کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

علائم خماری حشیش

علائم خماری حشیش

ترک ماده مخدر حشیش و علائم خماری حشیش هر فردی با دیگری فرق دارد، چرا که شرایط جسمانی و روانی فرد و همچنین مدت زمان مصرف آن‌ها با هم متفاوت است.

همین موضوع تأثیر زیادی در فرایند ترک افراد دارد، اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی برای ترک حشیش داشتن آمادگی ذهنی برای این کار است.

بیشتر افراد بر این باورند که مصرف حشیش اعتیاد آور نیست و شخص هر وقت که بخواهد می‌تواند مصرف آن را کنار بگذارد، درست مثل زمانی که مصرف را شروع کرده است و هیچ گونه وابستگی نسبت به آن پیدا نخواهد کرد.

هر چند که وابستگی فیزیکی مصرف حشیش کم است، اما مصرف آن به شدت وابستگی روانی به همراه دارد و طبق تحقیقات کسانی که مصرف آن را قطع می‌کنند، به شدت دچار علائم خماری حشیش مانند اضطراب، تشویش، بی‌قراری و میل شدید به مصرف دوباره آن می‌شوند.

متأسفانه، معتادان به مادهٔ حشیش نسبت به کسانی که مواد دیگری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های خطرناک دستگاه تنفسی هستند.

در مطالب قبل درباره اینکه حشیش چیست؟ و تاریخچه، عوارض، نحوه عملکرد آن در مغز، روش‌های ترک و علائم اعتیاد به حشیش صحبت کردیم. در ادامه این مطلب برای آشنایی با علائم خماری حشیش با کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر همراه باشید.

حشیش چیست؟ تاریخچه حشیش در جهان

عوارض حشیش و نحوه عملکرد آن در مغز

 روش ترک حشیش

علائم اعتیاد به حشیش

 

علائم خماری حشیش

حشیش یک ماده مخدر روان‌گردان از خانواده شاهدانه است. این ماده اعتیادآور بوده و در صورت مصرف مرتب آن ایجاد وابستگی روانی شدیدی می‌کند و حالت‌های خماری پس از آن را تجربه خواهید نمود.

همچنین ترک غیر اصولی حشیش باعث افزایش احتمال سکته و حمله قلبی می‌شود، به همین جهت توصیه می‌کنیم که برای ترک حشیش به مراکز ترک اعتیاد تخصصی مراجعه کنید.

حشیش با تأثیر مستقیمی که بر سیستم عصبی و مغز مصرف کننده دارد، می‌تواند تمام زندگی بیمار را تحت‌الشعاع قرار دهد. ترک حشیش علاوه بر درمان جسمانی، نیاز به درمان و رسیدگی روان درمانی نیز دارد، به همین دلیل ترک آن نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای دارد.

خماری چیزی است که هیچ کس دوست ندارد آن را تجربه کند و به مشکلات و نشانه‌هایی که بعد از مصرف نکردن سر وقت ماده مخدر به وجود می‌آید، خماری می‌گویند. از برخی نشانه‌های ترک اعتیاد حشیش یا در واقع همان علائم خماری حشیش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • بی‌خوابی
  • اضطراب
  • تب و لرز
  • کاهش اشتها
  • تحریک‌پذیری
  • رعشه و تعریق
  • دردهای غیرعادی
  • بی‌قراری و کلافگی
  • میل فراوان به مصرف حشیش
  • رؤیاهای غیرعادی یا تشدید فعالیت‌ها هنگام خوابیدن

 

اثرات خماری حشیش

THC موجود در شاهدانه به سرعت وارد جریان خون فرد در هنگام سیگار کشیدن یا بخار کردن می‌شود. این حداکثر معمولاً ۱-۴ ساعت طول می‌کشد. با این حال، مدت زمان علائم خماری حشیش بسته به شدت دوز متفاوت خواهد بود.

علائم خماری حشیش می‌تواند شبیه به خماری ناشی از الکل باشد، حتی اگر کمتر مشخص باشد. احساس خستگی، ناراحتی عمومی، خواب آلودگی، کم آبی، کندی ذهنی یا حتی گاهی اوقات حالت تهوع همگی معمولاً در نتیجه استفاده زیاد رخ می‌دهند.

اثرات حشیش ممکن است برای ساعت‌ها باقی بماند. شدت و مدت زمان بالا به روش مورد استفاده و قدرت دوزی که فرد مصرف می‌کند بستگی دارد.

