقر بودند مصرف می شد، در حالی که زنان خانه دار و پدران محله های روستایی و حاشیه شهر از آمفتامین و الکل کاملاً قانونی لذت می بردند. همه این شرایط با جنگ ویتنام تغییر کرد، وقتی که نیروهای آمریکایی برای مقابله با تهدید کمونیست ها و در نبردی که هیچ نسبتی با آن ها نداشت به خطوط مقدم نبرد در این کشور فرستاده شدند. نکته طعنه آمیز این است که جنوب شرق آسیا یکی از نقاط جهان است که خشخاش در آن به مقدار فراوان کاشت شده و با ابزارهای جدیدی که آمریکایی ها و فرانسوی ها در اختیار آن ها قرار داده بودند، آن ها تجارت مواد مخدر را در پیش گرفته و برای کاهش اضطراب و استرس سربازان آمریکایی که از جنگ ترسناک در جنگل های ویتنام ایجاد شده بود، هروئین را در اختیار این سربازان قرار دادند.

هروئین در دهه ۱۹۷۰ و سوپر استارها

تاریخچه هروئین در اواخر قرن ۱۹ نام هنرمندان را نیز با خود به همراه دارد که در میان هنرمندان آمریکایی جای خود را کم کم باز نمود و ماده مخدر مجبوب ستاره های راک گردید

در ایالات متحده، دولت ریچارد نیکسون با تمام توان به مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ایجاد تحولی در این حوزه پرداخت و کنگره را ترغیب کرد که یک بودجه هنگفت ۳۷۰ میلیون دلاری را برای مبارزه با رودی از مواد مخدر که از آسیا به سمت این کشور کشیده شده بود اختصاص دهد. بدین ترتیب دایره مبارزه با مواد مخدر (Drug Enforcement Administration (DEA)) در سال ۱۹۷۳ تشکیل شد.

سیاست عمومی در قبال هروئین

در تاریخچه هروئین دو ابزار اصلی برای مبارزه به کار گرفته شده است که یکی از آن ها بسیار موثرتر از دیگری بوده است و این دو آموزش و تعقیب خاطیان بوده اند. سوالات و چالش های زیادی در مورد قانونی شدن مصرف این ماده مخدر شکل گرفته و اگر چه هروئین بسیار اعتیاد آور است اما بسیاری این سوال را از خود می پرسند که آیا جرم انگاری مصرف این ماده مخدر ترسناک راه حل موثری برای مبارزه با آن بوده یا خیر. به هر ترتیب در دهه ۱۹۷۰، دایره مبارزه با مواد مخدر در ایالت متحده تاسیس شده اما هنوز هم بعد از نزدیک به نیم قرن مشکل مصرف هروئین در این کشور پابرجاست. از این رو اگر وظیفه این بخش از نیروهای پلیس پایان دادن به اعتیاد به هروئین با قطع جریان این ماده مخدر به درون کشور بوده، براحتی و وضوح می توان گفت که این سازمان در این امر کاملاً شکست خورده است. بسیاری بر این باورند که مصرف هروئین باید قانونی اعلام شود. در مقابل بسیاری نیز بر این باورند که به جای فرستادن این افراد به زندان، جایی که مواد مخدر به وفور در دسترس قرار دارد، و سپس رها کردن آنان در خیابان هایی که هروئین راحتتر خرید و فروش می شود، باید به برنامه های درمانی و بازپروری اهمیت داد.

هروئین در قرن ۲۱

بحران مدرن افیون ها که در آستانه شروع قرن ۲۱ شکل گرفته و تا به امروز ادامه داشته، تمامی کشورهای جهان را شوکه کرده است. برخلاف تاریخچه هروئین، اکنون استفاده از مواد افیونی جدید با کاربردهای درمانی در خیابان ها رواج یافته است. برای مثال فنتانیل را در نظر بگیرید که چند برابر قوی تر از هروئین است و به همان اندازه نیز به جامعه خسارت وارد کرده است. بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ تعداد مرگ های ناشی از سوء مصرف فنتانیل ۱.۰۰۰ درصد افزایش یافته و تنها در ایالات متحده ده ها هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است. یک چیز را با اطمینان می توان گفت و آن این است که فنتانیل باعث شده هروئین پسر خوب ماجرا در نظر گرفته شود. شاید انتظار داشته باشید که با شیوع استفاده از مواد مخدر جایگزینی که بسیاری از آن ها به صورت قانونی خرید و فروش می شوند شاهد کاهش مصرف هروئین در سطح جامعه باشیم اما واقعیت کاملاً خلاف این موضوع را نشان می دهد.

گروه هایی که قبلاً در خطر مصرف هروئین قرار نداشتند اکنون به خیابان ها آمده و دنبال فروشندگان هروئین می گردند. بسیاری از معتادان جدید با افیون های قانونی و تجویز شده شروع کرده و بعد از آن که جامعه دسترسی آن ها به این داروهای مُسکن را محدود یا قطع می سازد به هروئین ارزان تر و با مصرف ساده تر روی می آورند. نمی دانیم آینده مصرف هروئین چگونه خواهد بود اما در حال حاضر، محققان بسیاری در سراسر جهان به صورت شبانه روزی تلاش دارند راه حلی برای این معضل بیابند که یکی از آن ها تولید مواد افیونی و سرخوش کننده ای است که اعتیاد آور نباشند. نیاز و تقاضا برای مواد مخدر پایانی ندارد و به نظر می رسد که تنها گزینه مناسب پیش رو، تولید مواد مخدری ایمن تر است که خاصیت اعتیاد آوری کمتری داشته باشد.

در این مقاله سعی شد جوابی برای سوال هروئین چیست و تاریخچه هروئین در ایران و جهان داده به صورت مختصر بیان گردد شما می توانید مقالات بیشتر را در همین وبسایت مطالعه نمایید.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک