کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

ترک الکل چند روز طول میکشد؟

ترک الکل چند روز طول میکشد؟

کسانی که می‌خواهند نوشیدنی‌های الکلی را ترک کنند، اغلب از مشاور روانشناس می‌پرسند که ترک الکل چند روز طول میکشد؟ علاوه بر این می‌خواهند بدانند که چه اتفاقات طبیعی و غیر طبیعی را با ترک الکل تجربه خواهند کرد.

در مطالب قبلی درباره اینکه نوشیدنی الکلی چیست؟ تاریخچه الکل در ایران و جهان، علائم ترک، روش ترک و عوارض مصرف الکل، اینکه الکلیسم چیست؟ و علائم اعتیاد به الکل یا الکلیسم چیست؟ صحبت کردیم. در ادامه این مطلب به بررسی اینکه ترک الکل چند روز طول میکشد؟ خواهیم پرداخت.

ترک الکل چقدر طول میکشد؟

سندروم علائم ترک الکل که با نام AWS نیز شناخته می‌شود. زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بعد از زمانی طولانی از مصرف، الکل را کنار بگذارد. علائم ترک الکل می‌توانند از علائم خفیف تا مواردی جدی متغیر باشند.

این که ترک الکل چند روز طول میکشد؟ مسلماً بستگی به خود فرد دارد. افرادی که به الکل اعتیاد دارند، حتی زمانی هم که می‌خواهند، توانایی توقف نوشیدن الکل را ندارند.

درک این مطلب که چرا فرد با وجود آن که الکل ویرانی زیادی را در زندگی خودش و اطرافیانش به وجود آورده است، همچنان به نوشیدن ادامه می‌دهد، دشوار است.

با این حال بسیاری از افرادی که به الکل مبتلا شده‌اند، نمی‌توانند آن را ترک کنند. مگر اینکه به یک مرکز توان‌بخشی ترک اعتیاد الکل که متناسب با شرایط جسمی و روحی هر فرد برنامه درمانی می‌دهد، مراجعه کنند.

بسیاری از افراد برای تخمین مدت زمان ترک اعتیاد به الکل تنها مرحله ۴ تا ۷ روزه سم زدایی را در نظر می‌گیرند و اعتقاد دارند که پس از سم زدایی سریع پاک می‌شوند.

اینکه ترک الکل چقدر طول میکشد، موضوع مهمی است که با توجه به آزمایشات و ویزیت پزشک تعیین می‌شود. کلیه مراحل از آگاهی و تصمیم گیری تا مراقبت‌های بعد از سم زدایی به عنوان بازه زمانی برای ترک الکل به حساب می‌آیند.

به همین دلیل و با توجه به اینکه افراد شرایط و موقعیت‌های متفاوتی در هنگام ترک دارند، اینکه ترک الکل چقدر طول می‌کشد به نسبت شرایط اعتیاد افراد، متفاوت و متغیر است.

پس بهترین جواب برای این سؤال که ترک الکل چند روز طول می‌کشد؟ را می‌توانید طی مشاوره با بهترین مرکز ترک الکل در تهران بیابید. همچنین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر با سابقه‌ای درخشان و امکانات ویژه جهت مشاوره در خدمت شماست.

در مرکز ترک الکل طلوعی دیگر، اعتیاد به مشروبات الکلی به صورت تدریجی آغاز می‌شود و هم‌زمان تلاش می‌شود تا برای درمان بسیاری از اختلال‌هایی که ناشی از ترک است، به بیمار کمک شود.

شخصی که به الکل اعتیاد دارد، با محرک‌های زیادی در حین اعتیاد روبرو خواهد بود و برای کنترل آن‌ها لازم است در کلینیکی بستری شود که تجهیزات لازم را برخوردار باشد.

ترک اعتیاد شامل برنامه‌ای است که حول نیازهای فرد با توجه به شرایط جسمی، روحی و همچنین میزان مصرف و زمان مصرف او تشخیص داده شده است.

این برنامه به طور کلی شامل درمان‌هایی نظیر مدیریت پیشامد، مشاوره فردی، درمان گروهی، مصاحبه انگیزشی و درمان شناختی – رفتاری است.

برخی برنامه‌های ترک اعتیاد نیز شامل سمینارها، کارگاه‌های آموزشی هستند و همه آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به بیمار کمک کنند با هوشیاری و بدنی پاک، دوباره در جامعه حضور داشته باشد.

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر با داشتن تجهیزات لازم می‌تواند در جهت ترک و کنترل محرک‌های دیگر به مصرف‌کنندگان در حال ترک کمک کرده و با استفاده از روش‌های مؤثری که برای مدیریت این محرک‌ها لازم است، میل شدید به مصرف الکل را کاهش دهد و در نهایت آن را درمان کند.

راه صحیح ترک الکل استفاده از خدمات پزشکی و روانپزشکی است. در غیر این صورت احتمال بازگشت فرد به اعتیاد بسیار بالاست.

ترک الکل چقدر طول میکشد

شدت، نوع و میزان اثرگذاری الکل، در هر فرد بسیار متفاوت است. به همین دلیل سرعت هوشیاری نیز در افراد مختلف متفاوت است. مسائلی مانند جنسیت، خوردن و آشامیدن آب می‌توانند در مدت زمان هوشیار شدن فرد بعد از مصرف الکل تأثیر بگذارند. عادت به نوشیدن مدام الکل، هم ممکن است باعث افزایش مدت زمان هوشیاری شود.

همچنین مدت زمان متابولیسم و پاک‌سازی بدن از الکل به مقدار درصد الکل موجود در نوشیدنی بستگی دارد. هرچه میزان الکل مصرفی بیشتر باشد، مدت‌زمان لازم برای پردازش آن نیز بیشتر خواهد بود.

معمولاً پس از ۶۰ تا ۹۰ دقیقه، الکل در خون به حداکثر میزان خود می‌رسد و پس از این زمان، بدن شروع به تجزیه آن می‌کند.  بدن برای خلاص شدن از کل الکل مصرف شده، حدود ۲۵ ساعت زمان نیاز دارد.

ترک الکل چند روز است؟  و چه علائمی دارد؟

سم زدایی بدن از الکل حدود ۷ تا ۱۰ روز زمان می‌برد، اما علائم ترک برای هر فرد متفاوت خواهند بود. برای برخی این فرایندها تا چند روز ادامه دارد و برای برخی دیگر ممکن است ماه‌ها ماندگار باشد.

علائم ترک زمانی شروع می‌شوند که فرد معتاد به الکل نوشیدن آن را کنار گذاشته است. زمانی که کبد اتانول را متابولیز کرده و آن را در بدن فرد می‌فرستد، علائم حالا شروع می‌شوند.

اغلب برنامه‌های سم زدایی از الکل چیزی بین چند روز تا یک هفته ادامه دارند، در حالی که علائم ترک چیزی حدود هفت روز بعد از برنامه یا حتی برای زمان بیشتر ماندگار خواهند بود.

ترک الکل چند روز طول میکشد 

با این وجود تمایل به مصرف الکل، مشکلات خواب و دیگر عوارض جانبی خفیف اغلب تا مدتی بعد از سم زدایی دیده می‌شوند. به طور کلی، فرایند زمانی ترک را می‌توان به مراحل زیر تقسیم بندی کرد:

۶ ساعت پس از ترک: علائم چندانی در این مرحله نشان داده نمی‌شود، اما علائم خفیف ترک معمولاً ۶ ساعت بعد از آخرین نوشیدنی شروع می‌شود.

ولی فرد اگر سابقه طولانی در مصرف مشروبات الکلی دارد و در دفعات نزدیک و منظم نوشیدن را تجربه کرده باشد، احتمالاً علائم متوسط تا شدید را احساس خواهد کرد. یا حتی ۶ ساعت بعد از قطع مصرف ممکن است تشنج کند.

۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از ترک: درصد کمی از افرادی که الکل را ترک می‌کنند، در این مرحله ممکن است علائمی مانند توهم را تجربه کنند. آن‌ها ممکن است صداها و یا تصاویر غیر واقعی ببینند. در حالی که این نشانه‌ها می‌توانند ترسناک باشند، اما پزشکان این عارضه را جدی نمی‌دانند.

۲۲ ساعت پس از ننوشیدن: در این مرحله علائم به اوج خود رسیده و احساساتی مانند اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری، بی اشتهایی و مشکل در خوابیدن بروز می‌کند.

۲۴ ساعت پس از ترک: احتمالاً شخص شروع به توهم و خیال می‌کند و این مورد در طی ۳۶ تا ۴۸ ساعت به اوج خود خواهد رسید. همچنین احتمالاً سردرد، لرزش و ناراحتی معده نیز شروع می‌شود.

۳۶ ساعت پس از ترک: علائم متوسط تا شدید در این بازه زمانی خود را نشان می‌دهد. این علائم امکان دارد شامل، لرزش، بالا رفتن تپش قلب، عرق شدید، بی قراری، تهوع، استفراغ، کابوس، عدم تمرکز، حساس شدن بیش از حد نسبت به نور و صدا و غیره باشد. در موارد حادتر ترک الکل، احتمال تشنج وجود دارد که بسیار خطر آفرین است.

۴۸ ساعت پس از ترک: در این مرحله از ترک الکل، احساساتی مانند بی قراری، کاهش هوشیاری، عدم تنظیم مناسب دمای بدن، فشار خون و … رخ می‌دهد. البته این تأثیرات معمولاً در ۵% از ترک کنندگان دیده می‌شود.

۴ روز پس از ترک: در این روز تسکین علائم شدید را احساس خواهید کرد. در واقع علائم در روز چهارم یا پنجم کاهش می‌یابند. البته تجربه توهم و تشنج شدید، برای برخی افراد در روزهای چهارم و پنجم اتفاق می‌افتد.

یک هفته پس از ترک: پس از این مدت توهم رو به کاهش می‌رود. اما احتمال اینکه تا یک ماه بعد نیز گاهی شخص دچار توهم شود وجود دارد.

یک پاسخ

  1. بابا بیخیال
    هرگز همچین علائمی نیست
    من خودم بکسال بصورت مداوم هر روز عرق کشمش خوردم بعد یک ماه لب نزدم هیجی نفهمیدم . و هیچ علائم ناخوشایندی تجربه نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره
با ما تماس بگیرید

کلینیک ترک اعتیاد
طلوعی دیگر

آخرین مقالات کلینیک