مصرف حشیش به شکل خوراکی می‌تواند اثرات طولانی‌تری نسبت به استنشاق آن داشته باشد. ممکن است فرد تا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از غذا خوردن، اثراتی را احساس نکند.

حداکثر سطح THC خون ۳ ساعت بعد از مصرف خوراکی‌های شاهدانه رخ می‌دهد و افراد ممکن است تا ۶ ساعت علائم را تجربه کنند.

 

  • اثرات حشیش

بعضی از افراد خماری حشیش را با احساس مه آلود در صبح گزارش کرده‌اند و بعضی نیز روز بعد از مصرف حشیش احساس عدم هوشیاری داشتند.

برخی دیگر از اثرات بالقوه خماری شاهدانه عبارت‌اند از دهان خشک، خستگی، سردرد، خشکی چشم، بی حالی و حالت تهوع خفیف. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که برخی از افراد از شاهدانه و الکل با هم استفاده می‌کنند.

یک فرد ممکن است نداند که کدام ماده مسئول اثرات در این شرایط است. علائم دیگری که ممکن است فرد هنگام استفاده از شاهدانه تجربه کند عبارت‌اند از:

  • سرگیجه
  • سرگردانی
  • دهان خشک
  • بی حالی زیاد
  • مشکلات تنفسی
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش احساسات خوشایند نظیر شادی

 

زمانی که بدن شما بیش از حد از حشیش دریافت می‌کند، سیستم شما ممکن است تأثیرات نامطلوب نشان دهد. اما شدت علائم خماری حشیش از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

همچنین بر اساس سایر عوامل مانند میزان غذا خوردن در آن روز، میزان THC در سویه‌هایی که مصرف می‌کنید، اگر فقط سیگار می‌کشید یا مواد خوراکی مصرف می‌کردید، علائم خماری حشیش در هر فرد متفاوت است.

 

  • زمان بروز علائم

ممکن است برخی افراد اصلاً علائم خماری حشیش را تجربه نکنند، در واقع زمان مشخصی برای مدت زمانی که فرد علائم را تجربه کند وجود ندارد.

این که فرد چه شکلی از شاهدانه را استفاده می‌کند، میزان دوز مصرفی و تحمل فردی همگی می‌توانند بر احساس او در روز بعد تأثیر بگذارند. مقادیر متفاوتی از THC می‌تواند بعد از استفاده به مدت ۱ تا ۳۰ روز در سیستم خونی فرد باقی بماند.

سطوح بالای THC در خون صبح بعد از مصرف حشیش ممکن است باعث شود که فرد همچنان احساس بالایی داشته باشد. اثراتی مانند افزایش ضربان قلب، گیجی، سرگیجه و بی‌حسی معمولاً با گذشت زمان از بین می‌روند.

 

  • تشخیص علائم خماری حشیش

اگر بعد از استفاده از شاهدانه احساس خستگی می‌کنید، ممکن است لزوماً خماری نباشد. در اینجا برخی از موارد احتمالی دیگر وجود دارد:

مصرف الکل یا داروهای دیگر در هنگام استفاده از حشیش: اگر در حین کشیدن حشیش تمایل به مصرف مواد دیگر دارید، ممکن است آن مواد بر احساس شما در صبح روز بعد تأثیر بگذارند.

اثرات ماندگار حشیش: مدت زمان ماندگاری اثرات حشیش به عواملی مانند دوز، غلظت و روش تحویل، علاوه بر تحمل و متابولیسم شما بستگی دارد. در بیشتر مواقع، ماندگاری اثرات حشیش بین یک تا چهار ساعت طول می‌کشد.

ترک حشیش: اگر به طور منظم آن را می‌کشید، ممکن است وقتی که دست از کشیدن منظم آن بردارید علائم ترک را تجربه کنید. علائم ترک حشیش شامل تغییرات خلق و خو، بی خوابی و مشکل در تمرکز است.

اگر حداقل پنج ساعت از آخرین مصرف حشیش گذشته باشد و هیچ الکل یا مواد دیگر مصرف نکرده باشید، احتمالاً فقط اثرات بعدی حشیش را تجربه خواهید کرد.

 

درمان اعتیاد به حشیش در کلینیک طلوع دیگر توسط مجرب‌ترین کادر پزشکی ترک اعتیاد، انجام می‌شود. طلوعی دیگر بهترین مرکز ترک اعتیاد حشیش با مجوز رسمی بستری بیماران سوءمصرف مواد از وزارت بهداشت همراه با مشاوره رایگان بستری و درمان است. برای آشنایی با خدمات این کلینیک صفحه خدمات ترک حشیش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک